kgb Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 jeg har problemer med å få vist æ, ø, å i tekst som er hentet fra sql-serveren min. Det vises bare som ?. Jeg har serverplass hos domeneshop.no. Noen som vet hva jeg må gjøre for å fikse dette? Har selv innstallert phpMyAdmin på serverplassen min. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Sikkert et tegnsettproblem. Lenke til kommentar
kgb Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 sikkert.. noen måte å endre det på? gjennom shell f.eks? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Sjekk om det er tegnsettproblem i HTML-koden din, eller om dataene faktisk hentes feil ut fra databasen. Prøv å skriv ut noe av dataene fra databasen, og se på kildekoden til nettsiden. Bruk Firefox med Web developer extensions til å finne ut hvilken koding Apache-serveren sender ut data med (tror nok Domeneshop bruker ISO-8859-1), om det ikke stemmer overrens med HTML-koden din, kan det være problemet. Lenke til kommentar
kgb Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 har sjekket html'en. den bruker ISO-8859-1. Men ser ut til at databasen bruker UTF-8. Ihvertfall så står det på phpMyAdmin at tegnsettingen er låst til utf8, og kan ikke velge noe annet der. Mulig å gå inn i databasen og endre det selv, via shell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå