Gå til innhold

Stanley Kubrick.ett geni?

Propaganda

Anbefalte innlegg

Stanley Kubrick er uten tvil et geni.

Han er når jeg tenker meg om, den beste reggisøren noensinne!

Liker 2001: A Space Odyssey best. En fantastisk film, som også krever litt hjernekraft for å forstå.

Barry Lyndon mener jeg er en undervurdert film. Leste et sted her at den mangler Kubrick kvaliteten. Helt feil mener nå jeg. Kubrick viser alle sine filmatiske knep, og filmen er uten sidestykke noe av det vakreste som er blitt festet på film :love:

En annen film som jeg synes er drivende god er Eyes Wide Shut. En utrolig god film, den er også undervurdert.

Kubrick lagde ikke vanlige filmer, han lagde filmer som utfordrer seeren til å tenke.

Selvfølgelig må man ikke glemme alle mesterfilmene som jeg ikke har nevnt. Dr. Strangelove, Lolita, The Shining, Spartacus, A Clockwork orange, Full metal jacket.

Genialt bra filmer disse og.

Vi må heller ikke glemme filmen A.I. som ble regissert av Steven Spielberg. Dette var Kubrick's ide, men han døde desverre før han fikk realisert planene.

Kubrick kone kontaktet Stanley's gode venn Spielberg og fikk han til å lage denne filmen. Mange vil nok være uenig med meg at dette er en meget god film, men det er det faktisk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Liker 2001: A Space Odyssey best. En fantastisk film, som også krever litt hjernekraft for å forstå.

Der tar du feil. Tingen med 2001 er at du kan bestemme litt selv hva symbolikken skal bety. Det er faktisk ingen i verden som har forstått den filmen.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Tingen med 2001 er at du kan bestemme litt selv hva symbolikken skal bety. Det er faktisk ingen i verden som har forstått den filmen.

En film som er så personlig som 2001 forståes jo av alle, fordi den er subjektiv. Personlig tror jeg ikke det finnes en fasit; den er laget for å stille spørsmål, ikke for å svare dem.

Lenke til kommentar

En film som er så personlig som 2001 forståes jo av alle, fordi den er subjektiv. Personlig tror jeg ikke det finnes en fasit; den er laget for å stille spørsmål, ikke for å svare dem.

må si meg enig med Steffy,den er hva du gjør den til,på en måte... :p

Lenke til kommentar

må si meg enig med Steffy,den er hva du gjør den til,på en måte... :p

Tull. Les boka.

S,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Så du er uenig med Kubrick? Han har uttalt at det finnes et "riktig" svar, eller forståelse om du vil, når det gjelder filmen.

Lenke til kommentar

Når en mann som Kubrick forteller at det finnes et fasitsvar til en av verdens mest "åpne" filmer, da er det helt klart et puss for å få oss enda mer engasjert i tolkningen.

Men hvis jeg tar feil, blir spørsmålet: fortalte han hemmeligheten til noen? Er det faktisk noen som vet svaret? Vil vi noengang vite svaret?

Lenke til kommentar
Har gjort det, jeg. Er det starchild-delen du refererer til? Ikke glem at de ble skrevet om hverandre, det er ikke en film basert på boken, eller omvendt.

Joda. De ble skrevet om hverandre ja. Liker også idéen om at den kan tolkes på mange måter.

Men Arthur C. Clarke som skrev manuset i lag med Kubrick, og boka har jo allerede forklart hva filmen egentlig dreier seg om. Boka er da tydelig den? Du skjønner vel hva starchild symboliserer?

S,

Lenke til kommentar

Du får rette meg hvis jeg tar feil, da jeg aldri har lest noen tolkninger, dette er kun det jeg selv oppfattet det, men jeg så på Starchild-tilværelsen som en slags frigjøring fra det materielle, og en overgang fra en grunn tilværelse til en mer opplyst, sprituell tilstand, der materielle ting som vi ser på som fascinerende nå (som f eks utviklingen av teknologi, osv) ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar

Mye bra fra Kubrick. Liker godt A Clockwork Orange, The Shining og 2001 a space oddsomething (for sent til å tenke på staving)

Når det gjelder slutten på 2001, så liker ikke jeg den. Tenke sjæl, javel? Det er ikke derfor jeg ser film. Når jeg ser film vil jeg bli inspirert av hva andre har tenkt. Tenke sjæl trenger jeg ikke en film med psykedeliske bilder og musikk for å gjøre. Men resten av filmen er bra.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg tar feil?

Er selvfølgelig helt klar over at denne filmen kan man tolke som man vil, men det kreves faktisk litt hjernekraft for å finne meningen med filmen.

Selv grublet jeg i flere dager etter jeg så denne filmen, og jeg grubler støtt og stadig på denne fantastiske filmen!

At det ikke finnes noen i verden som har forstått denne filmen, var vel et litt tvilsomt argument ? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
At det ikke finnes noen i verden som har forstått denne filmen, var vel et litt tvilsomt argument ?  ;)

Jeg vet ikke jeg. Det er Kubrick selv som har sagt det, og jeg tenkte bare at det ville være dumt å motsi ham...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
At det ikke finnes noen i verden som har forstått denne filmen, var vel et litt tvilsomt argument ?  ;)

Jeg vet ikke jeg. Det er Kubrick selv som har sagt det, og jeg tenkte bare at det ville være dumt å motsi ham...

Han sier at INGEN har forstått den, gjelder det også Kubrick selv?

Jeg regner selvsagt med at skaperen forstår den selv.

Lenke til kommentar

Er klar over at Kubrick er genierklært, men jeg klarer ikke å like filmene hans likevel.

Clockwork orange - rett og slett litt for spes for min del. Presterte ikke å vekke andre følelser enn paranoia og avsky. Det blir liksom ikke nok. Nå skal det sies at jeg ikke har sett filmen på 10 år, men likevel. Gir den kanskje en sjangse til.

Shining - det _eneste_ som virkelig er bra med denne filmen er Jack Nicholson. Resten hører til en middels 70-80'talls "grøsser".

Full Metal Jacket - overhypet "krigsfilm". Ærlig talt - det finnes da virkelig bedre alternativer der ute.

Tok bare noen der, har ikke orket å se mer av Kubrick. Virker på meg som at alle (vel, kanskje ikke alle, men ihvertfall mange) sier at Kubrick er geni, bare fordi en eller annen person har sagt det før dem, og fordi det er "kewl" å elske filmene hans. Hvilket jeg ikke greier. Sorry, mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...