Bear^ Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Tror nok dette blir en ganske typisk utgivelse alla akkurat slike det var da PS2 og Xbox kom. Stor skryting av hva maskinene kunne gjøre, hvor bra ting kom til å være i forhold til PC og andre konsoller, etc. Så tok det noen år før de endelig klarte å komme med spill som presset maskinen til nær grensen. Tror nok dette blir faktum med PS3 og Xbox 360. Blir nok å ta en del månder før de som designer spill klarer å presse maskinen til hva den klarer. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 De som kommer til å bli skuffet er de som tror på alt de ser og hører. Sony er blant de som er de værste her av de to. MS er ganske ny i denne konsollkrigen, og forholder seg litt mer passiv når det gjelder slike uttalser. Forskjellen kommer til å bli minimal. Utviklerer kommer ikke til å lage spill for hver platform. De har alltid laget en utgave som de porter til hvert system. Ekslusive titler kan bli noe annet, men det er begrensninger på hva en utvikler kan få til i starten. Kanskje er det der forskjellen kan bli størst, men litt tvilsomt. For min del bryr jeg meg veldig lite da jeg ikke ser på grafikken som en viktig del av spill. Det jeg vil se er innovasjon. Til nå er ganske få spill til neste generasjon som viser dette. Personlig så er jeg lei av kloner av spillsuksesser. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det kommer nok til å ta mer enn noen måneder (les f.eks. John Carmack sin uttalelse nederst på side 1, og andre utviklere sier det samme) siden det er sett på som enormt vanskelig å kode flertrådet spillkode. Blir nok noen år før de nye konsollene virkelig får brukt prosessorene sine på en skikkelig måte. Og det er jo enormt kjedelig for alle gamers vil jeg si at Sony har lagt seg på en så spesiell arkitektur som Cell. Det er klart at den ikke er et bedre valg til en spillkonsoll enn en vanlig desktop CPU ville ha vært, og dette valget fra Sony sin side gjør det jo mye vanskeligere å få portet spill mellom PS3 <-> PC eller xbox. Vi PC brukere er allerede vant til dårlige porter fra konsoller (interface føles rart, og vi sitter gjerne med grafikk som er 4-5-6 år gammel på PC). Der har xbox en mye bedre posisjon, siden M$ har gode utviklingsverktøy som gjør at spill meget enkelt kan utgis både på PC og xbox. Lenke til kommentar
Frederik Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Heisann! Jeg begynner å mistenkte at du ikke helt vet hva du snakker om dravisher. "Jo, den skal jo helst (når oppgaven er optimal) delegere oppgaver til SPE-ene" Hva mener du med at oppgaven er optimal? "Utviklere kommer til å få det vanskelig nok med å dele koden sin opp i flere tråder som det er (f.eks på xbox og PC med dual core), men med PS3 så må de helst dele koden opp i 7 tråder, og de må i tillegg kode mye på en annen måte enn de vil gjøre på PC eller xbox" Dette er bare tull. Tråd programering er essesielt i alle programmer, spill browsere alt. Når en prosessor skal gjøre flere ting på en gang blir diss handlingene delt opp i tråder, dette er fordi en prosessor kan bare gjøre EN ting om gangen, den kan bare utføre en intruksjon om gangen. Spill, som har veldig kompleks programering, har hundrevis av tråder gående for å holde orden på alt som skjer, men disse blir utført på nanosekunder og du blir derfor "lurt" til å tro at det skjer samtidig. Og hvis du hadde brydd deg til å faktisk LESE den linken jeg la til hadde du fått med deg at Cell har 9 prosessorer, 1 PPC og 8 SPE. Det jeg tror du mener her er hvordan man skal delegere og gruppere oppgavene til de forskjellige SPEene. Måten dette har blitt gjort før, på feks dual core, er at en prosessor har tatt seg av fysikk ol. og en annen har tatt seg av lyd ol. Men dette har ingenting med tråder å gjøre. "Teoretisk sett skal SPE-ene kunne kjøre helt vanlig kode, men de vil da ofte være enormt trege (det avhenger jo da på oppgaven)." Hva skal dette bety? Cell kjører vanlig assembly og c/c++. Les og LÆR mer om Cell her: Toms Hardware IBM Overwiev "Og det er jo enormt kjedelig for alle gamers vil jeg si at Sony har lagt seg på en så spesiell arkitektur som Cell." Dette er jeg veldig uenig i. Det er til vår fordel at Sony har prøvd å skape noe nytt innenfor hardware. Hvis utviklere klarer å lære seg å utnytte Cell prosessoren