raakken Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hei Har en ekstradisk jeg skal legge musikken min på. Brukte cfdisk til å slette disken(tror jeg da) og opprettet en ny. greit nok. Skrev så inn dette i en kosloll(er ikke sikker hva det betyr/gjør, men det var en som sa det var smart ): mkdir /home/multimedia mke2fs /dev/hdb1 tune2fs -j /dev/hdb1 mount -t ext3 /dev/hdb1 /home/multimedia tror du ikke den ligger der også. Det eneste den partisjonen inneholder er lost+found(hva er det?), MEN det står at ledig plass bare er 104,9GB, og jeg vet disken er på 120/122GB.. hvor er resten? Hva kan jeg gjøre annerledes for å få en stor partisjon som bare skal brukes som lager for musikken min? takk Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) mke2fs /dev/hdb1tune2fs -j /dev/hdb1 mount -t ext3 /dev/hdb1 /home/multimedia *slettet* Endret 31. august 2005 av JonJ Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Er det noen mapper inni lost+found? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 lost+found er en spesiell katalog som finnes på alle ext2/3-filsystemer, vanligvis ikke noe å bry seg om. Hvis filer forsvinner pga. feil i metadata, og finnes igjen under fsck så havner de der. Det er mulig at noe av plassen er reservert til lost+found, men har det så mye å si? Du har fortsatt mye å ta av. Forresten så er 120 GB bare 111.76 GiB, og man måler vanligvis størrelse i GiB. Du kan gjerne paste output av df -h her. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Mener at ext3 automatisk reserverer 10% til root, med mindre noe annet blir angitt. Bruker som regel reiserfs, så kunnskapene om ext3 er litt rustne... Lenke til kommentar
ratix Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 tune2fs -m 0 /dev/hdb1 rm -Rv lost+found Lenke til kommentar
raakken Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 rm -Rv lost+found rm: cannot remove `lost+found': No such file or directory noe som strengt tatt ikke er sant Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 rm -Rv lost+found rm: cannot remove `lost+found': No such file or directory noe som strengt tatt ikke er sant rm -Rf * da. Pass paa at du er i riktig mappe. Lenke til kommentar
raakken Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 må jeg stå i den mappa? jeg logga meg bare in i root, og skrev det som ble foreslått... Lenke til kommentar
arokh Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Ikke slett lost+found, den er der av en grunn. Bruk mklost+found for å skape om du slettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå