Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netopia 3351 og 3com WLAN Gateway

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite nettverk hjemme hos meg. Hvor jeg vil at alle clientene skal ha samme IP range som serveren bruker. Jeg har følgende oppsett:

Server (Windows 2003 Server) 2 Nettverkskort

Kort1: Tilkoblet Netopia 3351 ruter.

Kort2: Tilkoblet 3Com OfficeConnect Wireless 11G Gateway

3Com OfficeConnect Wireless 11G Gateway tilkoblet en 8 ports D-Link Swtich.

D-Link Switchen tildeler internett til clientene i huset.

Det jeg vil er at alle clientene skal få tildelt IP rangen 10.x.x.x (som servern har)

I dette øyeblikk sitter clientene med 192.168.x.x adresser. Dette medfører at jeg ikke får satt opp NAT skikkelig på clientene.

OfficeConnect Wireless 11G Gatewayen er ikke satt opp som DHCP det er derimot Netiopia 3351 ruteren. Men når du deler internett gjennom windows så setter den automatisk det delte Nettverkskortet som 192.168.0.1. Som fungere som en DHCP "server"?

Har DU et forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet?

Endret av stisom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki... nettet ditt ser altså slik ut:

trafikk fra internett - Nextgentel ruter - 2003 server kabel - ut igjen på 2003 Wireless - inn på 3com ruter - dlink svitsj - andre pc'er?? Og såvidt jeg skjønner ønsker du å åpne en port - ftp foreksempel, eller kanskje for games - til en av boksene innenfor??

Stemte det, eller er jeg heeeeeelt på villspor? :p

Men her må jo serveren stå på for at de andre skal komme ut? Tipper det er fordi serveren står i ene enden av huset, og de andre står i andre enden og snakker over trådløst nett?

10.0.0.x får du (nesten garantert) fra Netopiaen, og jeg forstår det sånn at du vil NAT'e for å åpne porter for spill eller whatever til de boksene som står på d-linken?

Det SKAL gå, hvis jeg har forstått oppsettet ditt riktig har du slått av dhcp på 3com'en, og bruker den kun som aksesspoint - "trådløs kabel". Men, det trådløse kortet ditt er satt opp som en ruter - og deler ut 192.168.0.x adresser, og sender samtidig trafikk ut til nettet.

Hvis du kobler sammen begge kortene på 2003 boksen (i vanlig XP merker du begge samtidig og velger Koble), da er den biten grei. Slå av internett-deling på 2003... øh.. litt usikker der, men klarer du det fjerner du dhcp på 2003, og det skal - i teorien - funke! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...