danweb.cjb.net Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Jeg har lest guider, søkt her og sett på unrealized.org, men klarer ikke å skjønne dette med mod_rewrite. Har aktivert mod_rewrite i httpd.conf og laget en .htaccess i mappen der jeg skal bruke det. Alle filene som inculderes ligger i samme mappe som .htaccess fila slik ser .htaccess fila ut: RewriteEngine on RewriteRule "det er her jeg ikke veit hva jeg skal ha" include scriptet ser slik ut : <?php $filnavn = $_GET['side']; $fil = '.php'; if (isset($filnavn)) { if (eregi("^[a-z0-9]+$", $filnavn)) { include $filnavn . $fil; } else { include "404.php"; } } else { include "oss.php"; } ?> som dere ser er URL nå: xxxx/index.php?side="den aktuelle siden" Ønsker en adresse som er slik her: xxxx/"den aktuelle side" Håper dere her kan hjelpe meg med dette, og takker på forhånd. -Dan Endret 31. august 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Sorry, jeg leste ikke innlegget hans ordentlig. Jeg så bare noe PHP koding jeg! Men uansett så er det dobbel posting! Endret 31. august 2005 av YaNkEs Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Mod_rewrite har da ingenting med PHP å gjøre? Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Var litt usikker, derefor posta jeg der først, men nå skjønner jeg at det var feil posting, skal slette i PHP forumet! Men, er det noen her som kan hjelpe meg? Skjønner fortsatt ikke dette med mod_rewrite - Dan Endret 31. august 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) RewriteEngine on RewriteRule ^([a-zA-Z0-9]+)/?$ index.php?side=$1 Endret 31. august 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Skjer ingenting med det du skrev Lokaltog. Ikke noen feilmelding heller. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Prøv med en var_dump() på $_GET for å se om det ligger noen variabler der da. Kanskje det er noe feil med PHP-koden din? Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) all PHP kode jeg har på siden er include scriptet som ligger lenger opp i tråden! Skjønner ikke dette, altså. Endret 1. september 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Skjønner ikke hvorfor du posta config fila de, ta å edit den bort! du kan prøve en versjon jeg bruker: RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ([a-zA-Z_]+) ?side=$1 Her skriver du linken som "navnet på siden" bare EKS: <a href="oss">Om oss</a> Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Hvis jeg bare skal skrive <a href="oss">Om oss</a> så vil jo ikke includescripte includere sida i index.php! Er det noe jeg gjøre veldig feil? Endret 1. september 2005 av danweb.cjb.net Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Den vil faktisk gjøre det.. Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 nei, har testet men, begynner p bli litt kje dette her.. Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 *bump* Noen som har et forslag? Når jeg bruker orsus sitt forslag opnes bare siden for seg selv, uten css informasjonen og uten noe layout. Begynner å miste hår over dette her altså.. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Prøv med en var_dump() på $_GET for å se om det ligger noen variabler der da. Kanskje det er noe feil med PHP-koden din? Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 3. september 2005 Forfatter Del Skrevet 3. september 2005 mhh var_dump() på $_GET, hvordan gjør jeg det da?? Beklager mine veldige dårlige php kunskaper Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 <?php var_dump($_GET); ?> Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 var_dump($_GET); viser: array(1) { ["side"]=> string(5) "tilby" } array(1) { ["side"]=> string(5) "hoved" } på to av lenkene, mens de tre andre viser: array(1) { ["side"]=> string(6) "xxx" } array(1) { ["side"]=> string(10) "xxxx" } array(1) { ["side"]=> string(14) "xxxxx" } I alt har jeg 5 lenker Håper dette var til hjelp, det viser vell at $_GET har verdier iallefall Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Da er det en feil i PHP-scriptet ditt, og ikke mod_rewrite-koden. Edit: Det er sikkert noe bøll med det regulære uttrykket i includescriptet ditt. Det er ingen grunn til å bruke både et regulært uttrykk i includescriptet OG .htaccess-fila (med noen unntakstilfeller). Endret 4. september 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Ok, men skjønner ikke det, det funker helt fint og ser slik ut: <?php $filnavn = $_GET['side']; $fil = '.php'; if (isset($filnavn)) { if (eregi("^[a-z0-9]+$", $filnavn)) { include $filnavn . $fil; } else { include "404.php"; } } else { include "oss.php"; } ?> Dette er alt av PHP jeg har på siden min. Kan noen hjelpe meg å feilsøke? Jeg kan desverre ikke PHP godt nok til å finne feilen(e) - Dan Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 <?php $side = @ $_GET['side']; $doc = "$side.php"; if(!empty($side) && is_file($doc)) { // inkluder $doc her } elseif(!is_file($doc)) { // inkluder 404 her } else { // inkluder 'oss' her } ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå