pascual Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Hei! Jeg har lagt til noen linjer i hosts-filen min, som korresponderer med virtuelle tjenere ("virtual hosts") jeg har lagt til i Apaches http.conf Dette oppsettet har fungert smertefritt i ca. 2 månender, men her for et par dager siden så ville det ikke fungere lenger. Når jeg forsøker å når tjenernavnene satt i hosts-filen får jeg beskjed om at nettleseren ikke finner den. Det er ingen oppføringer i feilloggen til Apache som skulle tilsi at problemet er som følge av noe i Apache. ipconfig /displaydns viser ikke noen av tjenernavnene jeg har lagt til i hosts-filen. Jeg har også prøvd ipconfig /flushdns -> ipconfig /release -> ipconfig /renew, og samme prosedyre etterfulgt av en omstart. ipconfig /flushdns -> ipconfig /displaydns returnerer en feilmelding: "Kan ikke vise DNS Resolver-bufferen." Jeg har også prøvd å lage en ny hosts-file som kun inneholder 127.0.0.1 localhost Men selv med dette dukker ikke localhost opp i ipconfig /displaydns. Det som faktisk fungerer er å kun taste inn den lokale ip-adressen i nettleseren. Dette returnerer innholdet i "rot"-folderen til den virtuelle tjeneren, men hvis jeg forsøker å undermapper som f.eks.: http://127.0.0.5/foo/ får jeg en 404 som forteller meg at den forespurte url'en ikke finnes under tjenernavnet! (feks. local.foo.bar ) Alle forslag til løsninger taes i mot med stor takk! Endret 2. september 2005 av pascual Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 DNS har ingenting med din lokale hosts fil å gjøre, for hosts filen skal bli sjekket før den gjør DNS oppslag, så hvis den ikke funker har den enten blitt tom, ellers så er det en feil i den. At DNS ikke har noe med hosts filen å gjøre (i denne sammenhengen) forklarer hvorfor du ikke får den frem i DNScachen. Og ja, jeg bruker hosts selv, og ingen av mine records der ligge i cachen. Lenke til kommentar
pascual Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Det var nettopp slik jeg selv trodde at det skulle fungere, men faktum er: - Det eneste oppslaget som fungerer er mot http://localhost eller http://127.0.0.1 Da kommer man til det innholdet som det pekes mot i Apaches konfigurasjonsfil. Alle andre oppslag feiler. Jeg har så klart forsøkt å kun legge til en linje etter 127.0.0.1 localhost, men dette feiler også. Noen ideer? Lenke til kommentar
pascual Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Det kan virker som om min installasjon av Windows XP har bestemt seg for å ignorere oppføringene i HOSTS-filen fullstending. Noen som vet hvordan noe slikt oppstår? Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det kan virker som om min installasjon av Windows XP har bestemt seg for å ignorere oppføringene i HOSTS-filen fullstending. Noen som vet hvordan noe slikt oppstår? Det kan jo være en skrivefeil i filen. Jeg vet ikke hvordan resten av oppsettet ditt er heller. Så, dersom du kan poste hosts fila her (den som ligger i %systemroot%\system32\drivers\etc), samt output fra etterfølgende kommando så kan jeg og/eller andre se på problemet: ipconfig /all Jeg kan også få påpeke at nslookup kun bruker dns-oppslag, så dersom du bruker nslookup for å sjekke entries i hosts-fila så fungerer ikke det. Lenke til kommentar
pascual Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Akkurat nå ser hosts-filen min slik ut: Jeg fjernet alle de andre oppføringene nettopp for å luke ut muligheten for en skrivefeil. http://localhost/ funger fint (peker mot installasjonen av Apacce) vg.no tar meg til vg.no og ikke til 127.0.0.1 # Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corporation # # Dette er en eksempel på en HOSTS-fil som brukes av Microsoft TCP/IP for Windows. # # Denne filen inneholder tilordninger av IP-adresser til vertsnavn. Alle # oppføringer må være på hver sin linje. IP-adressen plasseres i den # første kolonnen, etterfulgt av det tilsvarende vertsnavnet. IP-adressen # og vertsnavnet må være adskilt av minst ett mellomrom. # # I tillegg kan kommentarer (som denne) settes inn på egne linjer, eller # etter maskinnavnet, anført med et nummertegn ("#") # # Eksempel: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # kildeserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x-klientvert 127.0.0.1 localhost 127.0.0.1 vg.no ipconfig /all: Windows IP-konfigurasjon Vertsnavn . . . . . . . . . . . : pascual-laptop1 Primær DNS-suffiks . . . . . . . : Nodetype . . . . . . . . . . . . : Hybrid IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-0E-35-C9-4E-7C DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.2.104 Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.2.1 DHCP-server. . . . . . . . . . . : 192.168.2.1 DNS-servere. . . . . . . . . . . : 217.13.4.24 Leasingavtale mottatt. . . . . . : 2. september 2005 14:40:46 Leasingavtale utgår. . . . . . . : 9. september 2005 14:40:46 Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-0A-E4-54-E9-E0 DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja IP-adresse . . . . . . . . . . . : 10.5.0.187 Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 10.5.0.1 DHCP-server. . . . . . . . . . . : 10.5.0.1 DNS-servere. . . . . . . . . . . : 217.13.4.24 10.5.0.1 Leasingavtale mottatt. . . . . . : 2. september 2005 14:40:12 Leasingavtale utgår. . . . . . . : 9. september 2005 14:40:12 ipconfig /flushdns -> ipconfig /displaydns gir denne feilmeldingen: Windows IP-konfigurasjon Kan ikke vise DNS Resolver-bufferen. Det er forresten ikke korrekt at oppføringer i hosts-filen ikke blir lastet inn i DNS resolver cachen som Ueland skriver over her. Dette har jeg testet på en annen maskin med Windows XP her og enhver oppføring i hosts-filen dukker automatisk opp når man kjører en ipconfig /displaydns. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Vel, her dukker ikke hosts filen opp og her fungerer det helt fint, så ikke vet jeg Test med kjør -> "iexplore vg.no" og se hvor du kommer.. Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) At DNS ikke har noe med hosts filen å gjøre (i denne sammenhengen) forklarer hvorfor du ikke får den frem i DNScachen. Det er feil at DNS og hosts filen ikke har noe som helst med hverandre å gjøre, da de bruker samme cache lokalt på klient. La meg få sitere kurset Implementing, Managing, and Maintaining a Microsoft Windows Server 2003 Network Infrastructure: Network Services: The DNS client service then searches the client resolver cache for the hostname-to-IP address mapping. All entries into the Hosts file are preloaded into the client resolver cache. Endret 2. september 2005 av roac Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg sier ikke at de ikke har noe med hverandre å gjøre, da de har sammen jobben, (på en måte) men en hosts fil sjekkes før DNS. Derfor finner jeg dette problemet her veldig rart. STEPS: To resolve host names Step 1. The host name typed by the user is compared to the local host name. If the two names match, resolution occurs without generating any network activity. Step 2. Next, the HOSTS file is checked if the user-typed host name and the local name are not the same. Address resolution occurs if the user-typed host name is found in the HOSTS file. The host name is mapped to an IP address. Step 3. If the host name is still unresolved, the source hosts sends a request to the domain name server. If the host name is resolved by a DNS, an IP address is mapped to it. If resolution doesn’t occur initially, more attempts are made on the DNS at 5, 10, 20, and 40 second intervals. Step 4. Assuming name resolution hasn’t occurred, the local NetBIOS name cache is checked next followed by three attempts to contact and achieve resolution via configured WINS servers. Step 5. The local host initiates three b-node broadcasts if name resolution still hasn’t occurred. Step 6. Last, the local LMHOSTS file is checked http://www.windowsitlibrary.com/Content/329/08/1.html Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Jeg sier ikke at de ikke har noe med hverandre å gjøre, da de har sammen jobben, (på en måte) men en hosts fil sjekkes før DNS. Derfor finner jeg dette problemet her veldig rart. STEPS: To resolve host names Step 1. The host name typed by the user is compared to the local host name. If the two names match, resolution occurs without generating any network activity. Step 2. Next, the HOSTS file is checked if the user-typed host name and the local name are not the same. Address resolution occurs if the user-typed host name is found in the HOSTS file. The host name is mapped to an IP address. Step 3. If the host name is still unresolved, the source hosts sends a request to the domain name server. If the host name is resolved by a DNS, an IP address is mapped to it. If resolution doesn’t occur initially, more attempts are made on the DNS at 5, 10, 20, and 40 second intervals. Step 4. Assuming name resolution hasn’t occurred, the local NetBIOS name cache is checked next followed by three attempts to contact and achieve resolution via configured WINS servers. Step 5. The local host initiates three b-node broadcasts if name resolution still hasn’t occurred. Step 6. Last, the local LMHOSTS file is checked http://www.windowsitlibrary.com/Content/329/08/1.html Listen du refererer til er ukomplett, den trekker ikke inn Local Resolver Cache. Local Resover Cache inneholder både hosts-filen og alle records som DNS-clienten "nylig" har fått svar på. Derfor omtales også hosts filen som "DNS Resover Cache Preloading". DNS Caching, Network Prioritization, and Security sier: ipconfig /displaydns Ipconfig displays the contents of the DNS resolver cache, including the DNS resource records preloaded from the Hosts file as well as any recently queried names that were resolved by the system. Endret 2. september 2005 av roac Lenke til kommentar
pascual Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Test med kjør -> "iexplore vg.no" og se hvor du kommer.. Det prøvde jeg nettopp og her kommer vg.no opp. Det er som jeg sier; Windows ignorerer hosts-filen. Det som er så merkelig er at jeg har søkt i utallige forum og på Google den siste uken uten å finne en eneste person som har opplevd det samme som meg.. Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Test med kjør -> "iexplore vg.no" og se hvor du kommer.. Det prøvde jeg nettopp og her kommer vg.no opp. Det er som jeg sier; Windows ignorerer hosts-filen. Det som er så merkelig er at jeg har søkt i utallige forum og på Google den siste uken uten å finne en eneste person som har opplevd det samme som meg.. Det eneste jeg kan tenke meg her er at DNS Client har fått hikke. Du kan prøve å restarte tjenesten: net stop "Dns Client" net start "Dns Client" Lenke til kommentar
pascual Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 Dette er også forøkt uten hell. Ser ut som om en reinstallasjon av operativsystemet er eneste utvei. Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hvis du pinger vg.no med den hosts filen, hvor sendes pakkene..? Lenke til kommentar
roac Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Test med kjør -> "iexplore vg.no" og se hvor du kommer.. Det prøvde jeg nettopp og her kommer vg.no opp. Det er som jeg sier; Windows ignorerer hosts-filen. Det som er så merkelig er at jeg har søkt i utallige forum og på Google den siste uken uten å finne en eneste person som har opplevd det samme som meg.. Bare sånn for å ha det på det rene, du skrev selvfølgelig iexplore vg.no og ikke iexplore www.vg.no Noen er nemlig av den oppfatning at vg.no i hosts-filen betyr alle underdomener av vg.no også, deriblant www.vg.no, men det er ikke tilfelle. Edit: Bah, når jeg ser tilbake så er dette neppe problemet. Men, det er uansett greit å påpeke for de som leser tråden og ikke er klar over dette Endret 4. september 2005 av roac Lenke til kommentar
pascual Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Hvis du pinger vg.no med den hosts filen, hvor sendes pakkene..? Pinger vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data: Lenke til kommentar
roac Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Hvis du pinger vg.no med den hosts filen, hvor sendes pakkene..? Pinger vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data: Hvis du sjekker innholdet i mappen %systemroot%\system32\drivers\etc, du skulle ikke da tilfeldigvis ha en fil som heter hosts og en som heter hosts.txt? Hvis du har på skjuling av extensions for kjente filtyper og ikke passer på med notepad, så kan slikt forekomme, og dersom du da redigerer feil hosts fil (alts hosts.txt og ikke hosts) vil du få den effekten du beskriver. Lenke til kommentar
pascual Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Nei, det er ikke så enkelt uheldigvis. Filen heter kun "hosts" og ligger der den skal. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Uten å avspore, kan jeg nevne at f.eks. i Linux/BSD kan man endre i oppsettet om maskinen først skal sjekke hosts-fila (evt. rekkefølgen på om dns-tjener kontaktes først, etc.). Vet ikke hvordan det er i windows, men man skulle tro at slik funksjonalitet også er tilgjengelig. Kan jo være verdt et forsøk å sjekke dette.er satt opp som det skal. Syntaksen på fila di ser helt ok ut, men gjør et forsøk med å bruke tabulatorer i fila for moro skyld selv om begge deler er støtta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå