Omnious Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Noen som vet om det går ann å få tak i rimelige gigabit nas løsninger? Personlig synes jeg ikke 100mbit er raskt nok. Når man feks snakker om et kabinett med 4 disker da blir det bare 3Megabyte på hver disk Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Først og fremst, du vil aldri kunne dra utnytten av 1Gbit om du ikke har en heidundrane file server med SCSI disker og en kanonbra RAID kontroller. Noe som er vanlig i store nettverk hvor man har aplikasjons servere og fil servere som er tungt belastet er å sette inn flere netverkskort i serverene. (og da som regel dual eller quad kort). Med dual får man 3 punkter, og når man da fordeler dette utover 3 switcher får man opp tempoet. Med quad kort som gir 5 punkter får man enda bedre flyt i trafikken, men det krever at netverket er så stort at man faktisk har 5 switcher. Eventuelt delt netverket inn i soner ala: Switch 1 og 2 er lett belastet Switch 3 er tungt belastet Der kan man kjøre inn en kabel til switch en og to, og kjøre 3 kabler inn til switch 3 for å lette båndbredden mellom switchene og serveren. På min tidligere arbeidsplass satte jeg opp en løsning lik den sist nevnte, og det var en betydelig økning i dataflyten. For å avslutte med det jeg begynte. Om du har vanlige IDE disker, eller S-ATA disker. Glem det! Det er bare bortkastet penger. Men du har da iallefall noe å skryte av. Akkurat som biler med mer plasstikk enn motor. (Les: Fast and the furious biler). Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hva mener du med at man ikke får utnyttet 1gbit? Det er jo bare 128mb/s da.. kjører da raid f.eks så er det jo ikke noe problem.. Lenke til kommentar
Omnious Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Noe Slikt var det jeg hadde tenkt meg.. bare det ville vært en fordel med sata istedet for ata133. eller er det kansje rimeligere å bestille en ny pc med gigabit og et par 3 4 disker Endret 2. september 2005 av Omnious Lenke til kommentar
Omnious Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Hva mener du med at man ikke får utnyttet 1gbit? Det er jo bare 128mb/s da.. kjører da raid f.eks så er det jo ikke noe problem.. en rask Sata disk yter vel fra 30-70Mbyte? 2 slike og man har brukt bort all båndbreden hvis man overfører mye så man skulle jo helst hat 10Gbit ja Endret 2. september 2005 av Omnious Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Ut av interesse, hva i svarte heiteste gass skal du med 1GBit? *host* warez *host* :] Endret 2. september 2005 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ut av interesse, hva i svarte heiteste gass skal du med 1GBit? *host* warez *host* :] Hva ellers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå