Gå til innhold

Miljøvennlige biler, virkelg miljøvennlige?


Anbefalte innlegg

Det har vært litt debatt rundt de miljøvennlige bilene, eller "små putre biler" som Solberg vel sa. Hvor miljøvennlige er de egentlig? De går jo på batteri og de bruker vel også en god del strøm, økt etterspørsel etter strøm medfører jo også økt forurensing. Om alle dagens biler ble byttet ut med slike biler, ville det ikke også blitt et stort problem med all batteriavfallet?

 

Jeg bare lurer, har fint lite peiling på dette. Er det noen som har noe konkret informasjon om dette her? Hvor mye mer miljøvennlige er egentlig de bilene?

 

Er det riktige veien å gå å senke avgiftene på slike biler og heller øke avgiftene på de mer "forurensende" bilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

El-biler er miljøvennlig på mikronivå. På makronivå er elektrisitetproduksjonen veldig ofte sterkt forurensende. Jeg aner ikke hvor mye strøm el-biler bruker, men de tar strøm rett fra stikkontakta og bruker ca 6 timer på å lade seg opp. Du kan kjøre ca 5 mil på ei oppladning. Med Think i hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Miljøvennlige biler, virkelg miljøvennlige?

 

Egentlig et vanskelig spørsmål å svare på siden undersøkelsene på sånne ting som oftest er betalt av en interesseorgannisasjon, men hvis du søker så vil du sikkert finne en del skoleraporter fra ntnu og lignende

 

Mesteparten av strømmen i Norge kommer fra vannkraft som "ikke" forurenser. Jeg har ikke noen tall, men jeg vil anta at rundt 98 prosent( det var 99,5 i 92, men jeg har ingen sikre tall så jeg lagde en liten buffersone) av all elektrisk kraft kommer fra vannkraft. Ved bykjøring så skal elbilene være mer miljøvennlige enn bensinbiler uansett hva strømmen er laget av(kull, olje etc). Unntaket er kraft som er kjøpt fra veldig gamle kraftverk uten ordentlig renseanllegg. Her vil SO2 utslippene være litt høyere enn bensinbilene

 

Når ded gjelder batteriene så vet jeg ikke noe om dem annet enn at dagens baterier er lite miljøvennelige og at de har lav levetid. Think hadde vel tenkt å komme med noen nye og bedre i år, men det ser ikke ut til at de blir lansert med det første sånn situasonen er i dag.

 

Mange nye elbiler fører til mer bruk av strøm, men jeg tror at 100 000 elbiler som kjører 15 000 km pr år ikke vil bruke stort mer enn 0,3 Twh. Her kan man merke seg at opplading av biler ofte foregår om natta og da er kraftforbruket lavere enn på dagen. Et annet tall som ofte brukes er at om alle bilene i Norge hadde blitt byttet ut til elbiler så ville man få enøkning i strømforbruket på 7 prosent.

Lenke til kommentar

Et poeng man må ta med er at EL-biler ofte holder lavere hastighet, og dermed senker kapasiteten på veiene samt er med på å skape kø da friksjonen i trafikkbildet øker.

Videre er det lite økonomisk å gjøre om fossile brensler til elektrisitet, og deretter til kjemisk energi (batteri). Bedre å brenne det fossile brennstoffet i bilen.

Lenke til kommentar
Et poeng man må ta med er at EL-biler ofte holder lavere hastighet, og dermed senker kapasiteten på veiene samt er med på å skape kø da friksjonen i trafikkbildet øker.

Videre er det lite økonomisk å gjøre om fossile brensler til elektrisitet, og deretter til kjemisk energi (batteri). Bedre å brenne det fossile brennstoffet i bilen.

Elbiler kjører som du sa ganske mye saktere og den er vel ikke beregnet til å ha en masjfart på høyere enn 90 km/t.

 

Videre er det lite økonomisk å gjøre om fossile brensler til elektrisitet, og deretter til kjemisk energi (batteri).

 

Er det noen som har tall på dette altså som viser tapet i hvert ledd?

Bensinmotoren har i hvertfall et høyt tap. Den har en virkningsgrad på 45 prosent, men det er jo bare ved optimalt bruk. Ved bykjøring så er virkninsgraden langt lavere og ligger vel mellom 12 til 20 prosent. Om noen har noen andre tall så si ifra jeg bygger de fleste av mine tall fra de dagene jeg hadde naturfag på VGS.

 

Elbilen har en effekt på rundt 85 til 90 prosent og den er vel rundt det samme ved bykjøring?

Lenke til kommentar

Angående fart, så holder en ny Think greit 80-90 på flata, marginalt fortere nedover (da skal den vistnok også lade seg). Så lenge det er flatt så går det greit, men oppover sliter bilen, i bratte bakker i undersjøiske tunneler ramler den ofte ned til 50km/t. Men om salget av el-biler tar seg voldsomt opp vil det trolig bli utviklet biler som kan holde en høyere hastighet.

 

Det største problemet med Think er jo sikkerheten. Blir du påkjørt av en større bil så er det bye-bye til den nedre del av kroppen din.

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, har fint lite peiling på dette. Er det noen som har noe konkret informasjon om dette her? Hvor mye mer miljøvennlige er egentlig de bilene?

Here you go: http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/article34188.ece

 

Svar på spørsmål:

Om alle dagens biler ble byttet ut med slike biler, ville det ikke også blitt et stort problem med all batteriavfallet?

Alle nåværende biler har batteri, og de byttes jo ikke så ofte. Løsningen må være gjenbruk. Med et stort antall el-biler vil det være lønnsomt.

De går jo på batteri og de bruker vel også en god del strøm, økt etterspørsel etter strøm medfører jo også økt forurensing.

Enerigmengden som skal til for å drive en bil er alltid den samme. Men el-biler er lettere, og da er det ikke nødvendig med like mye energi for å akselerere bilen. I tillegg er virkningsgraden av elektrisk energi ganske høy, ca. 85-90%. En bensinmotor vil maks. oppnå 45%, og for bykjøring er tallet langt lavere. Et varmekraftverk vil produsere energien mer effektivt enn dette, og distribusjonen av energien vil i tillegg være forurensingsfri.

 

EDIT: TU-artikkelen inneholder også litt info om batteri vs. miljø.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Man har etanol fremstillt av hemp som ville drive totalt miljøvennlige motorer. Kanskje derfor all cannabis er ulovlig :) ? Dessuten er gassturbiner ett verdig alternativ. De miljøvennlige alternativene finnes og er klar til bruk. Daytona 500 bilene går på etanol så hvorfor skulle ikke konebilen kunne gjøre det.

Lenke til kommentar

Om man tar med produksjonslinjen til en "miljøvennlig" bil, vil man fort se at de ikke er så miljøvennlige allikevel.

 

Some specific examples may help illustrate the degree to which our technological base is dependent on fossil fuels:

 

1.  The construction of an average car consumes the energy

    equivalent of approximately 27-54 barrels, which equates

    to 1,100-2,200 gallons, of oil. Ultimately, the

    construction of a car will consume an amount of fossil

    fuels equivalent to twice the car’s final weight.

 

2.  The production of one gram of microchips consumes 630

    grams of fossil fuels. According to the American Chemical

    Society, the construction of single 32 megabyte DRAM

    chip requires 3.5 pounds of fossil fuels in addition to 70.5

    pounds of water.

 

3.  The construction of the average desktop computer

    consumes ten times its weight in fossil fuels.

 

4.  The Environmental Literacy Council tells us that due to

    the "purity and sophistication of materials (needed for) a

    microchip, . . . the energy used in producing nine or ten

    computers is enough to produce an automobile."

 

Hentet her: Peak Oil: Life After the Oil Crash .

 

Mvh Meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...