Gå til innhold

Noen flinke proggiser her?

Anbefalte innlegg

Noen flinke programerere her som vil tjene litt småpenger?

Holder på med prosjekt og trenger en programerer som hadde greid å programere ett NYTT OPERATIVSYSTEM...

De som takler C/C++ meget bra og har erfaring med operativsystemer, BIOS, drivere, kernel, osv. kan legge igjen en notis eller sende en mail så får du kanskje sjansen til å vise hva du kan!

P.S. Prosjektet er bare på research ennå så ikke få for store forhåpninger...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hvor mye kunnskap trengs egentlig for å lage et _simpelt_ OS? Jeg har ikke så mye kunnskaper, men f.eks hvor mye ASM må man kunne? Man må vel somregel bruke det for spesifikk maskin kall? Liker å jobbe mot mål, da blir jeg som oftest ferdig med det jeg driver med :)(Lærer MYE mer også)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"La oss lage et operativsystem", hipp hipp!

Bare det å lage en bootstrap er et durabelig arbeid i seg selv. Nei forresten, å boote til en svart skjerm er gjort med noen få instruksjoner, det er dette med tastatur, terminaler og kanskje til og med et lite shell du kan arbeide på... :roll:

Du kan jo bruke LILO eller GRUB, men da er det liksom ikke ditt eget lenger.

..men jøss. Visst nok folk blir med på dette så slenger jeg meg med på lasset og, kunne vært morsomt. Jeg kan hovedsaklig mest ASM, men er ikke uerfaren med cpp.

Lenke til kommentar

om det dreier seg om CPP så kansje det :yes:

ASM er ikke helt mitt område enda, men snart :yes:

så bring it on :)

EDIT: det var ikke meg som postet denne "originalt" det var brodern....

personlig kan jeg nesten ingenting innen programmering, lærings basis enda ;)

Lenke til kommentar

Vel, et OS høres morro ut, jeg kan sikkert bidra med noe, kan si jeg er erfaren med C/C++ og kan endel asm

For å svare på spørsmålet om hvor mye en må kunne av språkene for å laget et OS: Du kan ikke kunne en del av et sprøk, f.eks droppe ut luper i asm, du bør lære deg hele språket, slik at du kan bruke det.

Nei, du trenger ikke å pugge alle instruksjonene i asm ;P Hva har vi referanser til?

Men for å si det slik, så er det _veldig_ mye å gjøre hvis du skal utvikle ditt eget OS, spes. hvis du vil bruke det slik du bruker win/linux/os2 osv.

Men mye arbeid er da ingen hindring..er det vel? ;P

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette hørtes artig ut!

Jeg har ikke noe særlig erfaring med større programmer, men jeg kan en god del C. Hvis det blir med en del, hadde det vært artig å kunne bidra med noe. Man lærer jo også en masse av å drive med sånne prosjekter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...