Gå til innhold

Digital til papirfremkalling - oppløsning?

Anbefalte innlegg

Har et noen bilder som jeg har lyst til å få ut på fotopapir via butikk/nettløsning i litt større format enn 10x15.

Hvilken oppløsning bør bildene ha for å bli bra i f.eks. 15x20 eller 20x30-forstørrelser? Og da mener jeg teknisk *bra* og ikke 'bra til å være snapshots fra firmaturen sist uke'...

Bildene er beskåret og finjustert i Photoshop og utsnittene jeg har tilgjengelig er således mindre enn de opprinnelige 6Mpix; kanskje helt ned på totalt 3-4Mpix (eks. 2000x1500 punkter) for enkelte av bildene. Bilder som faller under en eventuell minimumsgrense for god kvalitet vil jeg vel kanskje være tjent med å selv resize før jeg leverer inn slik at jeg kan justere skarphet o.l. etter størrelsesendringen?

I tillegg er jeg selvfølgelig interessert i å finne et firma som fikler minst mulig med bildene; når jeg først har tatt jobben med å gjøre bildet best mulig og i tillegg har finjustert etterpå så er det surt om automatikk eller en sløving bak spakene saboterer hele greia ut i fra en eller annen norm som fungerer greit på 4 av 5 bilder. Har dessverre opplevd det flere ganger med analog film; mye planlegging og fokus på detaljer/kontraster/farger osv. (gjerne 10-12 eksponeringer pr. bilde for å garantere at minst ett blir helt perfekt) blir totalt overkjørt av automatikken i siste ledd (bilder med helt sort eller kritthvit bakgrunn ender opp som grå o.l.) og da hjelper det jo fint lite at utgangspunktet er bra.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dessverre opplevd det flere ganger med analog film; mye planlegging og fokus på detaljer/kontraster/farger osv. (gjerne 10-12 eksponeringer pr. bilde for å garantere at minst ett blir helt perfekt) blir totalt overkjørt av automatikken i siste ledd (bilder med helt sort eller kritthvit bakgrunn ender opp som grå o.l.) og da hjelper det jo fint lite at utgangspunktet er bra.

Irriterte meg grenseløst i filmdagene.

Nok en stor fordel med digital i forhold til film når du skriver det ut på papir. Jeg bruker selv EuroPhoto til utskrifter, og der kan du selv velge om du vil ha justeringer gjort på bildene.

Angående spørsmålet så er vel 300 DPI ( punkter per tomme ) standarden hvis du vil ha så skarpe bilder at de ser skarpe ut selv når du holder de rett foran ansiktet.

15x20 cm tilsvarer 6x8 tommer, og du trenger altså ca 1800x2400 punkter.

20x30 cm tilsvarer 8x12 tommer, eller ca 2400x3600 punkter.

Har du litt mindre å gå utfra er det nok best å interpolere selv. Da har du full kontroll. og kan som du sier øke skarpheten litt i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...