Gå til innhold

Når er CPU-temperaturen for høy?

Onkel

Anbefalte innlegg

Har ikke overvåket CPU-temperaturen før, siden jeg ikke har hatt problemer med stabilitet e.l. på lenge. Har ikke det nå heller, men da jeg prøvde Motherboard Monitor for noen dager siden så jeg at temperaturen svever oppunder 80 grader. Er det mye? Er det FOR mye? Skadelig?

Utstyr:

CPU: Athlon XP 2000+

PSU: Enermax whisper

CPU-vifte: Mist Silent Twin.

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Lavt støynivå er høyeste prioritet, men jeg er ikke interessert i å legge særlig mye penger i dette med mindre jeg virkelig bør gjøre det. Med mye penger mener jeg tusenlapp og opp, så vannkjøling er uaktuelt.

Noe sier meg at dette er et tilfelle av Solomons Dilemma ("Fun... Safe... Cheap... pick two". Funker også med "Brains... beauty... availability...")? :ermm:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil i bokstavkaoset i modellbetegnelsen:

ASUS A7N8X-E deluxe.

Og, du kan ha et poeng der, for de første avlesningene etter at windows har brukt minuttet på å starte opp ligger på 40 grader. Romtemperaturen er 19 grader, er det sannsynlig at CPU'en klatrer 21 grader på et minutt?

Lenke til kommentar

Håvi: Min A64 3000+ Winchester lå på 57 grader idle

overklokket til 2,2GHZmed boxed kjøler før jeg kjøpte en Thermalright XP-120 når ligger den cirka på 45grader idle.

Hadde ingen ustabilitere med boxedkjøleren.

Edit: Har da god luftflyt i kabinettet generelt med

en del kabinettvifter som surrer på lav rpm

Endret av Cougst
Lenke til kommentar

til og med me en boxed kjøler skal athlon 64 cpuene ligge på ca 40 idle og 56load og det er i dårlige kjølte kabbiser..ligger den over dette uklokka ville jeg sjekka..

og tilbake til emmnet er den virkelig 80 grader slik hovedkortet sierskulle du brenne deg ganske godt på den ribba..

en løsning ville vert og sett over greia demontert rensa satt på ny kjølepasta

og sett over tempen igjen.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at det ikke er CPU-temperaturen som er så høy, men "socket"-temperaturen. Lufta som kommer ut fra kabinettet er som å holde hånda foran en stråleovn.

...så OK, tar det som et "ja, det er litt vel høy temperatur". Skal prøve å finne på noe.

(men er det SKADELIG høy temperatur så lenge jeg ennå ikke har opplevd stabilitetsproblemer?)

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

PSU'en tar jo inn strøm til seg selv. I tillegg har den en vifte på undersiden som blåser luft videre inn i kabinettet, ned på hovedkortet.

Noen som kan anbefale ei bra, billig og STILLE vifte til kabinettet i seg selv? Bør det være vifter som blåser UT av kabinettet også? Hvor bør ting plasseres?

(Hvis det er en guide til dette noe sted som jeg ikke har funnet er det enkleste kanskje å peke meg dit...)

Takker, forresten!

Lenke til kommentar

Du burde nok ha noen som blåser UT og, ja. Disse ville jeg plassert så høyt som mulig, husk at varmlufta stiger ;)

Fant ingen linker om guiding i farta, men du kan bare google litt, og se hva du finner. Her har du jo link til noen vifter, jeg veit liksom ikke åssen vifter du vil ha, eller åssen kabinett du har, så noen facts kune vært fint!

Vifter- komplett.

Lenke til kommentar
PSU'en tar jo inn strøm til seg selv. I tillegg har den en vifte på undersiden som blåser luft videre inn i kabinettet, ned på hovedkortet.

Uh ? Blåser NED på hovedkortet, altså luften går igjennom PSU for så å bli varmet opp av den og deretter blåst ned på hovedkort. Hørtes rart ut, er du sikker på dette da?

Annet enn det : Microplex.no så ser du på papst vifter. Står støynivået på dem der, så kan du vurdere selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Onkel : Why fix something that isn't broken?

Dersom det ikke er stablilitesproblemer så hadde jeg heller satset på at det går fint videre også. Men jeg hadde sørget for å fjerne støv fra kjølere og vifter hver tredje-fjerde måned.

Og til dere som lurer på om temperaturer er korrekte:

Effektiviteten til kjølere kan måles i C/W, et tall som sier hvor mye temperaturen vil stige pr Watt prosessoren gir fra seg.

Her kan du lese ut C/W verdier for noen kjølere, men husk at C/W gjelder bare for spesielle tilfeller, og testene her gir et beste tilfelle tall så regn med litt dårligere ytelse inni et kabinett.

De beste luftkjølerene i dag med monstervifter har omtrent 0.14-0.11 C/W mens med stille vifter blir C/W omtrent 0.2. Zalman CNPS7000 på det tregeste (1360 rpm) f.eks har en C/W på 0.23.

Dersom du da tar effekten til CPUen (Sandpile) som på en XP2600+ (typical power bruker jeg her) er 62W og ganger det med C/W finner du ut hvor mye temperaturen vil stige over ambient. Dersom du da har en Zalman 7000 vil det gi 14,26 C. Om temperaturen i rommet er 20 grader vil det gi en CPU temperatur på 34,26 C.

Tallet vil veldig sannsynligvis bli noe høyere pga andre varme komponenter i kabinettet og resirkulering av luften gjennom HSF, men viser likevel hva du i absolutt beste fall kan få av temperatur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Min amd64 2800+ ligger på 35-40 idle i en shuttle SN84g2 romtemp 20*c ca. Amd er generelt varmere enn intel. Om du tar på ribben og det blir "ille" å holde fingrene der kan du trygt si at du har med å gjøre med høye temperaturer. (Spilling og høyt krevende cpu-oppgaver ikke inkludert).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...