Gå til innhold

Hvilket digitalt kompakt kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg har kikket paa Sony Cybershot DSC-T7 og synes selvf. det var lekkert og hadde mye fine funksjoner. Men jeg synes alikevel det var litt daarlig paa enkelte omraader.

 

Hvilke andre kameraer kan dere anbefale i denne klassen? Og ikke at det betyr sa mye men jeg synes det er kjekt at kameraet kan ta opp film i mpeg4 format og at det har stoette for kjappe duo pro minnekort.

 

Ellers boer det kunne beskytte linsen noe t33 og t3 ikke gjoer.

 

Men trenger som sagt tips for aa finne gode alternativer. T7 ligger paa rundt 3.300 saa jeg kunne tenke meg en prisklasse pa 2500-3500.

 

Takker for raad. Jeg ligger og vipper paa a lure paa et digitalt speilrefleks selv om jeg er nybegynner, sa jeg oensker god funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vaert i butikker i 3-4 dager hehe og klarer ikke helt bestemme meg. Jeg oensker derfor noen gode alternativer i hver klasse.

 

Jeg vurderer eks. eks. T7 fordi jeg lurer paa om min terskel for a ta med kamera vil tilfredstilles best her siden jeg er nybegynner og liker den ekstreme storrelsen vs. funksjonalitet pa dette.

 

Men samtidig lurer jeg ogsa paa digitale kompakt kamera med store objektiver slik som er litt "speilrefleks lookalike" fordi de gir flere muligheter enn eks. T7. Men hvorvidt jeg vil bli sa interessert at jeg vil fa behov for flere objektiver vet jeg ikke, og evt. mulighetene. Men mulighetene denne mellomklassen gir med a kunne montere flere objektiver er fristende, og at de har mer funksjonalitet enn eks. de minste. Samt at man faar gode kameraer i omtrent samme prisklasse som eks. T7. Tenker da paa Powershot IS2 og Cybershot DSC-H1 eks.

 

Digitalt speilrefleks er ogsaa interessant, men da blir "interesse", "ta med" samt "pris" faktoren enna hoyere. Men man faar jo bedre utnytte av objektiver her saavidt jeg har skjoent. Og at man faar mindre for pengene med objektiver til kompakt klassen.

 

Men alikevelm, det mest interessante for meg er nok kanskje de 2 klassene som digital kompakt tilbyr. De minste og "speilrefleks lookalike" med mulighet for div. objektiver.

 

Men jeg oensker a ha 2-3 gode alternativer i hver klasse. saa kan jeg vurdere hvilken klasse jeg gaar for. Men prisklasse maks. 3500 utelukker vel kanskje digital speilrefleks.

 

Sa alle tips er velkomne.

Lenke til kommentar

Ser at du har probblemer å få svar, og det jeg skriver kommer vel ikke til å hjelpe deg noe med å bestemme deg for kamera.

 

Men...

 

Det er som sagt i tidligere innlegg at det er umulig å gi deg råd når du vurderer T7, som er en av markedets minsta kameraer, som et alternativ, og store ultrazoom kameraer som et annet alternativ.

 

Du må selv finne ut hva som skal være beslutningskriterier for deg når du skal velge kamera. Ønsker du et lite hendig kamera som du kan ha med deg over alt men med begrenset bildekvalitet (T7), eller skal du ha et kamera der bildekvalitet er prioriter, men som er så stort at du kanskje ikke alltid kommer til å ha det med deg (avansert kompaktkamera\ultrazoom\dSLR).

 

Når du har bestemt deg for dette, så er det sikkert 20 andre som har stilt spørsmålet (hvilket ultrazoom kamera er best? osv), så da er det bare å søke\lete etter dette, og lese hva andre har svart der.

 

Vil også anbefalle testene her på siden. Disse er i de fleste tilfeller gode, objektive, og lett sammenlignbare også for folk med begrenset kunnskap om digitale kameraer.

 

Lykke til...

 

Christopher

Lenke til kommentar

Max 3500 utelukker definitivt speilrefleks om ikke du skal lete etter et vrak på bruktmarkedet ;-)

 

Min generelle og subjektive anbefaling er at en bør kjøpe et fysisk lite kamera om du ikke har dette fra før. Ofte på ferie etc er det fint å ha et kamera som passer i lommen, fremfor noe som blir liggende på hotellrommet pga størrelsen.

 

Sjekk f.eks

Ricoh Caplio R2 og Fuji F10

Lenke til kommentar
Max 3500 utelukker definitivt speilrefleks om ikke du skal lete etter et vrak på bruktmarkedet ;-)

 

Min generelle og subjektive anbefaling er at en bør kjøpe et fysisk lite kamera om du ikke har dette fra før. Ofte på ferie etc er det fint å ha et kamera som passer i lommen, fremfor noe som blir liggende på hotellrommet pga størrelsen.

 

Sjekk f.eks

Ricoh Caplio R2 og Fuji F10

Skal du fotografere så kjøper du en speilrefleks.

Skal du ta bilder så kjøper du et kompaktkamera.

 

Satt på spissen selvfølgelig.......

Lenke til kommentar

Gode poenger.

 

Jeg har leste en haug av tester og brukererfaringer og foruminnlegg på akam.no i disse 3-4 dagene også hehe så joda.

 

Jeg er vel egentlig åpen for alt og vil derfor ha noen gode start alternativer i alle klasser. Men klarte bare ikke bestemme meg for hvilke kameraer som var gode alternativer i de 2-3 klassene jeg snakker om.

 

Men som det sies, skal jeg fotografere eller ta bilder. Til det så må svaret være at jeg nok vil begynne med å ta bilder men føler en yrende glød i magen om å lære meg gradvis inn i det å fotografere. Jeg elsker natur og det å leke med å fotografere uendelige motiver der virker forlokkende for meg, spesielt fordi man nå kan få eks. gode digitale speilrefleks kameraer hvor man får resultatet med en gang og kan lære/angre/omgjøre fortløpende omtrent... prøve og feile på rullebånd uten å vente på eller koste på fremkalling etc.

 

Men den initielle tanken var å først ta bilder som eks. på ferie, bursdager, utflukter med barn osv... men jeg har en kiling i magen om å utforske og fotografere motiver i natur og mennesker/dyr/insekter osv. og lurer på om jeg da kanskje begrenser meg litt med å kjøpe et "ta bilde" kamera.

 

Som sagt så har jeg tanker og ønsker om mye, men det er vanskelig å forutsi om man faktisk fullfører det. Har opplevd at flere nye interesser kan ha blitt lagt på hylla hehe.

 

Men det å lete etter flotte motiver og få bildet/bildene som gir den gode følelsen når man ser resultatet, frister.

 

Men jeg vil nok aldri bli noe mer enn en "glad amatør", og når jeg ser kofferter fulle av objektiver og alt mulig slags jeg ikke aner hva er engang får jeg "oj..." med en dert prestasjonsangst :-).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gode poenger.

 

Jeg har leste en haug av tester og brukererfaringer og foruminnlegg på akam.no i disse 3-4 dagene også hehe så joda.

 

Jeg er vel egentlig åpen for alt og vil derfor ha noen gode start alternativer i alle klasser. Men klarte bare ikke bestemme meg for hvilke kameraer som var gode alternativer i de 2-3 klassene jeg snakker om.

 

Men som det sies, skal jeg fotografere eller ta bilder. Til det så må svaret være at jeg nok vil begynne med å ta bilder men føler en yrende glød i magen om å lære meg gradvis inn i det å fotografere. Jeg elsker natur og det å leke med å fotografere uendelige motiver der virker forlokkende for meg, spesielt fordi man nå kan få eks. gode digitale speilrefleks kameraer hvor man får resultatet med en gang og kan lære/angre/omgjøre fortløpende omtrent... prøve og feile på rullebånd uten å vente på eller koste på fremkalling etc.

 

Men den initielle tanken var å først ta bilder som eks. på ferie, bursdager, utflukter med barn osv... men jeg har en kiling i magen om å utforske og fotografere motiver i natur og mennesker/dyr/insekter osv. og lurer på om jeg da kanskje begrenser meg litt med å kjøpe et "ta bilde" kamera.

 

Som sagt så har jeg tanker og ønsker om mye, men det er vanskelig å forutsi om man faktisk fullfører det. Har opplevd at flere nye interesser kan ha blitt lagt på hylla hehe.

 

Men det å lete etter flotte motiver og få bildet/bildene som gir den gode følelsen når man ser resultatet, frister.

 

Men jeg vil nok aldri bli noe mer enn en "glad amatør", og når jeg ser kofferter fulle av objektiver og alt mulig slags jeg ikke aner hva er engang får jeg "oj..." med en dert prestasjonsangst :-).

Da har jeg følgende råd til deg:

- Kjøp et kamera som er relativt lite og lett, som er både "point-and-shoot", men som også kan styres manuelt. Sats på et med bra optikk (I praksis Canon eller Nikon - her kommer det garantert reaksjoner fra Olympus-fansen...)

- Ikke legg i så mye penger at du føler du ikke kan hoppe over på speilrefleks om du føler for det om ett år eller to. Digitalkameraer er som PCer- ikke salgbare uten store tap, så du kommer til å beholde det kameraet du kjøper nå, selv om du kjøper et nytt om ett år.

- Brukte kameraer - for de som likevel velger å selge med tap - er et godt alternativ å kjøpe. Det gjør ingenting om kameraet er en utgående modell. For ditt bruk blir bildene like gode.

 

Aktuelle kandidater kan f.eks være Canon Powershot S-60 eller S-70. De går fint ned i lomma, har alle automatiske muligheter, men kan også styres manuelt. God optikk. Begge er mulig å få tak i brukt. Jeg vil anta du ikke behøver å betale mer enn ca 2000, max 2500, for S-70 brukt. Det er et bedre kamera enn alt annet du får nytt til den prisen.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Har lest litt om Ixus 700, husker ikke helt hva jeg kom til utfra konklusjonen på testen, men virket interessant. Det er helt sikkert bra nok for meg og jeg vurderer også å finne den gamle T3 brukt.

 

Jeg lurer på om T7 er for upraktisk, asså vanskelig å holde godt for å ta stabile bilder pga den ekstremt tynne utformingen.

 

perjohan:

god rådgivning. du har nok rett i det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har lest litt om Ixus 700, husker ikke helt hva jeg kom til utfra konklusjonen på testen, men virket interessant. Det er helt sikkert bra nok for meg og jeg vurderer også å finne den gamle T3 brukt.

 

Jeg lurer på om T7 er for upraktisk, asså vanskelig å holde godt for å ta stabile bilder pga den ekstremt tynne utformingen.

Ixus 700 er vel den akam anbefaler i den priklassen og jeg som jobber i butikk har holdt i begge to og ixus 700 sitter mye bedre i hånden enn t7.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du si Ixus 700 er i forhold til T3 eller T33?

Disse to tar gode bilder unde rvanlige forhold, men du kan ikke styre dem manuelt. Og det får du garantert behov for noen ganger.

 

Personlig har fingrene mine trøbbel med de minste kameraene. Men kanskje du ikke har så store fingre som jeg har? Dessuten vil jeg gjerne ha ordinær søker i tillegg, ikke bare skjerm. Greit å ha i sterkt eller svakt lys.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Sony Cyber-shot DSC-W7 blir vel mest nærliggende å sammenligne med Ixus 700 kanskje? Da T3-7 serien bruker en helt annen linse/optisk zoom metode.

 

Ville disse vært 2 nærliggende kandidater å sammenligne? Utgjør Carl Zeiss og Vario-Tessar noen stor kvalitetsforskjell fra andre?

 

Disse har også søker i tillegg til skjerm?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...