Gå til innhold

SATA-brenner fra Asus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
P-ATA har altså bra nok båndbredde i massevis til optiske drev. Selv gamle 40-pins P-ATA-33 har båndbredde nok i massevis til selv de raskeste DVD-leserene. Så båndbredde er et dårlig påskudd for å gå over til S-ATA. Det er vel heller plasskrav og bedre luftkjennomstrømning i kabinettet som er hovedgrunnene til at folk ønsker S-ATA.

I see your point.

Men likevel, hvor ofte greier PC faktisk å benytte hele båndbredden?

EDIT: Meh, ikke svar på det jeg bare kverulerer :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Selvfølgelig mulig at denne forskjellen IRL ikke betyr dipshit, men jeg mener at hvis en først skal bruke SATA skal en kunne bruke standarden til potensialet.

Spørsmål: optiske drev har nå kommet opp i mot 50x lese hastigheter, vil ikke da drevet lese raskere enn PATA bussen kan behandle? Hva om drevet hadde vært ekte SATA?

Som Simen sier, så hat PATA nok båndbredde. Selve begrensningen for de optiske drevene ligger vel i rotasjonshastigheten på selve "platen" og ikke båndbredde eller teoretisk overføringshastighet. Hadde det vært forsvarlig å rotere CD platene raskere hadde man sikkert gjort dette, men det stoppet vel på 56x på CD plater, noe som utgjør hvor mange RPM pr min? 20000 eller noe sånt?

Mulig båndbredde blir ett mer aktuelt tema med DVD-HD og blue ray....

Og jeg er enig i at man bør komme seg over på ny teknologi så fort som mulig og kutte ned overgangsperiodene. Dog er det greit for oss som har endel PATA disker at det ikke kommer for brått :) Selv har jeg begynt å luke disse bort, men det kommer nok til å ta litt tid.

Lenke til kommentar

Bare et tips som kanskje enkelte kan like: Det finnes tynne, eksterne DVD-brennere til USB 2.0 Da får man i hvertfall frigjort plass i kabinettet samt kvittet seg med flatkablene. I tillegg kan den plasseres bak LCD-skjermen (f.eks dobbeltsidig tape eller borrelås) for enkel tilgang (slipper å bøye seg under skrivebordet).

Lenke til kommentar
Bare et tips som kanskje enkelte kan like: Det finnes tynne, eksterne DVD-brennere til USB 2.0 Da får man i hvertfall frigjort plass i kabinettet samt kvittet seg med flatkablene. I tillegg kan den plasseres bak LCD-skjermen (f.eks dobbeltsidig tape eller borrelås) for enkel tilgang (slipper å bøye seg under skrivebordet).

hvor smart er det egentlig å sette DVD/CD spillere på tvers? Jeg har observert at man ofte gjør dette, men skulle tro at faren for å herpe platene blir større? Dvs hvertfall dersom man ikke klarer å sette spilleren helt vertikalt, men får en liten vinkel på den....

Lenke til kommentar

hvor smart er det egentlig å sette DVD/CD spillere på tvers? Jeg har observert at man ofte gjør dette, men skulle tro at faren for å herpe platene blir større? Dvs hvertfall dersom man ikke klarer å sette spilleren helt vertikalt, men får en liten vinkel på den....

En del optiske enheter er beregnet for å kunne brukes i vertikal stilling, også 5,25" beregnet for stasjonære PC'er. Det skal vistnok gå bra så lange den står rett (mindre enn 5° fra enten horisontal eller vertikal stilling). På bærbare enheter (slimline) så tror jeg det skal gå helt fint å bruke den i hvilken som helst stilling.

Lenke til kommentar

Platene blir jo stabilisert, så med mindre det er noen store avik i tykkeles(eller masse) på den en siden av plata, så ville jeg tro at det ikke skulle være noe særlig kritisk i det..

BTW: Husker dere de første brennerne som klarte 1x på maks?? Da måtte vi sitte helt stille å ikke slå i bordet når den brandt, for den kunne jo hoppe litt... :!: :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...