Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mulige emner til særemne i Norsk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg antar at det finnes flere der ute som skal velge et særemne i løpet av ganske kort tid.

Jeg og to av mine venner har diskutert hva vi kan arbeide med, men er på utkikk etter flere muligheter. For øyeblikket lurer vi på om vi skal ta for oss rettskrivningens historie, formål, utvikling, verdi etc.

Dette er kanskje litt kjedelig, er jeg redd.

Det er sikkert mange av dere som har hatt særemne selv. Jeg spør ikke om dere kan komme med deres besvarelse, men kanskje gi noen tips til emner man kan ta for seg. Ettersom vi skal produsere et muntlig foredrag, skader det ikke om det man presenterer har en viss underholdningsverdi blant våre medelever. Dersom noen har erfaringer fra sitt eget særemne, del det gjerne :yes:

Alle tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar :)

Vel, jeg ønsker meg egentlig noe "spennende", men ser såklart vanskeligheten i dette. Vi snakker tross alt om Norsk.

@Aspyr: Ja, så vidt jeg vet skal vi ha et foredrag. Jeg har ikke fått med meg alt, ettersom jeg ikke var på skolen mange av de første dagene.

Særemne om dialketer Oo

Respekt

Vel, fint om det kommer flere forslag til emner :)

Lenke til kommentar
Hadde særemne om Peer Gynt. Leste aldri boka. Piece of cake :)

Hvilke bøker leste du? Stemmer det ikke at man må lese i alt 3 bøker om det man skal ha om?! Uansett, hvordan vinklet du prosjektet om Per Gynt? I følge vår norsklærer er poenget med særemne om vinkle det i retning av norsken, og ikke samfunnsfag. Det nytter f.eks. ikke å fortelle en haug med fakta, man må vinkle det. Årrhhh, jeg er drittlei av all den vinklinga :p

Lenke til kommentar

Vårt særemne går ut på at vi får en prøve med spørsmål tilpasset hver enkelt - om det emnet man har valgt. Jeg ser filmer sammen med en kompis. Til slutt skal vi se noen filmer om filmens utvikling i denne perioden, og kanskje lese litt i en bok. Tror ikke det blir så pes, det blir jo mer som en heldags-prøve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg skrev om fotballens historie :thumbup:

Kan du forklare hvordan du klarte å få lov til å skrve om noe slikt?

Jeg hadde først tenkt til å sammenligne TV2 og NRK sporten, men det ble litt for vanskelig. Så fikk jeg heller skrive om fotballens historie. Var bare å finne riktig /bra nok problemstilling/spørsmål jeg skulle svare på. Husker ikke nå problemstillingene men... Jeg skrev om regler, utviklingen av fotballen, dame og herre fotball osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...