_tHokA_ Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Fått et oppdrag med å bygge en server for en barnehage. For de ansatte, ikke barna. Iallefall idag har dem 3 maskiner på et grupperom som er koblet i nettverk. Alle ansatte har vær Windows profil. Så alle ansatte har blitt spredd utover de 3 maskinene. Egentlig greit nok, men tenk deg situasjonen om 2 brukere av samme maskin skal jobbe likt. Da må den ene vente til maskinen er klar, selv om det står 2 andre ledige maskiner der. Så det jeg tenkte var å sette opp en server hos dem, som dem kunne ha informasjon og andre ting på. At alle ansatte som jobber der kunne bare sette seg ned ved en maskin, samma hvem. Skrive inn brukernavnet og passordet og logge på server på eksternt skrivebord. Så samma hvilken av de 3 maskinene en bruker setter seg ned ved så skal ho/han kunne logge seg på, få samma skrivebordet og mail kontoen sin + informasjonen. Dette trenger jeg hjelp med. Hvilke Windows server som er best, hva som skal settes opp og små tips. Kanskje hva som er lurt o.l Vil også at dem skal ha et felles lagrings området og et privat på serveren. Men det fikser jeg lett med et lite logon script. Men håper noen har noe lurt å si. Hadde vært greit om klarte å fikse det til dem uten å bruke så mange timene Takker for alle svar Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 en server med windows 2000/2003 server og AD vil fikse det der veldig kjapt og enkelt.. koster kanskje litt mer enn hva barnehagen har tenkt å bruke Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Ho som jeg snakket med sa en server til 5000kr, kanskje mer... men jeg tror det blir litt mer. For man trenger jo server'n og windows Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 windows er ikke noen selvfølge, finnes flere gratis alternativer, blant annet linux. Du kan også legge inn alle brukerne lokalt på hver enkelt maskin og bare hente hjemmeområdene fra serveren men det krever litt mer jobb når du setter opp de 3 arbeidsmaskinene. Da kan du kjøre linux på serveren og sparer en del tusen som en windows server lisens koster Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Linux har jeg 0 erfaring med. Aldri prøvd Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 _tHokA_: Dell har billige servere med Win2003. Du trenger den billigste de har. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 systemet burde iallefall ha raid 0, det med deling av mapper kan vel alle win versjoner takle hvis du skal spare penger og så lager du bare ett net use script ^^ Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 HP PROLIANT ML110 eller Dell PowerEdge SC430 SATA er begge rimlige servere som du får med Windows 2003 SBS for under 10 000,- men tror du skal lete lenge etter noe til under 5000,- En W2K3 SBS OEM lisens koster tross allt over 3000,- (hos dell koster en redhat lisens 400,- mindre, hp leverer såvidt jeg vet ikke med linux installert) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 systemet burde iallefall ha raid 0, det med deling av mapper kan vel alle win versjoner takle hvis du skal spare penger og så lager du bare ett net use script ^^ raid 0 i en barnehage er bare tull.. raid 1 er det nok som er best å bruke hvis man tenker på å hindre at man mister data Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Koster ikke bare en standard lisens for win 2003 ca. kr 5000 da? Husker en kamerat klaget over hvor dyrt det var, så de satset istedet på GNU\Linux. www.aboutdebian.com er et fint sted å begynne Etter min mening så holder det med raid1 til et så lite sted. her er jeg altså enig i Lufen. Dropp Windows og sats å GNU\Linux. Det er også lettere å lære seg. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Dersom du ikkje går for en Proliant ML110 med 'nix installert (Dette er greie servere), evt. en ML150 som støtter SATA RAID(Hot-plug tilogmed, men er litt dyrere), hvorfor ikkje gjøre dette: 1. Skap alle brukerprofilene på alle PCene. 2. Skaff en NAS boks (En HDD med nettverkskort, egentlig) 3. Lag en enkel batchfil som kobler opp et område på NAS boksen basert på hvem som er pålogga, og legg et ikon i oppstart mappa. Der litt vanskeliger å sette opp en fornuftig backup rutine på en slik løsning, men om en av PCene har DVD-brenner, så... Eller man kan bruke en USB disk... Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Debian så kjøper du en billig pc med Athlon/Pentium og 512/1024MB ram. Lenke til kommentar
Twofish Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Jeg ville aldri ha anbefalt noen å bygge en server som skal brukes av andre i en jobbsammenheng Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 9. september 2005 Del Skrevet 9. september 2005 Jeg ville aldri ha anbefalt noen å bygge en server som skal brukes av andre i en jobbsammenheng Dette i tillegg til at det finnes endel reguleringer rundt personvern/sikkerhet osv. Hva skal denne brukes til? PC'ene brukes kun til surfing..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå