Dotten Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vel, så er valgdagen rett rundt hjørnet. Ihvertfall for meg, skal ut og seile i noen uker og må dessverre stemme på fredag. Så nå sitter jeg her, det er nede til tre alternativer. Det mest fristendes, som er å stemme blankt er ikke aktuelt lenger, jeg ønsker å gjøre mitt for å forhindre inntoget av de rød-grønne i regjeringen. Så kanskje noen oppegående sjeler her inne kan gi meg litt hjelp. Det viktige for meg i politikken er først og fremst fiske, olje, gass og skipsfart. Dette er det som danner grunnlaget for andre underordnede fordelinger. Jeg ønsker en fordelingspolitikk som tar hensyn til skole, helse, trygd, forsvar, politi, rettsvesen, eldre og infrastruktur Gjerne på bekostning av kultur og kirke f.eks.. Jeg ønsker et mer begrenset statlig ansvar på en del områder og mer valgfrihet. Diskriminering er også noe jeg er veldig for å bekjempe, da tenker jeg spesielt på dagens stadige kjønnsfokusering og diskriminering på bakgrunn av dette. For og mot for de tre partiene: Venstre: Rent strategisk er det nok veldig riktig å stemme Venstre. At de kommer over sperregrensen er utrolig viktig om borgerlig skal beholde makten. Det er et friskt parti. Negativ er at det for meg er et "tja" parti rent politisk. Deres sterke engasjement på miljø og dagens praktisering av likestilling er negativt. De klarer heller ikke helt å "fenge" meg. Høyre: De har dyktige folk, spesielt Foss. De fører en bra næringspolitikk og de har styrt landet godt sammen med V og KRF. De har også en veldig bra forsvar og utenrikspolitikk og skal ha en pluss for å få innført fradrag på gaver til frivillige organisasjoner på skatteseddelen. Negativt sett så er de litt vel tradisjonelle. Som Venstre er de også for kjønnskvotering og likestillingsloven. De har en grei nok fordelingspolitikk, men skulle gjerne sett dem enda mer aggresiv der. FRP: De er imot likestillingsloven og kvotering, noe som er meget bra. De har også den desidert beste politikken når det kommer til rammen rundt barnefamilier. Siv Jensen er også en av mine største favoritter i politikken. De har også en bedre fordelingspolitikk og vil satse mer på forsvaret. politi og helsevesenet. Negativt sett så satser de på en del områder som er lite viktig for meg (Innvandring, lavere avgifter på tobakk, alkohol, bensin o.l), og jeg misliker sterkt Per Sandberg, deres store "iver" etter å gi en god del makt til politi etter 9/11 er også tankevekkendes. Så om noen har noen gode råd for hvilket parti jeg bør gå for, så kom med dem. Det kommer til å bli ett av de tre, jeg er ikke interessert i å høre om andre alternativer eller annet OT. Takker for råd Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 FRP: Negativt sett så satser de på en del områder som er lite viktig for meg (Innvandring, lavere avgifter på tobakk, alkohol, bensin o.l) Nå har ikke jeg vært politisk interessert gjennom så mange valg, men kanskje noen kan opplyse om dette er valgflesk (som jeg tror det er) eller om de faktisk kjemper like hardt for sine saker etter den 12. september også. Lenke til kommentar
RagnarDanneskjold Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Spørsmålet er vel hvorvidt du tror det er en sjanse for borgerlig regjering. Om du tror sjansen er stor bør du stemme Venstre, som må over sperregrensen for at de borgerlige skal ha sjans. Ellers har jeg inntrykk av at du heller mest mot FrP, og da bør man følge magefølelsen. Sett at Venstre kommer over sperregrensen og de borgerlige får flertall, vil det bli en tautrekking mellom Bondevik og Hagen. Høyre har parkert seg selv på sidelinjen i denne omgang. Stemmer du FrP vil Hagen stå sterkere rustet i forhandling om regjeringsmakt, og Bondevik vil i praksis få valget mellom å trekke seg (til fordel for Erna) eller å gi Stolenberg makten... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Venstre og Høyre har Bondevik som statsministerkandidat, og nekter å samarbeide med FrP, og på den måten blokkerer alle muligheter for flertallsregjering på høyresiden. I en situasjon der det politisk ville være mulig å velge et av disse tre partiene, så gjør dette forholdet det klart at jeg ikke kan gi min stemme til H eller V. Jeg ønsker en H/FrP regjering. Men H vil ikke samarbeide. Derfor går min stemme til FrP. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Selv om jeg helst hadde villet at du skulle stemt rødgrønt , vil jeg nok si du bør stemme Høyre. Siden du er såpass uenig i FrPs politikk, og har lite til overs for Venstre, tror jeg det ville vært dumt å stemme disse. Stemmer du FrP risikerer du at sakene du er uenig i, kan bli gjennomført. Stemmer du Venstre, stemmer du egentlig på et parti som du ikke er særlig enig i i det hele tatt.... Dette kan virke taktisk sett lurt, men på lang sikt bør du jo støtte de du er politisk enig i. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Venstres satsning mot småbedrifter er etter min smak. Jeg tror det er viktig for Norges fremtid at det er lett å starte nye foretak, slik at vi primært ikke livnærer oss på råvareproduksjon. Skolepolitikken liker jeg også, men den er temmelig lik den som Høyre fører. Miljøsaken er litt både og; noen saker er jeg for andre mot (bl.a. deres syn på gasskraft og oljeboring). For Høyre har jeg ikke mer å tilføye. De har gjort en god jobb, men har ikke noen saker som virkelig er spennende. FrP syns jeg fortsatt er partiet som er imot alt som er galt. Hvem er vel ikke det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 FRP: Negativt sett så satser de på en del områder som er lite viktig for meg (Innvandring, lavere avgifter på tobakk, alkohol, bensin o.l) Nå har ikke jeg vært politisk interessert gjennom så mange valg, men kanskje noen kan opplyse om dette er valgflesk (som jeg tror det er) eller om de faktisk kjemper like hardt for sine saker etter den 12. september også. Valgflesk og valgflesk. Erfaringsmessig så tyder det nå på at det ikke er dette FRP får gjennom i forhandlinger, de har jo skaffet noen ekstra milliarder til helsesektoren og forhindret økning i egenandel. I tillegg så har de jo vært med å sikre ordninger som kontantstøtten. Så i praksis så gjør de vel mer på saker som er viktigere for meg, men de retter fokus mot saker som av meg har liten interesse. Ellers har jeg inntrykk av at du heller mest mot FrP, og da bør man følge magefølelsen. Magen min sier meg ingenting. Frustrerendes Venstre og Høyre har Bondevik som statsministerkandidat, og nekter å samarbeide med FrP, og på den måten blokkerer alle muligheter for flertallsregjering på høyresiden. I en situasjon der det politisk ville være mulig å velge et av disse tre partiene, så gjør dette forholdet det klart at jeg ikke kan gi min stemme til H eller V. Jeg ønsker en H/FrP regjering. Men H vil ikke samarbeide. Derfor går min stemme til FrP. Dette er noe jeg ikke bryr meg om. Dette såkalte "kaoset" er blåst ut av proporsjoner av media og Stoltenberg som ødelegger de fleste debattene med å rette fokus mot "kaos". Dette kommer til å ordne seg, det viser erfaringen. Partier har så mange alternative planer og tilpasser seg såpass i henhold til et valgresultat, så dette bekymrer ikke meg. Selv om jeg helst hadde villet at du skulle stemt rødgrønt , Hehe, sålenge det ikke snør i helvete så er ikke det et alternativ . Har allerede kastet bort nok stemmer på AP i min unge naive ungdom, er ikke tilhenger av å gjenta mine tabber Siden du er såpass uenig i FrPs politikk, og har lite til overs for Venstre, tror jeg det ville vært dumt å stemme disse. Tja, når det kommer til saker så er vel FRP det partiet jeg er mest enig i. De er imot likestillingsloven, vil likebehandle familier, vil satse på forsvaret, helse og eldrehjem, sørge for valgfrihet i skolen m.m. Dette passer meg veldig bra. Men det er ikke nødvendigvis utelukkende positivt, et parti som var 100% slik jeg ønsket ville nok ha ødelagt landet, blir for mye urealistisk ønsketenking Problemet med FRP er vel troverdigheten. De er på rett vei, men kanskje jeg skal vente noen år for å se om de virkelig har skjerpet seg. Venstres satsning mot småbedrifter er etter min smak. Jeg tror det er viktig for Norges fremtid at det er lett å starte nye foretak, slik at vi primært ikke livnærer oss på råvareproduksjon. Her er jeg enig, men jeg syntes ikke det er så vanskelig å starte noe selv den dag idag. Og det blir stadig bedre med mer samkjøring i byråkratiet. Men det er vel noe man kan takke dagens regjering for. FrP syns jeg fortsatt er partiet som er imot alt som er galt. Hvem er vel ikke det? Tja, det blir jo litt opp til hva man anser som "galt". De er blitt rundere i kantene og skuffet unna noen av værstingene. De har også gjort det bra i budsjettforhandlinger og i mine øyne forbedret regjeringens budsjettforslag. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Litt usikker selv. Jeg tror på kort sikt er et fortsatt borgerlig styre avhengig av et Venstre over sperregrensen. Slike jeg har lest målingene vil utjevningsmandatene gå til de rød-grønne om Venstre detter ut, og gi disse et trygt flertall. På den annen side så vil dagens borgerlige alternativ sprekke uten Venstre, og Høyre blir tvunget til å nyorientere seg. Det kan få to konsekvenser: At Høyre åpner for et samarbeid med FrP, som mange ønsker, og dermed åpner for en sterkere og mere markert Høyre-koalisjon enn dagens. Spesielt med Siv Jensen ved roret i FrP. Men det kan også føre til at KrF, spesielt hvis Bondevik tar konsekvensen og trekker seg tilbake, igjen åpner for et samarbeid mot venstresiden, det vil mot Ap. Ap kan da trygt ignorere SV og Sp i ders fanesaker. Problemet er at disse alternativene ikke er utredet fordi de borgerlige har tviholdt på dagens alternativ. Derfor jeg redd at de eventuelle nykonstellasjonene først vil markere seg ved neste valg, og at vi imellomtiden får en Stoltenberg-regjering. Men stem på de du føler mest for, du. Om Venstre kommer inn eller ikke står neppe på en enkelt stemme. Geir Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Men stem på de du føler mest for, du. Om Venstre kommer inn eller ikke står neppe på en enkelt stemme. Geir ....jo. Det er hele konseptet med valg. T'Weed Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 På Sentios måling i Nationen i går hadde partiet 4,3 prosent. Ved forrige valg manglet Venstre litt over 2000 stemmer til den magiske sperregrensen på 4 prosent. På denne målingen har de rød-grønne 87 mandater, mens regjeringspartiene sammen med Fremskrittspartiet får 79. Venstre har ett mandat. Hvis partiet kommer opp på 4 prosent, har det 6-7 mandater. Venstre kan avgjøre hvilken blokk som får flertall. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1107044.ece Det kan helle mot Venstre her. Men Siv Jensen og Foss gjorde det særdeles bra igår på folkemøte, spesielt førstnevnte. Utsetter stemmen min til imorgen, kan bli litt "elle melle" dette her Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jeg er sterk tilhenger av å stemme på det partiet man har mest til felles med. Men Venstre er tungen på vektskålen denne gangen. Det er mye å vinne og mye å tape på at partiet havner over/under sperregrensen. Det veier veldig tungt for meg denne gangen. Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Jeg er sterk tilhenger av å stemme på det partiet man har mest til felles med. Men Venstre er tungen på vektskålen denne gangen. Det er mye å vinne og mye å tape på at partiet havner over/under sperregrensen. Det veier veldig tungt for meg denne gangen. Geir Er enig med deg der. Selv om Venstre ikke har den politikken jeg støtter mest, så er de faktisk nøkkelen til at den politikken jeg foretrekker får fortsette. For i valget mellom borgerlig og rød-grønt (eller som Foss sa: "rødt, for jeg ser ærlig talt ikke mye grønt" ) så er borgerlig klart best. Således kan en stemme til Venstre sørge for at det beste alternativet vinner, for det sikrer også FRP og H videre innflytelse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Så si at vi får et mindretall med et antagelig sterkt Arberiderparti, et svakt relativt SV og et lite SP, pluss en eller to RV'ere. Hvordan de skal bli styringsdyktige ser jeg ikke. På den andre siden har jo Hagen effektiv blokket en regjering med KrF, og Venstre utelukker en regjering med FrP. Helt ærlig har jeg problemer med å se alternativet her også. Men uten Venstre over sperregrensen har AP/SV/SP flertall, uansett om RV kommer inn, så da er saken biff... Så kanskje det står mellom rød/grønn og kaos... Geir Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Så kanskje det står mellom rød/grønn og kaos... Geir Nja, det kaos maset ser jeg ikke. Det er kun media jippo. Får borgerlig flertall så finner de en løsning. Politikerene forholder seg til valgresultatet. Om regeringsparti med FRP får flertall, så blir det ikke en rød grønn regjering. Man vil finne en løsning. Det kan bli en liten mulighet for ren AP regjering isåfall, men jeg tviler sterkt på det. Det finnes så mange plan b, c, d osv at dette ordner seg. Det eneste som er klart er at det vil kunne bli andre regjeringer enn de to alternativene som er der idag. Og blir det ikke-sosialistisk flertall så ordner det seg. Eneste usikkerhetsmomentet er KRF, de kan hoppe frem og tilbake. Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 hu derre dama var på skola mi i dag.. Kristin Halvorsen elns Lenke til kommentar
Samene Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 hu derre dama var på skola mi i dag.. Kristin Halvorsen elns Er hun blitt så feit over ræven som det sies? Husker tilbake til mine barndomsfantasier hvor hun fikk an. Lenke til kommentar
Mattlakk Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Asså.. Så ikke så nøye etter.. men mye mulig at det stemmer Lenke til kommentar
haarod Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Du virker som en fornuftig kar som mener mye av det samme som meg; Venstre. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Folkens, husk nå at Bondevik leder et sentrumsparti, og han vurderte vel ikke et borgerlig samarbeid engang før etter forrige valg. Men siden han sitter i sentrum og vingler så ville det nok ikke gjøre ham så mye å gi makten til Stoltenberg... FRP: ... Negativt sett så satser de på en del områder som er lite viktig for meg (Innvandring, lavere avgifter på tobakk, alkohol, bensin o.l) At de er lite viktige for deg betyr ikke at de ikke har mye å si. Innvandringsproblemet må vi ta på alvor, og Frp var lysår foran de andre her. Lavere avgift på tobakk og alkohol gjør at vi hindrer at altfor mye av handelen forsvinner ut av landet. Selv Krf er med på dette. Lavere bensinpriser er viktig, fordi en høy pris på bensin svekker bedriftene som ikke befinner seg i sentrale strøk, og dessuten baserer mennesker som bor utenfor byene seg i stor grad på bil. De kan få det hardt økonomisk med både økt skatt og høye bensinpriser (rødgrønn regjering). Derfor vil jeg si: Stem Frp. Det er på tide at partiet får en solid masse bak seg, slik at de ikke lenger kan ignoreres og holdes utenfor når andre samarbeider. Solberg uttalte forøvrig i går at Bondevik var deres statsministerkandidat, men at Høyre ville jobbe for en borgerlig regjering selv om dette ikke ble mulig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Det intresange her er at om Høyre hadde sagt ja til FRP så hadde de to partiene kunne dannet en flertallsregering sammen. Dette fordi Høyre ville fått flere stemmer uten Bondevik inne i bildet og FRP ville fått flere stemmer om folk så at de hadde mulighet til regeringsmak. Jeg synest faktisk det er meget arrogant av Høyre å utelate FRP all den tid deres politikk er temmelig lik på mange punkt og at de samtidig søker til FRP for å få støtte i mange saker. Endret 6. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå