slope Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Er det noen som vet om det finnes hovedkort som støtter 2 CPU'er, socket 939? Til et prosjekt skulle jeg satt opp opteron, men det blir dyrere og har og hørt at socket 940 er på tur ut. Tenkte derfor at jeg kanskje kan kjøre 2 fysiske dobbelt-kjerne cpu'er, AMD Athlon 64 X2 3800. Men finner ingen HK som støtter dette. Dette ville da gitt totalt 4 kjerner, og flertrådsoppgaver bør kjøre fort da. Er det andre ting å tenke på, slik som minne håndtering? Opteron er kanskje bedre på det, eller? Kom gjerne med linker og tips. Endret 31. august 2005 av slope Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hvis du skal ha 2 prosessorer, må du gå for et dual Socket 940-system, med AMD Opteron. De nyere modellene har to kjerner. Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Det er ikke uten grunn at du ikke finner hovedkort for 939. Disse prosessorene har ikke samme støtte for parallellkjøring som Opteron. Det måtte evt. ligge støtte i chipsettet, men det er ikke mulig å hamle opp med prosessorer som har innebygget støtte. Det er nok Opteron som gjelder når man skal ha flere prosessorer. Alle sockets har en endelig livssyklus. Hvor har du det fra at 940 er på vei ut? Ren spekulasjon, tvert i mot er det så mye proffe brukere av S940 at AMD nok kommer til å kjøre den lenge nok....... Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Begrensningen ligger i at socket 939-prosessorer mangler ekstra HyperTransport-linker som er nødvendig for at prosessorene skal kommunisere med hverandre. To prosessorer er altså ikke mulig på et socket 939-system. Lenke til kommentar
slope Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Flott greie svar dette her. At s940 er døøende er kun hearsay. Det var noe jeg hørte fra en selger, som mente han hadde lest det i en blog eller på toms hadware. Har ikke sjekket om det stemmer men brukermassen er jo stor så dere har helt sikkert rett når dere sier den vil vare ved lenge ennå. Nå må jeg endre planene litt. Kjenner ikke Opteron noe særlig så dersom noen har tips om cpu'er og H/K er det flott. De nyeste socket 940 prosessorene har også støtte for dobbelkjerne? Er det noen cpu'er eller hk som har utmerket seg? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 ASUS K8N-DL er et rimelig 2-veis socket 940-kort. Opteron finnes også i dualcore-utgaver, ja. 265, 270 og 275-modellene er alle dualcore, og beregnet for 2-veis systemer (alle Opterons som slutter på x65, x70 og x75 er dualcore). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå