Gå til innhold

Politiannmelde Posten for tyveri?


Anbefalte innlegg

Poenget her er jo at webshop er ansvarlig ovenfor det for at du skal få varen. At de velger å bruke posten til å levere skal ikke bli kundens problem. Om posten har rotet bort pakka, så får butikken sende en ny en, og håpe på det beste. I verste fall kan man jo alltids kreve å se dokumentasjon på at du har mottatt det du har betalt butikken for. Siden du ikke har skrevet under på en hentelapp har du alt ditt på det tørre.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det er avsenders eiendom, Posten er bare en formidler av gods fra A til B. Skal du etterlyse en pakke, så må du som mottaker kontakte avsender, og få dem til å etterlyse pakken som de har sendt.

 

Og saksøke Posten i dette tilfellet kommer du ikke noen vei med, i og med at det er avsenders eiendom til du har overdratt pakken. Dvs betalt oppkrav, eller hentet den ut på ditt nærmeste hentested.

 

Det er derfor alle pakker blir scannet ut når du henter dem på hentestedet ditt, da er pakken din. Og du vil få erstatning når pakken er blitt borte, av avsender, som igjen retter sitt krav til transportør (Posten).

 

Det kravet må være politianmeldt før avsender retter sitt krav til Posten, ellers skjer det ingenting. Men dette er hva som kreves for at avsender skal få erstatning i Posten. Grunnen til at det må foreligge en anmeldelse, har med forsikringer og gjøre.

 

Og det blir lettere å etterforske utrotjenere i bedriften, når det foreligger en formell klage (en anmeldeslse) på ett mulig straffbart forhold.

 

Håper dette var litt oppklarende... ;)

 

EDIT: leifet..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

14. ANSVARSBEGRENSNING

14.1 Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade, bortkomst eller forsinkelse

skyldes:

• feil eller forsømmelse fra kundens side

• postsendingens egen beskaffenhet

• utilstrekkelig emballasje

• forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av

14.2 Posten er ikke ansvarlig for følgeskader.

14.3 Følgende maksimumsbeløp g jelder:

• Verdisending: Det beløp sendingen er forsikret for (oppgitt verdi på sendingen),

dog begrenset til kr 40.000,-

• Rekommandert brev: kr 1.000,-

• Pakker: kr 10.000,-

 

15. BEREGNING AV ERSTATNINGENS STØRRELSE

15.1 Innenfor g jeldende maksimumsgrenser, jf. punkt 14.3, beregnes erstatningen etter

innholdets faktiske verdi (omsetningsverdi) på det stedet og tidspunktet Posten

tok imot postsendingen for formidling.

 

Btw : Hele pdfen : http://www.posten.no/NR/rdonlyres/17F42B73...ilkaarJan05.pdf

Endret av Skroting
Lenke til kommentar
Motorsykkelen min ble stjælt for ikke så veldig lenge siden (har kommet til rette igjen takket være Falken og parkerings bot mannen =) )

 

Oslo Politiet kan suge **** mi for de kan ikke en shit om jobben dems..

 

å anmelde det er det samme som og provosere deg selv!

Du kan jo prøve å etterforske saken selv, og se hvor enkelt det er?

 

Og når du samtidig får knapt et par hundrelapper til å etterforske hver sak, hvor lang tid kan du egentlig bruke før du må gi opp, evt ta neste sak i bunken?

 

Du retter skytset ditt feil vei, påsan. Politiet kan jobben sin, og vel så det. Men nå har vi noen inkompetente bønder som sitter og bestemmer hvem som skal få penger, og hvem som ikke skal få penger. Når det er viktigere for politikerne å beskytte og "rehabilitere" kriminelle, enn å faktisk fakke dem, så blir det sånn som det er nå; alle små saker blir henlagt.

Lenke til kommentar
14. ANSVARSBEGRENSNING

14.1 Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade, bortkomst eller forsinkelse

skyldes:

• feil eller forsømmelse fra kundens side

• postsendingens egen beskaffenhet

• utilstrekkelig emballasje

• forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av

14.2 Posten er ikke ansvarlig for følgeskader.

14.3 Følgende maksimumsbeløp g jelder:

• Verdisending: Det beløp sendingen er forsikret for (oppgitt verdi på sendingen),

dog begrenset til kr 40.000,-

• Rekommandert brev: kr 1.000,-

• Pakker: kr 10.000,-

 

15. BEREGNING AV ERSTATNINGENS STØRRELSE

15.1 Innenfor g jeldende maksimumsgrenser, jf. punkt 14.3, beregnes erstatningen etter

innholdets faktiske verdi (omsetningsverdi) på det stedet og tidspunktet Posten

tok imot postsendingen for formidling.

 

Btw : Hele pdfen : http://www.posten.no/NR/rdonlyres/17F42B73...ilkaarJan05.pdf

Smarte folk som setter opp ansvarsbegrensninger som er relative alt etter hvem som definerer de.

 

• forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av.

 

Her kan vi si: Jamen, dere kunne da unngått å ansette en tjuvradd, evt sørget for bedre rutiner, slik at det ikke kan oppstå tyveri.

 

Så kan de svare: Nei, det er helt umulig for oss å gardere oss mot uærlige tjenere.

Lenke til kommentar

Har vært borti en lignende sak for ett halvt år siden.

 

Jeg hadde bestilt 3 spill og noen filmer fra CDON.NO for over 1500,- kroner. Jeg betalte forskudd som vanlig. De sender varene som sevicepakke. Og hva skjer, jo posten roter de bort. Hvor de ble av vet ingen (bortsett fra vedkommede som sitter foran pc'en og gliser med mine spill).

 

Etter flere henvendelser til posten uten å komme noen vei så sender jeg en mail til cdon.no og forklarer saken. En halv time senere får jeg svar fra de hvor det står:

 

Hei.

Vi beklager for at varene ikke er ankommet deg som planlagt. Slike ting skjer fra tid til annen. Som ett plaster på såret sender vi deg varene på nytt og legger til en ekstra film for bryderiet du har hatt.

 

Mvh .......... .........

 

 

Super kundesevice fra cdon.no.

 

Håper ting ordner seg for deg også, skjønner din frustrasjon.

 

Rubme

Lenke til kommentar

Joda, problemet her er ikke hvem varene sine er. Mulig jeg har forklart meg dårlig men dette er prinsippet. Det er ikke nettbutikken sin feil, men Posten. Nettbutikken ville gjerne sende meg nye produkter men det ene var ikke på lager. Derfor må jeg vente på at Posten finner min pakke. Det som er irriterende her er at mine penger står og renter seg på en annen konto enn min. Dette er Posten sin feil, men de har ikke noe ansvar for dette og vil absolutt ikke dekke dette. I dette tilfellet dekker bare Posten frakten. Hvis nettbutikken lider tap iform av at jeg skal ha kompensasjon fordi varen ikke kommer på tiden etc. dekker ikke Posten dette overfor avsender.

 

Jeg mener at Posten står i en særposisjon her og gir f... i både avsender og mottaker. Sånn skal det da ikke være og derfor burde de ikke få lov til å fortsette dette ved å skjule seg bak sine betingelser.

 

La oss si at man bestiller noe som koster 1 mill. kroner. Denne varen kommer ikke før etter 2 mnd. fordi Posten roter. Tror du Posten dekker tapte renter i forhold til mottaker? Tror du forsikring til nettbutikk dekker dette? Nei, den dekker bare kostnader hvis varen forsvinner.

 

Det er rutinene til Posten jeg vil ta her. Jeg vil ikke at det skal være slik at de kan ordne og styre akkurat som de vil. Synes dere det er helt ok å sitte å vente på varer som allerede er betalt for som ikke kommer før 2 mnd. Regner med dere hadde tenkt å bruke disse varene umiddelbart?

 

Er det ingen som bryr seg lengre, men bare godtar alt fordi noen sier at slik er det?

Lenke til kommentar

Det er en kjennsgjerning at i Posten florerer det med utro tjenere. Det forsvinner pakkepost for ganske store summer hvert år. Jeg har selv jobbet på Postens Godssenter på Alnabru, og har opplevd at ansatte har blitt tatt på "fersken" med store verdier i lommene, eller i garderobeskapet om du vil. Politiet er raskt på pletten og legger vedkommende i jern. Men desverre er det bare en liten brøkdel av stjelingen som blir oppdaget. Å sende store verdier gjennom postet er forbundet med risiko..

Lenke til kommentar

VG har allerede hatt en sak om dette for noen uker siden. 80 000 pakker "forsvinner" årlig, og Posten har sparket x antall ansatte pga tyveri.

 

Som flere andre, ser ikke jeg problemet her. Nettbutikken er ansvarlig, og normalt er Servicepakken forsikret for det beløpet den er verd (i motsatt fall er det synd for nettbutikken).

 

:shrug:

Lenke til kommentar
Joda, problemet her er ikke hvem varene sine er.

Når det er snakk om å anmelde posten for tyveri, er det ganske viktig hvem varene tilhører. Du kan ikke si at posten har stjålet noe fra deg, dersom det er butikken sin eiendom fram til du har hentet pakken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Ikke plag deg for mye ved hva Posten sier eller gjør. Siden dette er et forbrukerkjøp skal du bare forholde deg til selger. Det er deres risiko hvis ting forsvinner under sending jf. forbrukerkjøpslovens § 14 jf. § 7.

 

Dessuten sier du at du har betalt med VISA -supert! I dette ligger det en liten ekstra forsikring som er ganske ukjent. Lov om kredittkjøp § 8 gir deg nemlig rett til de samme innsigelse overfor kredittyter som overfor selger. Enkelt forklart betyr dette altså at du kan reklamere overfor VISA hvis nettbutikken ikke klarer å ordne opp.

 

Men dette avhenger av at du ikke betaler den delen av kredittkortregninga som relaterer seg til det relevante kjøpet. Selv var jeg ute for det samme med en bærbar pc fra MPX. Denne forsvant ved hjelp av en forfalsket hentelapp og det var bare masse tull og vas fra både Posten og MPX. Da sa jeg rett og slett til MasterCard at jeg ikke ville betale de 9000+ jeg skyldte dem for pc-kjøpet siden jeg ikke hadde mottatt noen pc og henviste til § 8.

 

Det ble litt frem og tilbake mellom meg og banken angående dette, men det gikk bra til sist.

 

Ja, dette forutsetter at du med VISA mener et kredittkort - belastes det direkte på konto hjelper ikke dette deg.

Lenke til kommentar

Saken er kjedelig, men som kunde har du lite å bekymre deg for. Så lenge du ikke har motatt pakken, så er det webshoppens problem. Ta kontakt med dem og si at du ikke har motatt pakken, og at du har krav på å få refundert pengene dersom produktet ikke leveres til deg innen rimelig tid. Det er webshoppen som evt. må legge press på posten, og det har de nok uansett mye større mulighet til å gjøre enn en enkeltperson.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Uansett synes jeg det er rart at du drar fram at du vil ansvarliggjøre posten for dette selv etter å ha innsett at du ikke er deres kunde her?

 

Posten har ikkenoe som helst ansvar ovenfor deg når det gjelder dette, du er ikke deres kunde før du står i luka på postkontoret med labbene på pakka i akkurat denne saken.

 

Det er selvsagt avsenders risiko å få fraktet varen frem til deg, og hvis de ikke klarer det (uansett grunn) så er det de du må forholde deg til, at varen ikke er på lager nå er jo uinteressant for både deg og posten, du har betalt for en vare og ikke mottatt den, dette må avsender ordne opp i. - du kan kreve at de leverer varene innen rimelig tid, subsidiært å få tilbake pengene og kjøpe varen et annet sted.

 

Du kan ikke anmelde eller stille noen strafferettslig ansvarlig for noe slikt, spesielt ikke når du strengt tatt ikke er en avtalemessig part mot posten, posten har ikke gjort noe "galt" - det er ikke straffbart å rote bort en pakke - noe som jo kan ha skjedd? vi vet ikke at det har skjedd et tyveri her. - Det eneste ansvaret posten har er å erstatte verdien på selve pakken ovenfor avsender hvis den ikke kommer til rette (opp til 10.000,-) ..

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...