Count Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Satt og spilte PoP Warrior Within i dag... Plutselig begynte maskina å pipe, for så å slå seg av. Skjønte mildt sagt ingenting... Slo den så på igjen, gikk inn i BIOS og fant til min forskrekkelse ut at CPU-tempen var oppe i 77 grader. (!!) Jeg har automatisk shutdown på 80 grader... Hva i pokker har skjedd? Har alltid syntes at den har ligget litt høyt på temp, fra 55-65 grader. Har drevet noe med overklokking fra før, men den har ikke vært klokket på sikkert trekvart år. Har Gigabyte 3Dcooler og har brukt Arctic Silver pasta. Det jeg mistenker er en annen kjølepasta jeg brukte for et år siden, som fulgte med en TT giant3 kjøler jeg kjøpte til mitt da ganske tøffe 9800pro VGAkort. Denne klinte jeg på prosessoren. kanskje litt tjukt... Eller, faktisk ganske tjukt. Denne har jeg fjernet siden da, og erstattet med arctic silver. men jeg brukte ikke kondensfjerner for å fjerne alt, og mistenker også denne gang at jeg hadde på litt vel drøyt med pasta. kan et for tjukt lag med pasta forårsake en såpass usannsynlig høy varmeutvikling? Har nå MSI 6800GT Lenke til kommentar
Count Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) * Slettet * Endret 31. august 2005 av Count Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Har du noen kabinettvifter da? Er det varmt inne i kabinettet? Er det mye støv på vifta/kjøleren? I så fall fjern støvet. Du skal ha på et veldig tynt lag med kjølepasta, ta gjerne et skalpell eller kredittkort og smør med. Husk at kjølepastaen er der kun for å få kontakt over alt i små groper. Du må fjerne gammel kjølepasta, gjerne med isopropanol. Bumping etter 15 min er VELDIG lite populært Lenke til kommentar
Count Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Beklager... er ny her... Har nå fjernet all gammel kjøepasta med kondensfjerner. og smurt på tyyyynt med arctic silver ceramique... Skulle visst være noe enda frakkere greier. Men fremdeles har jeg temperatur på over 67 grader når jeg går inn i BIOS rett etter at jeg har slått den på igjen. Den kjentes IKKE ut som 67 grader når jeg smurte utover guffa! Kan det være at HK viser feil temp? Har Abit IC7-MAX3... Hvor mye bør jeg forresten sette autoshutdownen på? Edit: Er det forresten noen måte å måle EKSAKT hvor varm CPU'en er? Utenom den som vises i BIOS? Endret 31. august 2005 av Count Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Har du siste biosen på kortet. Der er shutdown temp satt til 90 grader. Trekk fra 10 grader så får du riktig temp. Likevel litt varm syntes jeg. Har samme kortet med 3,2 cpu og Swiftech kjøling med 120 mm vifte. Max load ligger den på 42-43 grader. Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Fryktelig rart.... Har siste BIOS'en ja. Spørs om jeg må fleske til med ny kjøling da. Men er det ikke rart at tempen hoppr opp på 67 grader med en gang jeg starter PC'en? Lenke til kommentar
Cougst Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Som sablabra sier: har du kabinett vifter i maskina? sjekket om det er støv i disse, og i cpu vifta og blokken? Sjekket om cpuvifta går rundt? Hvilken Cpukjøler har du? Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Står i første posten... Gigabyte 3Dcooler, denne.. Har ikke kabinettvifte nei.. Burde kanskje hatt det? Det er noe støv i selve vifta, men ikke i blokken. CPUvifta går som bare det. Lenke til kommentar
Camen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hvis dette er en prescott, så vil jeg nok tro den tempen er ganske så nøytral.. Er det en NW så er det kanskje på tide med en ny kjøler.. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Har ikke kabinettvifte nei.. Burde kanskje hatt det? Hvis det blir veldig varmt inne i kabinettet så blåses det jo varm luft på cpuen, noe som er lite gunstig. Du kan jo også prøve å kjøre med åpent kabinett også. Lenke til kommentar
juleribba Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 kjenn på kjøleribben! en kammerat av meg hadde en 3000+ venice som det stod at lå på 60grader. men når jeg kjente på kjøleribben frøys jeg jo nesten fingeren av meg Lenke til kommentar
tbend Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hvis dette er en prescott, så vil jeg nok tro den tempen er ganske så nøytral..Er det en NW så er det kanskje på tide med en ny kjøler.. 3,06ern er ikke en prescott En go gammel NW på 533 fsb! Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Nope... 800 fsb Prescott. Kjører nu med åpent kabinett. Har gjort det siste uka. Slo på PC'en nå etter at den hadde vært avslått i sju timer og gikk rett inn i BIOS for å sjekke tempen. Den viste 57 grader etter å ha vært påslått i tre sekunder. Kan umulig stemme... kjøleribba er ikke varm heller, for å si det sånn; Raptordisken min er minst to ganger så varm som ribba. Begynner å tro at BIOS kanskje kan vise for høy temp... (?) Lenke til kommentar
apwr Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Nope... 800 fsb Prescott. Vel, det finnes ingen P4 3,06Ghz og 800Mhz FSB. Dermed har du en 533Mhz FSB, altså NW. Endret 1. september 2005 av apwr Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Hmm... Har ihvertfall 800 fsb. Og Prescottkjerne. og 3.0 Mhz. Og Pentium 4. Hva i all verden er det jeg har da...? Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Det var nå som.... *#%¤&% dere har selvfølgelig rett. Har alltid trodd jeg har hatt Prescottkjerne. Hmm... Jaja, hvordan stiller saken seg da? Mye verre kan jeg tenke meg? Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Men en ting skal jeg ha, har 800 fsb i det minste. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Min er 100% lik. jeg har "bare" 3.0 Som 0.006ghz counts Lenke til kommentar
Count Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Merker nok stor forskjell på det ja.. Menneh, tilbake til tempspørsmålet mitt etter denne grusomme digresjonen. Er cpu'en min skrellvarm eller kan det være at HK mitt begynner å bli dement? (les: leser av feil temp) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå