Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med aksesspunkt og adsl modem

Anbefalte innlegg

Kan et aksesspunkt brukes (ikke innebygget router)?

Har Catch ADSL, fast IP. Akesspunktet er satt opp med riktig IP, netmaske, gateway, dns. Kommer ikke på nett trådløst. ADSL modemet har ikke innebygget router.

Trenger jeg et aksesspunkt med innebygget router, eller skal dette gå. Er forøvrig en 3COM 3CRWE454G72.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til Catch, men hvis de har en begrensning på 1 ip pr kunde har du et problem siden du ikke har router. AP trenger en ip, pc'ne du vil koble til trenger en ip hver. Det blir minst en ip for mye!

Jeg antar at det er problemet ditt. Alternative løsninger:

Mange AP har flere modus. Bl.a kan du sette dem på en 192.168.x.y ip-adresse, og sette opp pc'n med ip'n fra isp (catch) og få det til å virke. Du får da kun brukt en pc. (På de AP jeg har vært borti har dette vært standard instilling.) Ulempen er at du må endre ip på pc'n hver gang du skal konfigurere AP.

Noen AP har innebygget dhcp server. Jeg har aldri prøvd dette, men gjetter på at hvis man skrur på den vil det være mulig for AP å fungere som en dårlig router uten fw - at når din pc's ip vil oversettes til en public ip. Har som sagt aldri prøvd dette, og har heller ingen laptop/AP kombinasjon tilgjengelig hvor jeg kunne ha testet det.

Uansett - den beste løsningen for deg ville vært å skaffe en router. Det er sikkert noen som er villige til å bytte brukt AP i en brukt router hvis du poster i bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Noen AP har innebygget dhcp server. Jeg har aldri prøvd dette, men gjetter på at hvis man skrur på den vil det være mulig for AP å fungere som en dårlig router uten fw - at når din pc's ip vil oversettes til en public ip. Har som sagt aldri prøvd dette, og har heller ingen laptop/AP kombinasjon tilgjengelig hvor jeg kunne ha testet det.

Er dette jeg har prøvd. Vil det si at PC'en utad har den IP'en den har fått via DHCP, ikke den som aksesspunktet har (min faste IP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...