7volt Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Holder på å mekke et vannkjølingssystem, og kom på en merkelig ide... Ville det vært effektivt å lage en vannblokk med to vannkanaler... med to nipler på midten, med hver sin vannkanal som ender i hver sin ende av vannblokka... eller er dette bare tull å prøve på? et spørsmål til, hva med en coldplate med vannkanaler, som man lager litt bredere enn vanlig slik at endene stikker ut fra socketen, slik at man får plass til slangenipler. Så lar man kjølevannet til vannblokken gå gjennom coldplaten først, så gjennom vannblokken. er det sjans til å eliminere behov for radiator med en slik løsning? er litt trøtt nå, mange rare ideer popper opp hos meg... si ifra hvis ideene er brukbar... :wink: Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 coldplaten blir kjølt av peltier så det å kjøre vann gjennom der ville bare økt varmen peltieren må flytte til det vannet som så kommer tilbake gjennom coldplate senere. Men den todelt vannblokk ideen tror jeg kanskje ville funke Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 sikler selv på multikanalsystem, og har stor tro på den typen oppsetninger. fordi det er det samme vannet burde det ikke være nødvendig å dele vannet på _utsiden_, men derimot å frese to kanaler innvendig som møtes igjen. pass på å regulere strømmen (vanns*) for en så jevn gjennomstrømning som mulig. hvis du har svak pumpe så burde vel den og sjekkes, men jeg tviler på at det blir noe problem. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Noe slikt? Personlig har jeg faktisk ikke noe tro på det, når jeg våkner litt til skal jeg forklare hvorfor :wink: Lenke til kommentar
7volt Skrevet 11. august 2002 Forfatter Del Skrevet 11. august 2002 Ja omtrent slik Anders... hvor fant du det bildet? Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Jeg vet ikke hvor han fant bildet men de har slike på waterheads.dk mange andre rare blokker også. PS. noen som vet om highlander blokka deres er god? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. august 2002 Del Skrevet 11. august 2002 Blokka er fra http://www.waterheads.dk ja :smile: Lenke til kommentar
7volt Skrevet 11. august 2002 Forfatter Del Skrevet 11. august 2002 Anders, hvis du har våkna nå, kan du forklare hvorfor du tviler på todelte vannblokker..... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 sikkert fordi den største flaskehalsen er radiatoren, men hva med oss som skal bygge inn radiatoren under bordet (stooor tingest )?! [ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-08-12 19:30 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Jo, da skal vi forklare. Å ha 2 kanaler i blokka er neppe noen ulempe(utover mer arbeid), men jeg kan ikke tro at du tjener noe på det heller. Vannet vil være akkurat like lenge i blokka med 2 kanaler som med 1 samtidig som du i designet av blokka må gjøre plass til 4 nipler. Når du i tillegg tenker på at vanntempen stiger veldig lite gjennom en vannblokk så tror jeg du ender opp med identisk ytelse, men med mer arbeid. Kunne vært artig å testa 4 vs 2 nipler egentlig. Pokker så plagsomt at jeg ikke har noe bra verktøy lengre :sad: Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 vi skal ha om varme og varmeleding i fysikk, kanskje jeg kan overtale læreren om å eksperimentere med alloy-blokker? (kobber blir AAALT for dyrt for denne typen leking!) hva er kg-pris for alloy, forresten? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Alloy.... er ikke det engelsk for "Legering" ? Mange legeringer i verden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå