Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm under installasjon av win på ny pc

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc som består av følgende deler av betydning:

-Intel Pentium 4 640 3.2GHz Socket

LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

-Asus P5LD2 Deluxe, I945P, Socket-775,ATX

SATAII,Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

-Crucial DDR2 PC4200 1024MB CL4

Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

-Sapphire Radeon X700PRO 256MB GDDR3

PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail

-NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 400W

Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin

-Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

8MB 7200RPM NCQ

Ivrig som jeg var, stod jeg tidlig på lørdagen som var for å hente delene, gikk hjem og satt den sammen. Alt virket helt topp helt til jeg skulle installere windows. Satt dvdbrenneren som 1st boot deviced og windowsinstallasjonen begynte å loade drivere (usb,raid og alt det der i starten). Da den skulle gå over til den jeg velger hvor jeg skal installere windows og alt det der, kom det bare opp en blåskjerm. Altså en eller flere komponenter er defekt eller feil installert. Nå har jeg, og meget datakyndige personer jobbet med det i noen dag. For å gjøre en lang og fæl historie kort; dette har jeg prøvd:

-Jeg har prøvd 5 forskjellige windows cder

-Jeg har prøvd min gamle ATA disk, altså neppe noe med at det er SATA å gjøre, selv om jeg vurderte å installere noen drivere til den, men nå som det komemr samme feilen under ATA disken, regner jeg med at det ikke har noe med det å gjøre¨

-Jeg har prøvd en annen rambrikke som fungerer helt fint på maskinen den er på, altså det er ikke rambrikken som det ofte er når det er blåskjerm

-Jeg fant ut at cpuen var litt varm (70 grader), men fikk skrudd viften enda bedre på, så nå ligger den jevnt under 50.

Så det jeg lurer på nå, er om det er hovedkortet og evt om det er noe annet jeg kan prøve. Skal jeg evt sende alle delene tilbake der jeg kjøpte de eller skal jeg bare sende tilbake hovedkortet? Regner med at de som har kjøpt ny pc og ikke som får den til å fungere med en gang, vet hvor frustrende det er, så jeg takker for ALLE tips som kommer inn.

Mvh Chivu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet.

Den prosessoren virker ganske varm. Da er det mulig at det er produksjonsfeil på den, altså den er høyere klokket enn det som kjærna sin kvalitét tillater (om du forstår). Isåfall er det ikke din feil, og da bør den byttes ut. Jeg synest at temperaturen er skremmende, for det er vel nermest "idle", så da lurer jeg på hva den vil ligge på ved "load"(full).

Hilsen

efikkan

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nå ligger cpuen på under 40 grader. Men for alt jeg vet, kan det hende den blir varmere når jeg skal installere windows, det er vel litt vanskelig å sjekke. Ellers har jeg fått svar fra leverandøren om at jeg skal oppdatere bios, så jeg får prøve det når jeg får taki en diskett. Ellers noen forslag?

Lenke til kommentar

Har akkurat bygget en nye pc for en kompsi, med _akkurat_ samme problemet. Selv om dette er en AMD64 maskin, så er strømforsyningen den samme som jeg ser du har. Så det er ikke en sjanse for at det er noe med den, at den er litt ustabil eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg sendt tilbake hovedkortet og cpuen til komplett, men de funket visst helt fint å installere windows med. Da kan jeg ikke skjønne hva det kan være. Strømforsyningen fungerer helt fint. Det er faktisk ingen som jeg har spurt som har noen forslag, og jeg har spurt ganske mange nå :thumbdown: Begynner å bli ganske frustert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...