Theo343 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Jeg er nybegynner men oensker alikevel et topp kamera med god funksjonalitet og nymoderne teknologi. Jeg har sett paa Canon Powershot S2 IS og Sony Cybershot DSC-H1. Hva synes dere om disse og finnes det flere gode alternativer i samme prisklasse? Jeg har lurt paa digitalt kompakt, men vil vurdere begge alternativer. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Jeg har sett paa Canon Powershot S2 IS og Sony Cybershot DSC-H1... finnes det flere gode alternativer i samme prisklasse? Panasonic FZ20 (muligens FZ30 - kan hende det blir litt dyrere). Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom kan hende... Men jeg tror du er i feil forum? Ingen av kameraene du nevner er digitale speilrefleks? Tror du kanskje heller skal poste under "digitale kompaktkamera" jeg... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Er de ikke digitale speilrefleks? Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Nei, dette er digitale kompaktkameraer. Selv om de er store og har masse zoom, så er det ikke noe speil inne i bildet. Christopher Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 På spejlrefleks ser du gennem optikken via et spejl, der fjernes når du trykker på knappen - derfor kan du heller ikke tage billedet efter hvad der vises på skærmen bagpå ... du er nødt til at have øjet til søgeren, og kan så nyde synet på skærmen bagefter. På spejlrefleks lookalike f.eks FZ20 fungerer skærmen som søger, og hvis du sætter øjet til "søgeren" er det i virkeligheden et lille skærm der sidder derinde. Derfor kan du bruge skærmen bagpå til at se på inden du tager billedet. en lille men vigtig forskel - jeg har set folk brokke sig over at skærmen på spejlrefleks ikke virkede til at tage billeder med. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) fejl Endret 1. september 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Jeg kom til den konklusjonen selv etterpaa at disse kameraene hadde alt utenom selve speil/objektiv mekanikken som er i speilrefleks kameraer. Men hva er da fordelene med speilrefleks i forhold til de digitale kompaktkameraene som har ordentlige objektiver og hvor skjermen bak er wysiwyg og man kan velge mellom aa se paa skjermen eller gjennom en soeker som har en "liten skjerm" Altsaa er wysiwyg skjerm og soeker daarligere enn speilrefleks og hvorfor? Hva er prisen paa et godt digitalt speilrefleks kamera? Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Hva er prisen paa et godt digitalt speilrefleks kamera? Du får Nikon D50 kit (m/ 18-55 objektivet) til ca. 6 000 kroner. Det er ett kamera som har kommet meget bra ut i alle tester jeg har lest så langt. (Jeg er i ferd med å kjøpe ett D50, evt. D70s, selv!) Når det gjelder forskjeller og fordeler/ulemper dSLR kontra kompakt, så kan du lese denne tråden jeg hadde for en stund tilbake. Ellers er det bare å søke rundt på forumet og lese tråder... det er masse nyttig informasjon her! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 takker for gode tips. Lenke til kommentar
jensemil Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Hei tenker å kjøpe Nikon D50. Hva er fordelene med :"m/ 18-55mm. Det er mye billigere uten! Hva er dumt med kamera? Kan man bare plugge det rett inn i en usb 2 greie? takker for ALLE svar. Jens Lenke til kommentar
synsing Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Fordelene med 18-55mm er ganske mange! () Det er nemlig objektivet som følger med kameraet! Et objektiv er linsen man tar bildet gjennom. Hvis du ikke har objektiver/linser til kameraet, blir det ingen bilder. Tallene 18 og 55 er brennvidden på objektivet. (Man kan zoome fritt mellom 18 og 55 for å komme nærmere eller lengre fra motivet) Du kan lese mye nyttig om speilrefleks generelt her, og du kan lese om objektiver her. Anbefaler det. Endret 3. september 2005 av firstperson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå