Gå til innhold

Den store skoledebatt-tråden !


Anbefalte innlegg

I disse tider regner jeg med at mange her på forumet har vært vitne til skoledebatter, og kanskje deltatt selv. Tenkte skoledebatter ville vært kult å diskutere. :yes: Få høre deres referat! :thumbup:

 

Her er mitt (fra Sortland VGS, Nordland):

UH hadde en ganske god debattant, som viste kunnskap og dyktighet. Jeg vil også kalle AUFs representant dyktig, som så vanlig måtte plapre om skolebok-politikken sin og den regjeringen vistnok ikke har.Senterungdommen hadde en skarping å stille opp med, uten at jeg vil si han viste særlige kunnskaper. FPU var midt på treet (litt høyere da), men når man begynner å snakke miljø- og finans-, da blir det tungt for FPUerne. Også SU greide seg passe godt. RUeren det samme, og kom faktisk med et godt poeng da en elev spurte om hvordan partiene ville bekjempe terrorister: "Er det de muslim-fundamentalistiske terroristene fra midtøsten, eller de kristen-fundamentalistiske fra USA du tenker på? ;) UHeren begynte å plapre om at RV er for væpnet revolusjon, noe som ikke var overaskene, men som RUeren stille avkreftet. Debattens tapere vil jeg si var UV og KRFU. UV liksom druknet bare i massen, det samme vil jeg si om KRFU. En elev spurte KRFU om de mente homofili var en sykdom, debattanten sa bare "nei" stille. Jeg hadde trodd de ville forsvare seg med sin homo-politikk ang. adopsjon og kjønnsnøytral ekteskapslov som er det de er i mot og de ikke har programfestet at homofili er en sykdom selv om visse KRFere godt mulig mener det.

 

Jeg har et inntrykk av at UH og AUF generelt sett har de baste debatantene, noe jeg tror skyldes at der er såpass store partier som de er. Noen enige? UV og KRFU er vel ikke store ungdomspartier (i hvert fall ikke i Nordland vil jeg tro), og har derfor kanskje ikke så mye å stille opp med? Kanskje har de heller ikke god økonomi?

 

Få høre litt fra deres skoler!

Noen her som selv var/er debbatanter? For hva i så fall?

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PÅ Foss var det stor variasjon i hvor gode representantene for de ulike partiene var. RV skoret høyes og vant trolig hele debatten flere hestehoder foran de andre. SV gjorde det middels, men på en skile som Foss burde de ha gjort det bedre siden de tross alt spilte på hjemmebane. Senterpartiet fikk nesten ikke ordet og ble karaktirist som et rent bondeparti av de andre partiene "friheten til å kjøre traktor så mye man vil" spøkte de med. KRF hadde en ung jente på 19 år som sin representant. Hun snakket godt, men snakket ikke om partiets kampsaker, men hvor fælt det var i Afrika. Kanskje lurt for Bondevik står ikke så høyt i kurs blant ungdommer flest. Venstre gjorde det kjempe bra og hadde et fint åpningsinnlegg, men minus i boka fordi åpninginnlegget var det samme som de brukte i skoledebatten for 2 år siden. De hadde ikke forandrett noe på manuset noe som ødelegger litt. Høyre sto derimot til stryk. Jenta var ung og hadde en så spe stemme at man ikke hørte hva hun sa, og det man hørte var ikke det ungdommer vil høre. Bakers i rommet hørte man bare at hun var stolt over å ha gitt Hagen 2, 5 milliarder kroner i mindre skatt. Det er ikke sånne ting man vinner en skoledebatt med. FRP hadde en umulig start deres åpningsinnlegg var sist og nesten samtlige andre partier hadde kalt FRP rasister og et uduglig parti på grunnlag av "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse" alikevell så klarte han å kontre disse beskyldningene og det som startet med pipekonsert ente med klapp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Lambertseter VGS, Oslo:

Høydepunktet under debatten på min skole, var da representanten fra Unge Venstre illustrerte hvordan man skulle søke på utenlandske universiteter hvis SV fikk viljen sin og karakterene fjernes: «Yes, hi, mr. prinicipal, my name is Audun, and I would like to go to your school. I don't have any grades, but look at this fine fjøl I've made!»

 

Stort sett var representantene rundt 20 år, det eneste unntaket var FrP, med deres representant på 27. Han var en av de tre «ungdomskandidatene» til Oslo Frp, iflg. brosjyrene. Sp var (ikke overraskende) partiet som kom dårligst ut, det var tydelig at partiet ikke hadde noe å tilby Oslofolk. Den stakkars SP-representanten sa vel knapt en ting gjennom hele debatten, hun rotet med ordene og glemte hennes egen alder (!) under presentasjonen.

 

RVs representant (Egentlig RU; alle representantene bortsett fra Frps (?) kom fra ungdomspartiene) forsynte seg heftig av kaffekanna, og bidro med lite annet enn å skjelle ut «de rike», bli sint på USA og banne jevnt. SV-representanten slet fælt med lesping (akkurat det kan jeg ikke holde i mot han) og havnet i skyggen av RV og AP under debatten.

 

Venstresiden hevdet at Røkke og Rimi-Hagen hadde blitt rundt 2 milliarder kroner rikere hver pga. skattelettelser, men protesterte ikke da UH kalte det en løgn og slo fast at dette ikke var pga. skattelettelser. Jeg synes UH og Frp var de flinkeste til å legge fakta på bordet under denne debatten. UH fikk en del pepper for å øke egenandelen på medisiner fra en diabetiker i salen, og slet med å ro seg unna kritikken, men ellers gjorde UH det beste inntrykket. Frp tjente på at deres representant var eldre og mer erfaren enn resten. (For øvrig kunne han godt ha roet ned på gestikuleringa, det så tullete ut.)

 

KrF slet med å forsvare sitt syn på homofile, og representanten var så forsiktig og uengasjerende at halve salen døste av da hun åpnet munnen. Unge Venstre gjorde en relativt god jobb, spesielt under presentasjonen og avslutningen. Totalt sett en grei debatt, men som alltid preget av store ord og billig propaganda, og jeg lærte ikke mye nytt.

 

Oi, lang tekst.

Lenke til kommentar

«Yes, hi, mr. prinicipal, my name is Audun, and I would like to go to your school. I don't have any grades, but look at this fine fjøl I've made!»

 

Den der har forsåvidt alle fra regjeringa brukt i samtlige skoledebatter. Med små variasjoner som andre navn og andre ting man har laget på sløyden. Synes forsåvidt argumentet er latterlig dårlig.

Lenke til kommentar
«Yes, hi, mr. prinicipal, my name is Audun, and I would like to go to your school. I don't have any grades, but look at this fine fjøl I've made!»

 

Den der har forsåvidt alle fra regjeringa brukt i samtlige skoledebatter. Med små variasjoner som andre navn og andre ting man har laget på sløyden. Synes forsåvidt argumentet er latterlig dårlig.

Jeg synes det er fantastisk bra. Sosialister elsker "sjølberging". Å lage en fjøl representerer proletariatets verdier, mål i livet og målestokk.

Husker hvor mange timer vi kastet bort på ungdomsskolen ved å pusse på treverksdritt som med letthet kunne blitt kjøpt i fin hardplast europris, mens sosialistlæreren koste seg med kaffen og synes vi var veldig kreative og flink. Fjøla er symbolet på lekeskolen til venstresiden! :thumbup:

Lenke til kommentar
«Yes, hi, mr. prinicipal, my name is Audun, and I would like to go to your school. I don't have any grades, but look at this fine fjøl I've made!»

 

Den der har forsåvidt alle fra regjeringa brukt i samtlige skoledebatter. Med små variasjoner som andre navn og andre ting man har laget på sløyden. Synes forsåvidt argumentet er latterlig dårlig.

Jeg synes det er fantastisk bra. Sosialister elsker "sjølberging". Å lage en fjøl representerer proletariatets verdier, mål i livet og målestokk.

Husker hvor mange timer vi kastet bort på ungdomsskolen ved å pusse på treverksdritt som med letthet kunne blitt kjøpt i fin hardplast europris, mens sosialistlæreren koste seg med kaffen og synes vi var veldig kreative og flink. Fjøla er symbolet på lekeskolen til venstresiden! :thumbup:

At dere skulle pusse en fjøl i stedet for å kjøpe en i plast har kanskje noe med at dere skal lære KoH. Det er vel logisk å starte emd noe lett når de fleste elever ikke kan noe om sløyd.

Lenke til kommentar

Venstre, Høyre og Frp var så å si dårlige til å debatere hos oss (og ikke minst;PP), men RV, SV, AP var gode, og tok tak i ordet ofte. Krf og SP kan jeg vell plassere midt på treet(?).

 

Vi hadde også fått inn en 60-70 års gammel tulling fra Abort ettellerannet, som provoserte halve salen. Han var totalt motstander av abort, uansett om man blir voldtatt, og gravid av foreldre/familie eller andre kriminelle. Det var den eneste saken han stod for. Men på den andre siden; Han skapte iallefall liv :)

 

Det var en i salen som stilte han dette spørsmålet:

"Hva hvis de blir voldtatt og gravide"?

Han presterte med:

"Jeg er imot voldtekt, er du for kanskje"?

 

Og

 

"Hvis noen voldtar kona de og gjør henne gravid, hva ville du gjort da?"

 

"Kona mi er for gammel til å bli gravid".

 

Tror ikke han tenkte over alt det bullshitet han sa, han nevnte noe med at selvmord får barnet eventuelt vurdere etter det er født.

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar
Skoledebatter generelt er fordummende, da både debatantene og elevene mangler grunnleggende kunnskaper på emner som (politisk)historie, økonomi, filosofi eller næringsliv. Poengene blir billige og den som skriker høyest vinner.

 

Mvh

"Gratis skolebøker"

Kunne ikkje vore meir einig. Sånn var det på skuledebatten med oss i dag. SV var den klare vinnaren. Kvifor? "Gratis skulebøker til alle!" :ermm:

Lenke til kommentar
Røkke og Rimi-Hagen hadde blitt rundt 2 milliarder kroner rikere hver pga. skattelettelser

Har disse gutta skattbar formue engang? Har de skattbar inntekt? Sikker på at ikke pengene er bundet opp i firmaer slik at de bare løser ut det de trenger til enhver tid?

 

Skatteletten kommer først og fremst middelklassen til gode. De tjener midt på treet/lavere, og har ikke mulighet til å trikse så de kan unngå skatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Har disse gutta skattbar formue engang? Har de skattbar inntekt? Sikker på at ikke pengene er bundet opp i firmaer slik at de bare løser ut det de trenger til enhver tid?

 

Skatteletten kommer først og fremst middelklassen til gode. De tjener midt på treet/lavere, og har ikke mulighet til å trikse så de kan unngå skatt.

Så vidt jeg husker hadde det noe med at det ble innført skatt på aksjeutbytte (elns), og folk benyttet anledningen til å ta store utbytter i perioden før skatten ble innført.

 

Se skatten til Rimi-Hagen 2000-2002 her. :shrug:

 

VG: To års utbyttefest for Hagen-familien - Har tatt ut 2 milliarder skattefritt.

Lenke til kommentar
«Yes, hi, mr. prinicipal, my name is Audun, and I would like to go to your school. I don't have any grades, but look at this fine fjøl I've made!»

 

Den der har forsåvidt alle fra regjeringa brukt i samtlige skoledebatter. Med små variasjoner som andre navn og andre ting man har laget på sløyden. Synes forsåvidt argumentet er latterlig dårlig.

Ble brukt på Ålesund VGS også. Synes det argumentet er bra jeg.

Lenke til kommentar

Tinius Olsen Skole i Kongsberg.

 

FRP: Mannen kunne snakke for seg, men som den vanlige FRPer så sprede han rundt seg med løfter. Og som den harryskolen jeg går på så ble alle glade over løftene om billigere bensin, sprit og røyk.

 

Høyre: Gutten hadde tydligvis peil på økonomi, men han var ikke noe særlig til å debatere.

 

Venstre: Hun var veldig usikker. Kom ikke med klare poenger og lagde plagsomme "eh" lyder før hver setning.

 

KRF: Ble som forventet dårlig motatt. Slet litt på å svare på spørsmålene om abort. Er ikke helt sikker på om han var enig med sitt eget parti.

 

SP: Hadde klare poenger. Men torde ikke helt å utfordre de andre partiene. Støttet seg også litt vel mye på AP

 

AP: En god debatant med en gjennomtrengene stemme. Kunne svare med fakta på de fleste spørsmål. Han tapte seg derimot litt utover i debatten.

 

SV: Hadde gode poenger, men hadde problemer med å få de frem. Støttet seg litt vel mye på AP.

 

RV: Hadde gode poenger med noen morsomme ordspill, men hun hadde derimot litt lite erfaring og tapte seg litt på det.

 

NKP: Avslappet rolig kar som kunne snakke for seg. Men han ble til tider litt for smart noe som gjorde at hverken salen eller de andre i panelet skjønte helt hva han mente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...