Jove Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg har filmet samtidig med 2 videokamera fra forskjellig vinkel. Jeg ønsker å mikse dette isammen på en forholdsvis enkel måte. Finnes det gratis-program som klarer dette? Filene er i mpg. Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
aleks tho Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Et ganske enkelt program er videoVegas. Her kan du laste ned en trial. Du legger de to klippene i hver sin channel. Høyre klikk på klippet og velg "Video event Pan/Crop", da kommer det opp en slags rute. Dra, gjør mindre, større, smalere og tjukkere. Trur det er det du leter etter. Jo også til venstre for klippet der hvor du kan skifte innstillinger er det en knapp som er en firkant med en pil og en firkant til. Den gjør at du kan flytte klippet rundt. (litt vanskelig og forklare men, du skjønner det når du ser det). Aleks Endret 31. august 2005 av aleks tho Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Avid FreeDV kanskje. Eller ZS4 (sjå i Guide til Redigeringsprogram-tråden for link). Lenke til kommentar
Jove Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Takk til begge! Men det ser ut som at trial-versioenen av Vegas er stengt for mpg. Og jeg fikk heller ikke til å laste inn mpg i Avid FreeDv. Jeg må kanskje gjøre om filmene til avi? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg må kanskje gjøre om filmene til avi? Kan godt vere. Er ikkje alle prog som støtter import av MPEG. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jeg bruker selv Pinnacle Liquid Edition til akkurat dette. Her kan en synkronisere opp to (eller flere) kameraer. Kameraene får en så sett samtidig, og en kan bruke musepeker eller tastatur for å switche mellom dem. Lyden hører man fra hovedkameraet. Fungerer helt glimrende. Eneste en må passe på er at kameraene filmer kontinuerlig. /Øystein Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 Jeg bruker selv Pinnacle Liquid Edition til akkurat dette. Her kan en synkronisere opp to (eller flere) kameraer. Kameraene får en så sett samtidig, og en kan bruke musepeker eller tastatur for å switche mellom dem. Lyden hører man fra hovedkameraet. Fungerer helt glimrende. Eneste en må passe på er at kameraene filmer kontinuerlig. /Øystein Hei og takk! Jeg har ikke så mye peiling, men lot begge kameraene gå hele tiden ja. Startpunktet ble ganske forskjellig, men regner med at det går an å justere dette til å passe. Vet du om programmet takler Mpeg2 ? Mvh Jan Ove Lenke til kommentar
adonis Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Jepp, programmet takler MPEG-2. Men det som er viktig å være klar over, er at MPEG-2 er en samlebetegnelse som ikke sier all verden om nøyaktig hvordan videoen er. Men jeg har selv redigert f.eks. MPEG-2 IBP beregnet for DVD'er i Liquid Edition - uten problemer. Hva slags MPEG-2-filer har du? Hvor er de fra? /Øystein Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. september 2005 Forfatter Del Skrevet 6. september 2005 (endret) Jepp, programmet takler MPEG-2. Men det som er viktig å være klar over, er at MPEG-2 er en samlebetegnelse som ikke sier all verden om nøyaktig hvordan videoen er. Men jeg har selv redigert f.eks. MPEG-2 IBP beregnet for DVD'er i Liquid Edition - uten problemer. Hva slags MPEG-2-filer har du? Hvor er de fra? /Øystein Takk:) Den ene filen kommer fra et JVC Everio-kamera, som lager litt merkelige mpg-filer. Den andre tok jeg inn som "vanlig mpeg2" fra et DV-kamera. Kan ta inn fra DV-kameraet på nytt i et annet format, men Everio-klippet er det litt verre med. Men skal se om jeg finner en demo eller noe å prøve, eller bare få kjøpt det snart. Hm.. over 5000,-? Vet du om noen trial-version eller noe? Mvh Jan Ove Edit: Fant nå FAQ-tråden om Liquid Edition, og der står jo svar på noe av det jeg lurer på. Her er forresten et ørlite klipp direkte fra kameraet. På noen pc'er må jeg rename filen til mpg for at den skal kunne avspilles. Endret 6. september 2005 av Jove Lenke til kommentar
adonis Skrevet 8. september 2005 Del Skrevet 8. september 2005 Her er forresten et ørlite klipp direkte fra kameraet. På noen pc'er må jeg rename filen til mpg for at den skal kunne avspilles. Renamet til .mpg, og filen lot seg redigere uten problemer i Liquid Edition. Det er helt sikkert ikke noe problem å redigere MPEG-2'en fra DV-kameraet, men jeg ville helt klart spilt det inn som ren DV. Filen blir både enklere å jobbe med, og du slipper konvertering (med tap) til MPEG-2. Vet ikke i farta om LE er som prøveversjon. Men kanskje er det en forhandler i nærheten av deg som kan litt om programmet? Om du bor i Oslo-området kan du f.eks. kontakte VideoUtstyr Norge. Finnes også andre gode forhandlere andre steder i landet som sikkert kan vise deg programvaren. /Øystein Lenke til kommentar
Jove Skrevet 8. september 2005 Forfatter Del Skrevet 8. september 2005 Her er forresten et ørlite klipp direkte fra kameraet. På noen pc'er må jeg rename filen til mpg for at den skal kunne avspilles. Renamet til .mpg, og filen lot seg redigere uten problemer i Liquid Edition. Det er helt sikkert ikke noe problem å redigere MPEG-2'en fra DV-kameraet, men jeg ville helt klart spilt det inn som ren DV. Filen blir både enklere å jobbe med, og du slipper konvertering (med tap) til MPEG-2. Vet ikke i farta om LE er som prøveversjon. Men kanskje er det en forhandler i nærheten av deg som kan litt om programmet? Om du bor i Oslo-området kan du f.eks. kontakte VideoUtstyr Norge. Finnes også andre gode forhandlere andre steder i landet som sikkert kan vise deg programvaren. /Øystein Takker! Jeg skrev kanskje DV-kamera, men det var et CHSc-kamera. Blander litt Men takk for hjelp! Lenke til kommentar
moviemaker77 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Her er forresten et ørlite klipp direkte fra kameraet. På noen pc'er må jeg rename filen til mpg for at den skal kunne avspilles. Renamet til .mpg, og filen lot seg redigere uten problemer i Liquid Edition. Det er helt sikkert ikke noe problem å redigere MPEG-2'en fra DV-kameraet, men jeg ville helt klart spilt det inn som ren DV. Filen blir både enklere å jobbe med, og du slipper konvertering (med tap) til MPEG-2. Vet ikke i farta om LE er som prøveversjon. Men kanskje er det en forhandler i nærheten av deg som kan litt om programmet? Om du bor i Oslo-området kan du f.eks. kontakte VideoUtstyr Norge. Finnes også andre gode forhandlere andre steder i landet som sikkert kan vise deg programvaren. /Øystein Takker! Jeg skrev kanskje DV-kamera, men det var et CHSc-kamera. Blander litt Men takk for hjelp! 4809153[/snapback] Det går faktisk ann å gjøre det i studio9 også , men det er nok lettere i et dyrere program. Det krever en hel del dersom du gjør det i studio9. Det må nemlig masse finjustering til og man må høre veldig godt om det blir feil på filmen eller ikke. Det beste hadde nok vært å fått tak i et dyrere og mere avansert program som du kan samkjøre 2 kameraer samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå