Gå til innhold

Todelt vannblokk og peltier

Anbefalte innlegg

Holder på å mekke et vannkjølingssystem, og kom på en merkelig ide... Ville det vært effektivt å lage en vannblokk med to vannkanaler... med to nipler på midten, med hver sin vannkanal som ender i hver sin ende av vannblokka... eller er dette bare tull å prøve på?

et spørsmål til, hva med en coldplate med vannkanaler, som man lager litt bredere enn vanlig slik at endene stikker ut fra socketen, slik at man får plass til slangenipler. Så lar man kjølevannet til vannblokken gå gjennom coldplaten først, så gjennom vannblokken. er det sjans til å eliminere behov for radiator med en slik løsning?

er litt trøtt nå, mange rare ideer popper opp hos meg... si ifra hvis ideene er brukbar... :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikler selv på multikanalsystem, og har stor tro på den typen oppsetninger. fordi det er det samme vannet burde det ikke være nødvendig å dele vannet på _utsiden_, men derimot å frese to kanaler innvendig som møtes igjen. pass på å regulere strømmen (vanns*) for en så jevn gjennomstrømning som mulig.

hvis du har svak pumpe så burde vel den og sjekkes, men jeg tviler på at det blir noe problem.

Lenke til kommentar

Jo, da skal vi forklare. Å ha 2 kanaler i blokka er neppe noen ulempe(utover mer arbeid), men jeg kan ikke tro at du tjener noe på det heller. Vannet vil være akkurat like lenge i blokka med 2 kanaler som med 1 samtidig som du i designet av blokka må gjøre plass til 4 nipler. Når du i tillegg tenker på at vanntempen stiger veldig lite gjennom en vannblokk så tror jeg du ender opp med identisk ytelse, men med mer arbeid.

Kunne vært artig å testa 4 vs 2 nipler egentlig. Pokker så plagsomt at jeg ikke har noe bra verktøy lengre :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...