reds Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Heisann! Jeg er en av årets 9.klassinger og trenger litt hjelp med tyskleksa mi. Har fått i oppgave å skrive en kort fortelling om hva jeg har gjort i ferien, og er ferdig, men trenger noen som faktisk kan tysk ordentlig til å gå over den og kanskje rette litt, hvis noen gidder. Anyway, her er teksten: "Meine Sommerferien: -Jetzt müssen ich zu erzähle auf eine Erlebnis im sommer. Ich möchte zu erzählen auf mein Tour im Galdhøpiggen. 13.07.05 Zu Tag ist der große tag ich habe gefreut mich auf das Ganze summer. Meine Vater und ich müssen gehe auf das top im Galdhøpiggen. Wie stehen auf sehr früh und starten das lange tour zu Spiterstulen. Spiterstulen ist das Berghotel wie gewohnen Neben. Nach fünf stunde gekommen wie dahin. Wie gevonden ons Zeltplatz. Wie gestellen auf das Zelt. Aber das Zelt gebleibt fertig, wie essen Abendbrot. Es war ein gut Stimmung im das Zelt wann wie gegessen um der Campingkocher. Ich gebleiben müde schnell und ich einschlafen. Das nächster morgen wie essen Frühstück. . Dann gewesen wie bereit auf zu gehen. Das Tour starten mit viele steil Berg. Wie genossen das Aussicht wie geworden besser für jeder minute. Aber denn gesehen wie etwas eigenartig. Der ganze Horizont war voll von Schnee! Nach vier Stunde auf Laufen,wie gesägen das top! Die Hoffnung gestiegen. Wir geöffnet die Tür und gelaufen in. Wir betrunken Viele Tasse kakaon um hinunter zu laufen. Wie war wirklich müde. Das tour hinunter war bohren. Das bergab nie beendet. Wie gelaufen in 1 Stune und 50 Minuten. Wir sind glücklich wann das Berghotel hat sich gezeigt. Das letzten bergab war schwer. Aber schließlich haben wir erreicht das Berghotel und geduschen. Es war Scön. Ich habe schlafend gefühlt in das Auto auf meinem Weg Heim. Dies war Ein von meinen feinsten Reisen im Summer." Skal levere rukkelet på fredag, så hadde vært fint med litt hjelp! KOS DERE! mvh Marius Edit: 123 innlegg... Endret 31. august 2005 av Sponx Lenke til kommentar
Share the pain Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Was? Du vet, det er en egen kategori for skole Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Offtopic: Er ikke denne feilplassert? Skal den ikke under "skole"? EDIT: Før meg der, share the pain Endret 31. august 2005 av Espen54 Lenke til kommentar
reds Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Svarte....Visste ikke det. Kan en snill moderator flytte den? (Dådyrøyne) Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Først nå oppdaget jeg hvor vilt dårlige tysk lærere vi hadde på ungdomskolen... Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Først nå oppdaget jeg hvor vilt dårlige tysk lærere vi hadde på ungdomskolen... hehe Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 13.07.05 Zu Tag ist der große tag ich habe gefreut mich auf das Ganze summer. Meine Vater und ich müssen gehe auf das top im Galdhøpiggen. Wie stehen auf sehr früh und starten das lange tour zu Spiterstulen. Spiterstulen ist das Berghotel wie gewohnen Neben. Jeg er ikke noen verdensmester i tysk akkurat, men la gå. Hver dag er den store dag. Vet ikke mer på den linjen. Min far og jeg skal gå til toppen av Galdhøpiggen. Vi starter med meget godt mot, og starter den lange turen til Spiterstlen. Spiterstulen er ett Berghotel? Som forteller oss hvor vi skal gå. Tror ikke på at dette er rett, men jeg prøvde vertfall. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 -Jetzt müssen ich zu erzähle auf eine Erlebnis im sommer. Ich möchte zu erzählen auf mein Tour im Galdhøpiggen. 13.07.05 Zu Tag ist der große tag ich habe gefreut mich auf das Ganze summer. Meine Vater und ich müssen gehe auf das top im Galdhøpiggen. Wie stehen auf sehr früh und starten das lange tour zu Spiterstulen. Spiterstulen ist das Berghotel wie gewohnen Neben. Nach fünf stunde gekommen wie dahin. Wie gevonden ons Zeltplatz. Wie gestellen auf das Zelt. Aber das Zelt gebleibt fertig, wie essen Abendbrot. Es war ein gut Stimmung im das Zelt wann wie gegessen um der Campingkocher. Ich gebleiben müde schnell und ich einschlafen. Das nächster morgen wie essen Frühstück. . Dann gewesen wie bereit auf zu gehen. Das Tour starten mit viele steil Berg. Wie genossen das Aussicht wie geworden besser für jeder minute. Aber denn gesehen wie etwas eigenartig. Der ganze Horizont war voll von Schnee! Nach vier Stunde auf Laufen,wie gesägen das top! Die Hoffnung gestiegen. Wir geöffnet die Tür und gelaufen in. Wir betrunken Viele Tasse kakaon um hinunter zu laufen. Wie war wirklich müde. Das tour hinunter war bohren. Das bergab nie beendet. Wie gelaufen in 1 Stune und 50 Minuten. Wir sind glücklich wann das Berghotel hat sich gezeigt. Das letzten bergab war schwer. Aber schließlich haben wir erreicht das Berghotel und geduschen. Es war Scön. Ich habe schlafend gefühlt in das Auto auf meinem Weg Heim. Dies war Ein von meinen feinsten Reisen im Summer." Skal levere rukkelet på fredag, så hadde vært fint med litt hjelp! KOS DERE! mvh Marius Edit: 123 innlegg... Fy fekk, her var det mye å ta fatt i. Har jeg rett hvis jeg påstår at du har skrevet stilen på norsk, for deretter å ta i bruk en online-oversetter? Kan godt forsøke å komme med noen tips, selv om det er over ett år siden jeg sluttet med tysk på VGS. For det første får ikke verb i presens -en-ending i første person entall: Ich muss -- riktig Ich müssen -- helt feil Dessuten ville jeg ha brukt "will" i steden for "muss" i introen. Zu wollen, müssen osv er forresten modale hjelpeverb. Når du tar i bruk et modalt hjelpeverb, skal verbet i infinitiv komme helt til slutt. For eksempel: Ich kann* Fussball spielen** * = modalt hjelpeverb ** = verbet i infinitiv Du har gjort mange feil av denne typen. Prøv å rette opp disse. Zu Tag erstatter vi med "Heute". Ellers legger jeg merke til at du kanskje har siktet vel høyt. Jeg husker selv at vi i 9. klasse knapt nok benyttet oss av setninger der adjektivsbøyning osv var nødvendig. Du forsøker deg her på ting som ikke er pensum før GK og VKI. Foreslår at du senker ambisjonsnivået litt og forsøker deg på ting du faktisk behersker fullt ut. Ikke noe vondt ment! Lykke til. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hvis du skal legge ut tekster, så legg ved en .doc fil. På denne måten kan du fort bli mistenkt for å ha hentet tekst fra nettet hvis de søker etter en setning på google f.eks. Kall meg gjerne paranoid, men jeg har erfaring. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hvis du skal legge ut tekster, så legg ved en .doc fil. På denne måten kan du fort bli mistenkt for å ha hentet tekst fra nettet hvis de søker etter en setning på google f.eks. Kall meg gjerne paranoid, men jeg har erfaring. det har skjedd med så alt for mange elever. Snakker av erfaringog vet at om læreren googler opp en teks så er det vanskelig å forklare han at det er din egen tekst. Lærerene blir ofte litt stolte når de tror at de har "oppdaga" juks og da vil de ofte ikke innrømme at de har googla opp eleven sin tekst. Lenke til kommentar
reds Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Følte meg plutselig litt dum.... men vet dere om noen gode oversetter på nett? Gjerne hele setninger. Litt lettere. Takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
reds Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Nå har jeg bladd i bøker. funnet ordbøker og snakket med mamma og lurer på en ting: høres dette gramatisk riktig ut? Skrev litt om osv. "Heute ist der große Tag, den ich auf den ganzen Sommer gewartet habe. Mein Vater und ich, wo gehen, nach oben von Galdhøpiggen zusammen zu laufen. Wir sind früh aufgestanden und haben die lange Reise zu Spiterstulen angefangen. Spiterstulen ist das Berg Hotel wir, wo über an einschlafen. Nachdem fünf lange Stunden wir dort geworden sind, und hat unseren Campingplatz gefunden. Wir legenhaben das Zelt hinauf und haben Abendessen gegessen. Ich habe schlafend sehr früh gefühlt. Den nächsten Morgen sind wir um 08:00 aufgestanden und haben unsere Kleider angenommen. Wir haben die Reise nach Frühstück angefangen. " Har jobba som en gris, men er litt usikker. noen kommentarer så langt? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Samme tabba igjen gitt Lenke til kommentar
reds Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Har skrevet litt lettere og fokusert på hele ferien i stedet. her er jo teksten. Leverer den og gidder ikke mer... Meine Sommerberufung: Dieser Sommer bin ich in Alta, mein Vati, auf Norwegenschale gewesen, und ich bin Haupt gewesen. Ich erkläre alittle über jede Tour: Alta: Meine Tante und mein Onkel, der auf einer Insel genannt wird "Stjaerneoya" es Phasen ist, ist eine kleine Insel mit wenigen Leuten, die dort leben. Wir gingen, mit meinem Onkelboot zu fischen, und auf zwei Wochen erhielten wir 830 kiloes der Fische, die mich ungefähr 7000 erwerben ließen, - es war ein feines Erinnerung zum heraus dort Sein. Als ich mit meinem Vati war, entspannte mich ich meistens. Wir gingen zu seiner Hütte durch das Steinsfjord und fuhren in das Boot. Wir hatten das alot des Spaßes dieses zwei Wochen. Wir gingen auch zur Oberseite von Galdhøpiggen. Es war eine Tour, die ich nie vergesse. So herausnehmend und gerader Vati und ich. Tour eines Jungen! Norwegenmeisterschaft nahmen wir einen Bus nach Oslo und zu einer Schule benannte Haugerud Schule. Wir lebten in einem Klassenzimmer. Wir gelangten fast an die Endrunden, aber verloren gegen eine Mannschaft, der Manglerud Star angerufen wurde. Fredrik Y hatte eine Episode mit einem Buch, aber ich spreche soviel nicht über es. Es war zum dort Sein sehr lustiges. Wir wo dort für 4 Tage. Dieses war die lustigsten Sachen, die ich im diesjährigen Sommerberufung getan habe. Ich hoffe, das folgende als dieses so lustig ist! Endret 1. september 2005 av Sponx Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Tja... jeg tror ikke du har fått helt taket på leddsetninger. Det gjør at det blir fryktelig vanskelig å få med seg hva som står der. Første setning bør ihvertfall være noe ala dette: "Diese Sommer bin ich in Alta auf ein Norwegenschale (hva er det?) mit meinen Vati gewesen. Alta: Meine Tante und mein Onkel leben auf einer Insel, der heisst "Stjerneøya". Sie ist eine kleine Insel mit wenigen Einwohners." Men bør ikke prøve på stort mer avanserte setninger enn dette i 9. klasse. Det ender som oftest opp med masse rot. Selv ikke i 10. klasse er det så avansert som du skriver (selv om jeg har en mistanke om at mye er feil). Endret 2. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå