Gå til innhold

Krav til strømforsyning i dual-systemer

ØysteinI

Anbefalte innlegg

Det er like før jeg skal bestille meg et dual AMD Duron eller XP1600+ system, men jeg er litt usikker på hvor mye strøm som kreves...

Jeg har en Enermax 350W psu idag, og denne kan gi 32A på +3,3V og +5V. Holder dette? Maskina har et par tre pci-kort, et GF4ti4200(uklokka) og et par tre WDC80 ... gidder ikke tenke på å klokke dette her.. så vil da den gamle Enermax'n duge ennå ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på singel og dual CPU-systermer er northbridgen på hovedkortet, spenningskontroleren til CPU, og CPU'en selv.

Northbridgen bruker ca 5-10W ekstra

Spenningskontroleren ca 5-10W ekstra

CPU'en 60-70W ekstra på full load

Single-CPU PC'er bruker som regel rundt 150W så da skulle det holde i massevis med 300W. Det er selvfølgelig forutsatt at det er en switchet strømforsyning som kan fordele effektforbruket bra mellom 3,3v 5v og 12v.

Hvis du syned 150W høres lite ut for en enkel CPU-PC så kan jeg fortelle at faktiske målinger viser at min Athlon 1800+ med et skjermkort som bruker lite effekt (ca 15-20W, like lite som gf4 MX-serien), CDRW, DVD, Seagate Barracuda IV harddisk bruker 90-120W avhengig av hvor mange av diskene og CD-stasjonene som jobber og hvor mye CPU'en jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...