skikkelig vil det kunne bety helt nye ting for spill. Det vil kunne komme iform av mye bedre fysikk, mye bedre AI, du kan feks si til noen speer at de skal ta seg av vind kalkulering mens andre tar seg av måten løvene beveger seg i vinden, eller så kan du ha en pse som kjører video chat med PIP(picture in picture) imens de andre tar seg av spillet. Dette er helt nye muligheter for utviklere. Jeg er helt enig i at det vil være en mye høyere lærings kuve for denne prosessoren fremfor en vanlig x86 eller multicore x86 men belønningen for OSS som SPILLER vil være mye høyere. Jeg skjønner at Jon Carmack ifra ID(SOM MICROSOFT HAR AKSJE MAJORITET I KILDE) syntes dette er litt kjedelig fordi han må jobbe ekstra for å lære seg nye ting. Det er jo synd at ID, som har vært veldig forran når det gjelder OpenGL og nVidia utvikling, skal komme med slike utspill. Det som står i fare for at skal skje her er at Microsoft skal kuppe hele spill industrien og gjøre det om til et monopol. Microsoft har allerede TO store aktører inne på dette området, nemlig WINDOWS og xbox. Pc spill blir nesten kun utviklet for windows og du vil se ved ankomst av Windows Vista at Microsoft vil prøve å gjøre disse om til samme platform. Det betyr at de vil jobbe for at xbox spill skal kunne fungere på PC og de visker ut forskjellen mellom konsoll og PC. Ettersom Nintendo kun har et nisje marked og nesten blir oversett når det kommer til nextgen utvikling, vi får se hva som skjer etter TGS, er Sony det siste som står mellom Microsoft og total dominans over spillindustrien. Jeg håper virkelig at Sony får det til med sin ps3 og sin nytenking. Hvis ikke går vi mot et spillmarked som er dominert av en stor aktør og de er ikke VI som SPILLER tjent med. PS: Og i fremtiden setter vi pris på om du kommer med noen KILDEHENVISNINGER når du kommer med fakta påstander. Lenke til kommentar
Tahiro Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Skuffet ? PS3 tror mange vil bli den samme opplevelsen da man først satte seg ned med Sony Playstation da det først kom. PS3 maskinen er enormt kraftig og det jeg har sett av spill ser abnormalt ut nesten. Det er nesten litt ekkelt på hvor ekte ting vil bli . Det som kan skje eller mest trolig vil skje er at PC brukere får tatt ibruk noe av samme grafikken så det blir kanskje ikke så utrolig til overgangsfølelse for oss men. Men igjen så er vi lenge unna før en PC kan måle seg med PS3 maskinen spillmessig. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Er vel unødvendig å quote Frederik ovenfor. Nei, jeg har ikke noen utdannelse inne prosessordesign eller lignende, så spesielt kvalifisert er jeg nok ikke til å kommentere et helt nytt design, men det kan jeg ikke se at Nicholas Blachford er heller. Det jeg vet er at John Carmack (quoted på side 1 en plass), Gabe Newell (interview her), og Tim Sweeney (han kommenterer en del her) er mindre enn begeistret for både Cell og xbox 360 sine CPUer. Jeg hører mye heller på kanskje de tre mest profilerte spillutviklerne vi har enn på PR fra Sony. "Dette er bare tull. Tråd programering er essesielt i alle programmer, spill browsere alt. Når en prosessor skal gjøre flere ting på en gang blir diss handlingene delt opp i tråder, dette er fordi en prosessor kan bare gjøre EN ting om gangen, den kan bare utføre en intruksjon om gangen. Spill, som har veldig kompleks programering, har hundrevis av tråder gående for å holde orden på alt som skjer, men disse blir utført på nanosekunder og du blir derfor "lurt" til å tro at det skjer samtidig." Siden jeg ikke er programmerer så kan det hende du snakker om noe helt annet enn jeg tror her, men spill bruker da vanligvis å være en ensom prosess med en tråd, som ikke lar seg fordele over flere kjerner. Mener du med dette at å få utnyttet flere kjerner i spill er en enkel sak (det virker som om du sier det allerede er oppnådd). Med mindre det er noe veldig spesielt med Cell her som gjør at den kan dele oppgaven på en mye enklere måte enn det man kan på x86 arkitektur så er jo dette vanskelig. Etter hva jeg har hørt (siden jeg ikke selv er ekspert på området, bare interessert), så er dette enormt vanskelig, og det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan det skal gjøres en gang. Siden jeg ikke er ekspert på området så velger jeg å tro på det John Carmack, Gabe Newell og Tim Sweeney sier om saken. "Det jeg tror du mener her er hvordan man skal delegere og gruppere oppgavene til de forskjellige SPEene. Måten dette har blitt gjort før, på feks dual core, er at en prosessor har tatt seg av fysikk ol. og en annen har tatt seg av lyd ol. Men dette har ingenting med tråder å gjøre." Har dette blitt gjort før? Er da ingen spill på PC som utnytter dual core unntatt noen få spesielle titler (f.eks. Galactic Civilizations). Det er ventet at Unreal Engine 3 skal ha støtte for dette, men langt i fra dobbel ytelse, som man burde kunne nærme seg hvis dette var så enkelt. Tror ikke John Carmack klager fordi han er partisk med M$, men fordi Sony sin avgjørelse her gjør det mye vanskeligere for han å nå de forskjellig platformene med samme spill (PC, xbox og PS3). Dette er da noe vi kan være enige om vel? Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Skuffet ? PS3 tror mange vil bli den samme opplevelsen da man først satte seg ned med Sony Playstation da det først kom. PS3 maskinen er enormt kraftig og det jeg har sett av spill ser abnormalt ut nesten. Det er nesten litt ekkelt på hvor ekte ting vil bli . Det som kan skje eller mest trolig vil skje er at PC brukere får tatt ibruk noe av samme grafikken så det blir kanskje ikke så utrolig til overgangsfølelse for oss men. Men igjen så er vi lenge unna før en PC kan måle seg med PS3 maskinen spillmessig. En toppspesifisert PC i dag vil jo kunne ha mye bedre grafikkprosesseringskraft enn PS3 kommer til å ha. PS3 ser det ut til at har en GPU som er litt bedre enn G70 (antageligvis høyere klokket og med kanskje noen andre features), så en PC i dag med to G70 i SLI overgår drastisk PS3 sitt grafikk-subsystem. CPUene i både xbox og PS3 må jo også antageligvis vente en stund før de kan utnyttes til sitt fulle, så en PC vil være betydelig bedre egnet til spill enn en PS3 (betydelig dyrere også da men ) Hvis man setter opp en PC til samme pris som en PS3 derimot så er jo historien en helt annen... Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Siden jeg ikke er programmerer så kan det hende du snakker om noe helt annet enn jeg tror her, men spill bruker da vanligvis å være en ensom prosess med en tråd, som ikke lar seg fordele over flere kjerner. Det stemmer det du sier her. Det er en kompilert fil som henter metoder fra andre kompilerte filer, som igjen henter filer fra andre filer. Også kalt objektorietering. Slik folk har programert i all evighet, har basert seg på en tråd i køsystemet mot cpuen. Jeg har ingen peiling på å programere mot forskjellige kjerner. Men jeg vil tro at dette er en mye mer innviklet jobb enn det som blir gitt utrykk for her i tråden. Iallfall om ikke dev-kitsa er gode. Og da mener jeg virkelig gode. Lenke til kommentar
Frederik Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det er da verdt å nevne at det er nordmenn som står bak OO(objekt orientert programering). Det ble tenkt ut ved blindern på 60 tallet Det gjenstår da å se om RSX tilsvarer g70 med høyere klokkehastighet. Mange tror også da at likheten i transistor antallet(som er årsaken til sammenligningen) mellom g70 og RSX kommer av at Cell tar seg av en del av GPU arbeidet. Dette gjør RSX mye mer fokusert enn en PC GPU. Vi får se Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Er da en del som mener at den største grunnen til at Sony har valgt en såpass sær arkitektur er for å sikre seg flere eksklusive titler. Når arkitekturene skiller seg så fundamentalt fra hverandre kommer det trolig til å bli langt mindre porting. Hvis man da har tro på at sin konsoll blir den mest utbredte (som nok Sony har), ja da er det jo bare å kjøre på. Hvis PS3 blir den mest attraktive plattformen for utvilkere, ja da blir spill også primært kodet for PS3. Lenke til kommentar
Frederik Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 "den største grunnen til at Sony har valgt en såpass sær arkitektur er for å sikre seg flere eksklusive titler." Denne arkitekturen er ikke så sær. Den er bare en direkte videreføring av de semme prinsippene som brukes i både Xbox 360 sine PPc og de nye prosessorene til bla Intel og AMD. Dette bildet ifra Intel representerer hvordan de har sett for seg utviklingen av prosessore og man kan si at Cell blir en typ tidlig many-core. Her er det vel og merke at Intel ikke står bak Cell. Utviklerene burde visst hva som kom men hadde kansje ikke regnet med at det kom denne runden. Man kan si at de jukser litt i moores lov(skrve feil?). Det vil nok være slik at de første spillene som kommer til både xbox og ps3 ikke vil utnytte muligheten for flere prosessorer fullt ut. Men etter en stund vil det være en naturlig del av utviklingen for å tilfredsstille de kravene som stilles til kraft. Cell er kansje et kompromi for å komme seg forran i utviklingen. Det kreves litt av et konsoll for å kjøre full HDTV, noe som xbox ikke klarer med sin prosessor. Cell er ikke så sær, det er mer det at den er litt tidlig ute. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Det er greit du har bestemt deg for at denne konsollen kommer til å bli et underverk, men hvis du ikke engang kan si deg enig i at det er relativt sært å satse på så mange parallelle tråder nå, i en spillkonsoll, så er det vel uansett ikke mulig å komme så langt i en diskusjon. Foreslår at du (og andre) tar en kikke på følgende artikkel, ganske interessant, hele bør leses: http://groups.google.com/group/alt.games.v...96ea78ea9?hl=en En liten smakebit: What About Multithreading? We of course asked the obvious question: would game developers rather have 3 slow general purpose cores, or one of those cores paired with an array of specialized SPEs? The response was unanimous, everyone we have spoken to would rather take the general purpose core approach. Citing everything from ease of programming to the limitations of the SPEs we mentioned previously, the Xbox 360 appears to be the more developer-friendly of the two platforms according to the cross-platform developers we've spoken to. Despite being more developer-friendly, the Xenon CPU is still not what developers wanted. The most ironic bit of it all is that according to developers, if either manufacturer had decided to use an Athlon 64 or a Pentium D in their next-gen console, they would be significantly ahead of the competition in terms of CPU performance. While the developers we've spoken to agree that heavily multithreaded game engines are the future, that future won't really take form for another 3 - 5 years. Even Microsoft admitted to us that all developers are focusing on having, at most, one or two threads of execution for the game engine itself - not the four or six threads that the Xbox 360 was designed for. Even when games become more aggressive with their multithreading, targeting 2 - 4 threads, most of the work will still be done in a single thread. It won't be until the next step in multithreaded architectures where that single thread gets broken down even further, and by that time we'll be talking about Xbox 720 and PlayStation 4. In the end, the more multithreaded nature of these new console CPUs doesn't help paint much of a brighter performance picture - multithreaded or not, game developers are not pleased with the performance of these CPUs. Lenke til kommentar
Tahiro Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Skuffet ? PS3 tror mange vil bli den samme opplevelsen da man først satte seg ned med Sony Playstation da det først kom. PS3 maskinen er enormt kraftig og det jeg har sett av spill ser abnormalt ut nesten. Det er nesten litt ekkelt på hvor ekte ting vil bli . Det som kan skje eller mest trolig vil skje er at PC brukere får tatt ibruk noe av samme grafikken så det blir kanskje ikke så utrolig til overgangsfølelse for oss men. Men igjen så er vi lenge unna før en PC kan måle seg med PS3 maskinen spillmessig. En toppspesifisert PC i dag vil jo kunne ha mye bedre grafikkprosesseringskraft enn PS3 kommer til å ha. PS3 ser det ut til at har en GPU som er litt bedre enn G70 (antageligvis høyere klokket og med kanskje noen andre features), så en PC i dag med to G70 i SLI overgår drastisk PS3 sitt grafikk-subsystem. CPUene i både xbox og PS3 må jo også antageligvis vente en stund før de kan utnyttes til sitt fulle, så en PC vil være betydelig bedre egnet til spill enn en PS3 (betydelig dyrere også da men ) Hvis man setter opp en PC til samme pris som en PS3 derimot så er jo historien en helt annen... nVIDIA har laget PS3 sin GPU rettet mot Cell . nVIDIA har faktisk sagt selv i en pressekonferanse at Playstation 3 vil være på topp når det kommer til grafikk prosessering mye takket være Cell . En PC er ikke i nærheten av å oppnå det en Playstation 3 vil klare. Må husk at med Playstation 3 så vier de all sin kraft for spill , mens en PC har hundrevis av andre prosesser og ta seg av. Playstation 2 har egentlig ræva speccs men den greier å matche en PC som har dobbelt så bra specs. Men det dreier seg ikke bare om mhz og minne denne gangen da. IBM og nVIDIA har sørget for at PS3 blir unmatched på markedet. Det er en teknologi vi PC brukere kan bare drømme om . Endret 14. september 2005 av Tahiro Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 nVIDIA har laget PS3 sin GPU rettet mot Cell . nVIDIA har faktisk sagt selv i en pressekonferanse at Playstation 3 vil være på topp når det kommer til grafikk prosessering mye takket være Cell . En PC er ikke i nærheten av å oppnå det en Playstation 3 vil klare. Må husk at med Playstation 3 så vier de all sin kraft for spill , mens en PC har hundrevis av andre prosesser og ta seg av. Playstation 2 har egentlig ræva speccs men den greier å matche en PC som har dobbelt så bra specs. Men det dreier seg ikke bare om mhz og minne denne gangen da. IBM og nVIDIA har sørget for at PS3 blir unmatched på markedet. Det er en teknologi vi PC brukere kan bare drømme om . Ingen nyhet det vel.... Tar ikke så lang tid før PC'en vil ta igjen denne generasjonen som det gjorde med forrige. Teknologien i GPU'en til PS3 ligger et lite hakk over toppmodellen til Nvidia nå. Forskjellen ligger bare i arkitekturen . Konsollene vil levere teknologi som PC'en nå allerede har. Eneste forskjellen er at de kan utnytte den som er på konsollen bedre. Heldigvis har ytelse veldig lite å si, det er alltid og vil alltid være spillene. Å gå etter bare ytelsen når dere bestemmer dere for en konsoll er ganske dårlig begrunnelse. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 uten ha ha et snev av teknisk innsikt vil jeg påstå at både microsoft og sony har tatt høyde for det meste når det gjelder konsollene sine. Greit at store selskaper kan gå på bommerter, men i denne smmenhengen tror jeg, ettersom dette vil være vinn eller forsvinn for begge selskaper, at både 360 og ps3 kommer til å bli ekstremt bra konsoller. Det er alt for mye som står på spill, til at NOEN av de går på bokkerter, slik som at PS3 ikke vil være noe særlig kraftig (i forhold til en PC av samme tid) når den kommer ut. Som en eller annen her sa, er ps2 ekstremt lite kraftig, men kan allikevell sparke fra seg grafikkmessig. Uansett kommer vi ikke til å bli skuffet! Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Uansett kommer vi ikke til å bli skuffet! Mulig... http://www.penny-arcade.com/view.php?date=2005-09-12 For sent Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Què? hva mener du? Vet at de screensa er noe dritt, men det er da også tatt fra en flash film (om jeg husker rett) Se på gears of war, syns nok det ser rimelig bra ut:) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Què? hva mener du? Vet at de screensa er noe dritt, men det er da også tatt fra en flash film (om jeg husker rett) Se på gears of war, syns nok det ser rimelig bra ut:) Mente bare at noe allerede er skuffet, for mange trodde grafikken skulle bli slik som EA sa (ønsket) den ville bli. Og hvilken flashfilm snakker du om? Gears of War ser lovende ut det. Selv frister neste generasjon lite til nå, venter spent på Revolution selv. Heldigvis for meg så spiller grafikk en liten rolle i min betrakting av spill, vil heller ha noe nytt enn oppussing av det samme gamle. Mulig en rekke vil bli skuffet over første generasjon 360/PS3 spill. Vil tippe spillene utviklet av Sony/MS blir de meste visuelt imponerende siden de kjenner konsollen bedre. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 filmen er fra en burgerking reklame, og opphavet (eller formatet på originalfilmen) er en flash. Søk litt så finner du det sikkert (leste det på 1up eller noe) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) filmen er fra en burgerking reklame, og opphavet (eller formatet på originalfilmen) er en flash. Søk litt så finner du det sikkert (leste det på 1up eller noe) 1. Hvilken film snakker du om? 2. Link takk! (når du ikke er sikker på hvor du fikk tak i den så gidder ikke jeg lete etter den) Endret 14. september 2005 av TCi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå