arnizzz Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Vet ikke helt om dette kan gjøres med Javascript eller php. Men spørsmålet er som følger. Jeg har et slikt oppsett (skriver litt kjapt her): <form $phpself> <iframe form.php> Her er det masse skjemafelt., </iframe> <input submit> Her skal alle skjemafeltene som er fylt ut i den iframen sendes i skjemaet utenfor Iframen. </form> Hvordan ska jeg gjøre dette? Har også et annet spørsmål som er mer php-relatert. Jeg har masse skjemafelt nedover som skal fylles ut. Men hver sånn skjemalinje ska bli en ny rad i databasen. Hvordan kan jeg sende inn dette uten å lage manuelle variabelnavn på alle textboksene. Vil ha slik at jeg kan ha et dynamisk antall med skjemarader. Har problemer både med selve skjemaet og hvordan jeg skal behandlet dette. Tips? Tenker på å loope noe slikt: { echo '<input type="text" name="felt<?=$feltnr?>" size="20">'; $feltnr++; } Men har litt problem med å skjønne hvordan dette skal fungere når jeg behandler det. takk.. ps! ble litt rotete dette Lenke til kommentar
missiongul Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Du kan vel bruke include(); istedenfor iframe?? Endret 1. september 2005 av missiongul Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Poenget er at det er snakk om flere hundre felt. Og da jeg vil ikke at submitknappen skal være 100 mil nede. Lenke til kommentar
nthing Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) tror du kan gjøre sånn her <a href='index.php' target='frame1'>Hovedside</a>|<a href='nyheter.php' target='frame1'>Hovedside</a><br> <iframe src='index.php' name='frame1'></iframe> Din løsning blir da sånn her: <form action='submit.php' method='post' target='frame1'>Tekst: <input type='text' name='tekst'><br><input type='submit' name='send'> <br><br> <iframe name='frame1'></iframe> Tror det skal gå Endret 1. september 2005 av nthing Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Tror ikke det går. Knappen sender bare informasjonen til submit.php via iframe. Den har jo ingen mulighet for å vite hvilke skjemafelt som tilhører det formet. Men tanken var ikke så dum Evt. noe javascript greier som kjører en skjult submit knapp i iframen. Kan det går? Lenke til kommentar
Authority Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Vel du får jo i-framen som en child av hoveddokumentet, og dette gir deg jo tilgang til elementene i i-framen, deriblant trigging av en skult submit knapp. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Poenget er at det er snakk om flere hundre felt. Og da jeg vil ikke at submitknappen skal være 100 mil nede. <form> <div style="width: 90%; height: 400px; overflow: auto;">Spørsmåla her</div> <input type="submit"> </form> Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 (endret) Takk. Fungerer utmerket. Men til php-spørsmålet. Jeg har et skjema som ser slik ut: for($i=0;$i<200;$i++){ ?> <tr> <td><input type="text" name="Dato[]" size="10"></td> <td><input type="text" name="Fra[]" size="10"></td> <td><input type="text" name="Til[]" size="10"></td> <td><input type="text" name="Antall[]" size="10"></td> <td><input type="text" name="OrdeNr[]" size="10"></td> <td><input type="text" name="Kommentar[]" size="35"></td> </tr> <?php } Hvordan får jeg skrevet inn alle de feltene i en SQL database? Jeg tenker noe slik: while(noe for å sjekke at alle feltene ikke er brukt opp) foreach($_POST['Dato'] as $Dato) { $tempDato = $Dato } osv foreach for "fra", "til". etc.... sqlspørring med verdiene hentet fra foreachene. }//End while Hvordan gjør jeg dette? Edit: når jeg tenker meg om så funker jo ikke det. i og med at foreach kjører ikke kun 1 gang. (det var ønsketeknig). Jeg trenger vel noe som ligner mysql_fetch_array() i funksjonalitet. Endret 5. september 2005 av arnizzz Lenke til kommentar
Authority Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Du trenger å bygge deg en sql-streng. en som begynner med 'INSERT INTO tblTabell ('felt1','felt2') VALUES ('verdi1','verdi2') osv. Husk på at du må validere input-teksten før du putter den i strengen da du vil få feilmeldinger fra sql-basen dersom du skriver 'hei' i et datofelt for eksempel. Når du har bygd hele sql-strengen din kjører du bare en connection.execute $sql kommando. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Problemet er hvordan jeg skal få hente ut alle verdiene fra skjemaet. Har aldri brukt "arrays" i sånn skjemasammenheng før, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. vanligvis har jeg bare brukt $variabel = $_POST["felt"]; Men ettersom "felt[]" skal inneholde flere verdier vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Takk for svar. Lenke til kommentar
Authority Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Vel, du må ha entydige navn på feltene dine i html for at post skal fungere. Rediger loopen din slik at den legger til tallet i loopen (f eks: <td><input type="text" name="Dato<? print $i; ?>[]" size="10"></td> ) Da kan du bruke en loop til å hente ut alle dataene igjen på samme måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå