Gå til innhold

Hvilket "toppkort" naa?


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har sett paa 7800 sereien. Hvilken modell og produsent boer jeg velge? Mine preferanser er.

 

- ikke for mye stoy i utgangspunktet

- helst 1u(ikke 2 porter)

- overklokkingsvennlig

- at det har god stoette for vannkjoling og gjerne gode resultater med en spesifik vannblokk som kan anbefales.

- ellers at det er et godt kort og ikke stoyer for mye paa luft. Selvf stabilt og ikke for varmt.

 

Men burde jeg heller gaa for 800/850 serien til ATi eller vente paa 520 fra ATi?

 

Trenger anbefalninger og tenkte aa faa tak i noe brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryktene sier at R520 lanseres i begynnelsen av oktober!

 

Hvis du skal ha et high-end kort nå, altså ikke om over en måned så ville jeg holdt meg langt unna x850 serien til ATi. Kan ikke se noen argumenter for å kjøpe x850XT/XT PE nå.

 

Det er opp til deg om du vil vente, men etter R520 skal du ikke se bort ifra at nVidia vil lansere et svar på det kortet hvis det blir bedre.

 

Ryktene sier jo også at R520 kommer til å ta opp to kortplasser, men det gjenstår å se!

Lenke til kommentar

Det jeg tenker mest paa er "mest for pengene - toppkort" i loepet av september eller oktober 2006. Tenkte mest ogsaa paa kort det vil vaere mulig aa faa kjoept brukt i den perioden. Alle tips er velkomne.

 

Altsaa "toppkort" som er blitt noe redusert i pris eller som vil vaere mulig aa faa tak i brukt pga nylanseringer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ville ha godt for ett 7800GT kort. Det koster 1000-1500,- mindre enn GTX versjonen, og gir kun 5-8 FPS mindre i gjennomsnitt. Du får ett Club3D kort hos MPX for kun 3095,-. Ellers så har du XFX sine som er klokket litt høyere fra produsent. Jeg vil regne med at XFX kan klokkes en del mer (har erfaring med mitt 6600GT kort fra dem).

 

Begge kortene har standard Nvidia kjøler som kun bygger en plass. Har ikke sett noen som bygger mer.

 

Og når det er standard design, så skulle vel de fleste vannkjøle blokker for Nvidia passe. Tipper mange produsenter/nettbutikker ikke har fått oppdatert hva som passer til hva.

Lenke til kommentar
Nvidias 6800 Ultra versjon har vel vært overpriset helt fra den kom. Så at 7800GTX og ATIs kommende R520 kommer til å falle noe særlig i pris neste år er vel ikke helt sannsynelig. Men man kan jo håpe.

topp modellene er altid overpriset eller hva? for de som bare må ha de siste tre fps extra..mulig du bomma noe på poenget mit da at det er litt dumt og vente på en brikke som kommer om noen måneder og som da koster ekstra mye de første måneder..for så og synke slik som nvida ultra kortet 1000 til 2000 i pris....er jo ikke like kult å ha det om man har betalt mer en alle andre for en ting.. :no:

 

da er det ikke "topp" og ha det kortet no mer heheh :tease:

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

Ting syner selvfølgelig litt i pris.

 

Men ta forskjellen mellom 7800 GT og GTX, prisforskjellen der ligger i dag på 1000-1500,-. Forskjellen i ytelse ligger i gjennomsnittet 5-8 FPS. Noe som etter min mening ikke er verdt pengene. Dermed er det heller ikke noe grunn til å vente å håpe på at GTX f.eks. faller i pris, når du kan kjøpe nesten like bra ytelse i dag til en billigere penge.

 

Leste en test hvor de sammenlignet GT, GTX og ATIs X850XT PE. Der vant GTX klart i høyest FPS, mens de to andre lå likt. Men i gjennomsnitts FPS, så lå faktisk alle kortene veldig likt, innenfor 1-2 FPS. Noe som sier meg at 4500,- ikke er verdt det.

 

Men venter selv på ATIs nye, men yter ikke det betraktelig mer enn GT versjonen til Nvidia, så kjøper jeg det i stedet. For jeg regner med at prisen vil ligge på rundt 4500,- til å begynne med.

Lenke til kommentar

Ok, saa poenget naa er at 7800GT er kortet som gir mest for pengene akkurat naa. Har dere noen konkrete kort dere kan anbefale? Tenker paa at det er ofte er forskjeller paa GDDR og andre ting paa kortene. Og om noen kan "oppgraderes" til GTX osv.

 

Men det er nevnt et 3Dclub kort, dette er helt greit paa pris osv?

 

Mener ogsaa ha lest en artikkel hvor de viser til at ATi sin kommende 520 core er mye mer effektiv med hdtv innhold eller hva det var. Var henvist til en 33%(520) vs 99% cpu util sak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men venter selv på ATIs nye, men yter ikke det betraktelig mer enn GT versjonen til Nvidia, så kjøper jeg det i stedet. For jeg regner med at prisen vil ligge på rundt 4500,- til å begynne med.

Tror ikke det er noe vits i og vente jeg, 7800 serien er jo allerede cpu begrensa i vanelige oppløsninger (1280 x 1024). Så jeg tror ikke det kommer til og bli noe gaedigent ytelseshopp fra 7800 GTX til R520 for vanelige mennesker (kan godt hende at R520 er raskere, men det hjelper lite når cpu blir flaske hals.

Lenke til kommentar

Tror de fleste 7800GT kortene er veldig like i forhold til ram osv. Vet at XFX klokker sine kort mer enn de andre som kjører på standard.

 

Club3D kortet hos MPX er det billigste du finner, og det koster 5-800,- mindre enn andre utgaver. Men av toppkortene så er det vel best i ytelse/pris. Men hvis du tenker pris/ytelse med alle kort, så er det vel 6800GT som er best, hvis du finner de som er satt ned i pris.

Lenke til kommentar
Men venter selv på ATIs nye, men yter ikke det betraktelig mer enn GT versjonen til Nvidia, så kjøper jeg det i stedet. For jeg regner med at prisen vil ligge på rundt 4500,- til å begynne med.

Tror ikke det er noe vits i og vente jeg, 7800 serien er jo allerede cpu begrensa i vanelige oppløsninger (1280 x 1024). Så jeg tror ikke det kommer til og bli noe gaedigent ytelseshopp fra 7800 GTX til R520 for vanelige mennesker (kan godt hende at R520 er raskere, men det hjelper lite når cpu blir flaske hals.

Men det er jo nettopp det de sier med 520 at de ikke vil begrense CPUen like mye som 7800 serien gjoer i dag. De snakker om 33% cpu last der hvor 7800 gir 99% cpu last? Jeg husker dog ikke sammenhengen.

 

Hmm saa et 6800GT eller Ultra ville vaert det beste kjoepet naa? Har du noen eksempler paa spesifike kort? Sikkert mye erfaring paa hvilke av disse som gir mest for pengene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
daniel_984: Det har ingenting med klokken å gjøre på VPU/GPU om CPU blir flaskehals i et system.

 

Er du sikker på det? Jeg mener å ha lest noe om at jo høyere klokk jo mer klarer den å prosessere. Kommer jo selvsagt ann på størrelsen på pipelines òg. Skjønner jo at fps ikke er direkte knyttet til CPU, men at krafta blir fordelt mellom GPU og CPU.

 

Edit:Nei, nå tror jeg jeg vet hva du mener..

 

Edit2: Nei, jeg visste jeg hadde lest dette et sted:

Traditionally, video cards have been "hard wired" to do a set of very specific graphics tasks, making it impossible to process other types of data. But this is changing, with the introduction of programmable shader pipelines in modern cards.

 

A shader is a small program that applies a visual effect to a pixel or geometric shape. Each "pipeline" in a GPU can be loaded with a single shader program. Raw pixel data gets fed into one end of the pipeline and emerges with the shader effect applied.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

daniel: Jaja, shaders, men det har ingenting å si på ytelsen til en shader (F.eks husker vi GFFX dagene kontra R300/R350? + DX9.0/SM2.0?).

 

Det har med totale bandwith, hvor mange MPiksler etc. skjermkortet faktisk kan fylle etc.

 

F.eks: Man kan ha en 10GHz NOOP CPU, men den vil ikke gjøre stort ;)

Lenke til kommentar
daniel: Jaja, shaders, men det har ingenting å si på ytelsen til en shader (F.eks husker vi GFFX dagene kontra R300/R350? + DX9.0/SM2.0?).

 

Det har med totale bandwith, hvor mange MPiksler etc. skjermkortet faktisk kan fylle etc.

 

F.eks: Man kan ha en 10GHz NOOP CPU, men den vil ikke gjøre stort ;)

Er du sikker? For slik jeg har skjønt det går jo frekvensen i takt med pipelines. Så jo raskere frekvens dess raskere prosessering av info, takket være pipelines. Og som artikkelen nevnte så er jo dèt det nye nå, å programmere shaderne(pipelines) til nye oppgaver, som CPU'en din hadde før. Jeg sier ikke at jeg har riktig, men det var hvertfall slikt jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar

daniel: Neh, som jeg nevner, så har dette lite å si, det er ikke å "programmere" ting i shaders som CPU direkte tok seg av (Med mindre du tenker tilbake til før TnL i GPU dagene).

 

Hadde vi ikke hatt shaders, så måtte utviklerne ty til f.eks EMBM, Cube Mapping osv, "satte" effekter for å få en look på objektene. Dette igjen er også noe skjermkortene tar seg av, med mindre du tenker på ekstremt gamle skjermkort (Igjen, gjennomsnittelig før TnL i GPU dagene).

 

Du kan ikke kjøre f.eks A.I kode i en shader, ennå ihvertfall ;), dette er fortsatt en CPU satt oppgave.

 

Effektene som du kan kjøre i en shader, blir i tillegg til grafiske effekter som skjermkortet uansett måtte ha gjort, ergo avlaster du ikke en CPU ved f.eks å kjøre en shader som minner om EMBM. F.eks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...