Gå til innhold

hva kan mac som ikke en vanli pc kan?

Anbefalte innlegg

Det er ikkje noko problem med virus, spyware eller malware om du veit kva du driver med på ein PC, drøssevis av gode programmer finnes det og til PC

Unnskyld meg... Du kan seriøst ikke mene at "Det er ikkje noko problem med virus (...)" vel?! Hvis det ikke er et stort problem, hvorfor blir da mange av Forbes 500 bedriftene slått ut hver gang det kommer en ny og kraftig worm? Du må ikke glemme at mange av disse bedriftene har satt av millioner i sine respektive budsjetter til å forbedre datasikkerheten - så ikke kom her og si at dersom "du vet hva du driver med på en PC" så slipper du virus. Tullprat.

og det eg ser på som viktigaste punktet: speling.

Som jeg har vært inne på tidligere er ikke Mac en spillplattform - Apple appelerer til andre kundegrupper og ikke gamere i tenårene. Men for all del, dersom ditt viktigste behov er spilling så har du helt klart valgt riktig OS. Det er -for å si det mildt- langt fra en Mac og til CS-klanen din.

Og så var det nevnt her oppe at du kan søke i dokumenter i Mac, men ikkje Windows, det må vel være feil? Riktignok kan det ta eit minutt og 2 om du har mykje å søke gjennom, men du kan søke i dokumenter med Windows.

Her har du virkelig misforstått. Spotlight teknologien til Apple er noe som er bygget inn i kjernen av operativsystemet, måten den fungerer på er at den indekserer alle filene i bakgrunen så du hele tiden vil kunne få nøyaktige treff. Siden Spotlight er bygget inn i operativsystemet kan derfor også annen programvare ta i bruk Spotlight APIet til å utvikle effektive søkemotorer, noe man f.eks. allerede har gjort i Mail - epost programmet som følger med Mac.

Edit: En liten anekdote - et par uker før Microsoft lanserte den første betaversjonen av Vista roste Bill Gates Spotlight opp i skyene. Nå, etter at Vista beta 1 er ute - kan man helt klart se "et par" likhetstrekk mellom Vista og Mac OS X, spesielt hva gjelder søkefunksjonalitet og Smart Folders (som Microsoft kaller Virtual Folders). Her driver altså Microsoft og annonserer hvilke utrolige funksjoner Vista kommer til å ha, men det folk ikke vet er jo at disse funksjonene eksisterer jo allerede. I Mac OS X.

Endret av PiRANhA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mykje snakk rundt grøten her, det kjem jo heilt an på kva behov du har. Det er ikkje noko problem med virus, spyware eller malware om du veit kva du driver med på ein PC, drøssevis av gode programmer finnes det og til PC, og det eg ser på som viktigaste punktet: speling. Det er ikkje alle, faktisk ganske få, spel som støtter Mac, med mindre det kan emulerast? Eg bruker PC fordi den støtter meir enn ein Mac, eg kan kjøre alle spela mine og samtidig bruke andre programmer, som sikkert er litt betre på Mac, men for meg er det ikkje behov for meir. Rulling av programmer gjer eg med Alt+Tab, no problem.

Jeg er enig i svært mye i det du sier. Mange spesielt på dette forumet ville fått en vanskeligere hverdag hvis de hadde kjøpt en mac i forhold til den pcen de har i dag. Jeg mener på ingen måte at verden hadde vært bedre hvis apple hadde hatt monopol. Det jeg mener er at det er mange i dag som har pc som ville fått en bedre hverdag om de hadde hatt mac. Jeg er enig at hvis du har god peiling på data så klarer du nok å holde maskinen fri for virus og tar en addware og spyware scan 1 gang i uken så vil ikke maskinen bli så treig. Poenget mitt var at det ikke skulle vært nødvendig å være god i data for at maskinen skal fungere, nesten som at du kjøper en bil og så må du være flink å mekke på bilen for at den skal fungere som en bil skal fungere. En maskin skal fungere ut av esken til det aller aller meste, siden det er det de aller fleste gjør.

Spilling, det stemmer helt 100% det finnes ferre spill, de spillene som finnes er mer kravstor enn i win verden grunnet dårlig optimalisering. Det er få som vil agrumentre mot deg. Mac og linux er på mange måter i samme situasjon der. Hvis du stter spilling som punkt nummer 1 vil det være idiotisk for deg å kjøpe en mac.

At win støtter flere aplikasjoner og hw er sant, MEN angående aplikasjoner så er det 2 steder der folk vil merke noe som helst forskjell mellom mac og win der mac blir tatt i et negativt lys. Økonomi programmer og spill. I alle de andre delene så er av og til mac bedre av og til win bedre, og som oftest er de likt. Dessuten så har win ofte 100 programmer som gjør det samme, mens i mac verden er det kasnkje bare 4-5.

Angånde HW så er det ikke alle printere, scannere multifunksjons ting som blir støttet. Men Epson, cannon, oki og xerox ++ har mac støtte på så godt som alt det de lager. Ikke like mye valg, men du har alike vel nok å velge mellom mener såfall jeg.

Rulling av programmer med alt -tab kan du i mac os x og, du kan til og med avslutte programmer hvis programmet er markert og du trykker epple - Q. Men du har da bare kontroll over de aktive programmene, med docken så har du kontroll over alle de programmene du har oppe, samt de som du velger å ha der. Det er rett og slett en genial måte å organiserer programmer om de er av eller ikke.

Jeg mener ikke å være frekk, men kunne folk tatt og gjerne sakt på hvilket grunnlag de utaller seg. Så de som poster hadde sakt at defaktisk har prøved win - linux - mac os x osv. Så det ikke blir en myte post.

EDIT:

Og så var det nevnt her oppe at du kan søke i dokumenter i Mac, men ikkje Windows, det må vel være feil? Riktignok kan det ta eit minutt og 2 om du har mykje å søke gjennom, men du kan søke i dokumenter med Windows.

Du har tydelig misforstått eller ikke kunskap om det, så jeg oppforder deg til å lese litt om spotlight.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

De som trenger en liten opplysning, les om Spotlight. Ta dere gjerne tid til å lese litt om de andre funksjonene i OsX. Sett dere litt inn i operativsystemet, og se når Vista (codename Longhorn) kommer, så ser dere en del OsX. Har selv testet ut Vista, og den følelsen jeg fikk var en rar "WinOsX".

Når det gjaldt emulering av spill, er det største problemet PPC prosessoren. Må man emulere en x86 blir ting forferdelig tregt. Vet at å kjøre PC spill på Linux x86 ikke går forferdelig dårlig derimot. At emuleringen vil gå mye glattere når Mac'ene går på x86 velger jeg å tro.

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
Alt tyder jo på at det er nettopp dette man vil slippe når de nye x86 baserte Macene kommer. Det skal jo være mulig å kjøre Windows "natively" evt. i et dual-boot oppsett.

Vil tro dette selv om Apple mener at Windows ikke skal være mulig å installere. Derimot vil man jo ha en emulator som kjører Win ganske bra siden det er x86 uansett. Overgangen PPC-->x86 vil nok åpne nye spillmuligheter for Mac brukere.

Lenke til kommentar

Hvordan greier dere mac- folk dere med en-knappers mus?

På pc har datamusen minst 2 knapper.Noen har vistnokk helt opp til 8 knapper.

den ene knappe nbrukes til å markere eller velge objekt. Og den andre til å velg fra en meny.

Savner dere da ikke noen scrolle hjul også.

Hadde mac hatt monopol så hadde de vert angrepet av virus også.

Det hadde vert enda flere typer maskiner ( brukerene haddee krevd det).

Er det noen som har byget mac selv ?

En påstand :

Når mac-en begynner å bli sliten så kjøpere der bare en nye.

Med pc-en kan man velge å opgradere eller kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Hvordan greier dere mac- folk dere med en-knappers mus?

På pc har datamusen minst 2 knapper.Noen har vistnokk helt opp til 8 knapper.

den ene knappe nbrukes til å markere eller velge objekt. Og den andre til å velg fra en meny. Savner dere da ikke noen scrolle hjul også.

Mac muser finnes også med 2 knapper bla. Mighty Mouse. Man kan også bruke hvilken som helst "Pc mus" til Mac. Det finnes også scroll. Har man kun en knapp's mus bruker man ctrl+museknapp, noe som har med vane å gjøre.

Som sagt, er det ikke hvem som har flest brukere som har flest virus o.l. Les mitt tidligere innlegg.

Hva i all verden snakker du om?Det finnes mange Mac maskiner.

Det har jeg gjort, dog av deler fra litt her og der. Apple selger ikke HK og lignende.

Når mac-en begynner å bli sliten så kjøpere der bare en nye.

Du kan oppgradere en Mac også.

Med pc-en kan man velge å opgradere eller kjøpe ny.

Det kan du på Mac også.

Jeg har ett forslag til deg. Skaff deg litt informasjon på Apple sine hjemmesider, eller sjekk ut Mac1 sine guider og lær deg litt mer istedenfor å komme med påstander som du vet så lite om.

Lenke til kommentar
Hvordan  greier  dere  mac- folk  dere  med  en-knappers mus?

Det er et annet grensesnitt. Det er ikke "Windows". Du har ikke bruk for den andre museknappen og det er litt uvandt for meg også. Jeg foreslår at du tar en titt på en Mac istedenfor å si masse du ikke vet om.

Indirekte, mange "hackere" vil jo gå imot Bill Gates.

Du kan fritt velge Mac'er i forskjellige ytelsesgrader. Ta en titt på hjemmesiden til apple.

Finnes for eksempel G5 med 1 x 2GHz CPU eller 2 x 2.7 Ghz etter behov og variabel lagringskapasitet. Endret av Pels
Lenke til kommentar
Unnskyld meg... Du kan seriøst ikke mene at "Det er ikkje noko problem med virus (...)" vel?! Hvis det ikke er et stort problem, hvorfor blir da mange av Forbes 500 bedriftene slått ut hver gang det kommer en ny og kraftig worm? Du må ikke glemme at mange av disse bedriftene har satt av millioner i sine respektive budsjetter til å forbedre datasikkerheten - så ikke kom her og si at dersom "du vet hva du driver med på en PC" så slipper du virus. Tullprat.

Sjølvsagt er det du seier riktig, men eg tenkte meir i retning av folket her på forumet, enkeltpersonar som har ein heimePC, eventuelt Mac. Der kan du beskytte deg mot virus, spyware osv..om du har litt peiling, like sikker som med Mac vil du nok aldri bli.

Eg formulerte meg litt feil, det eg ville poengtere var at det at ein Mac er meir sikker er enda ein fordel du får om du velger Mac, du velger ikkje Mac fordi det er mindre Spyware og Virus.

Som jeg har vært inne på tidligere er ikke Mac en spillplattform - Apple appelerer til andre kundegrupper og ikke gamere i tenårene. Men for all del, dersom ditt viktigste behov er spilling så har du helt klart valgt riktig OS. Det er -for å si det mildt- langt fra en Mac og til CS-klanen din.

Det var det eg og ville prøve å få fram, at ein som bruker ein PC ikkje kan vurdere å skifte til Mac om han driver med spel, tenker på topic "hca kan mac som ikke en vanli pc kan?", eg snudde spørsmålet: "Kva kan ein PC som Mac ikkje kan". Speler forresten ikkje CS ;)

Her har du virkelig misforstått.

Eg las berre det som vart sagt før:

En søkefunksjon som kan søke i dokumenter og tar max 2-5 sek. Og er konge god, noe som ikke kommer før i slutten av 2006 med vista i Vista.

Ut frå den uttalelsen kan ikkje eg lese noko meir enn at Mac har ein rask søkefunksjon til dokumenter. Eg har null peiling på kva Spotlight er, men i det sitatet kjem det ikkje så godt fram.

Eg vil på ingen måte kritisere Mac, har brukt ein del Mac sjølv, i forbidelse med sommarjobb i ei avis, og når du lærer deg å bruke hurtigtaster og funksjoner er ein Mac overlegen, for den skal jo ikkje brukast til noko meir. Eg ville berre prøve å fokusere på behov når du velger PC eller Mac, det er faktisk der det ligger.

Lenke til kommentar
En søkefunksjon som kan søke i dokumenter og tar max 2-5 sek. Og er konge god, noe som ikke kommer før i slutten av 2006 med vista i Vista.

Ut frå den uttalelsen kan ikkje eg lese noko meir enn at Mac har ein rask søkefunksjon til dokumenter. Eg har null peiling på kva Spotlight er, men i det sitatet kjem det ikkje så godt fram.

Eg vil på ingen måte kritisere Mac, har brukt ein del Mac sjølv, i forbidelse med sommarjobb i ei avis, og når du lærer deg å bruke hurtigtaster og funksjoner er ein Mac overlegen, for den skal jo ikkje brukast til noko meir. Eg ville berre prøve å fokusere på behov når du velger PC eller Mac, det er faktisk der det ligger.

Jaja, hadde forventet litt høyere standard fra en som har noen tusen inlegg her. Men vil du virkelig hakke på små ting kan du ikke reagere når det går andre veien. Siden vi snakker om dette, så viste jeg ikke at windows har en søkemotor som kan søke i ( i som i inni) dokumenter. Vil du være snill å vise det, for det hadde jeg trengt på win maskinen min. Til står det da virkelig ikke, det står da i. Hvorfor du trodde det var "til" kan jeg ikke helt forstå. For å si det sånn Windows har ikke det. Hvis du har null peiling på det så kunne det jo vært en ide å vite hva du snakker om.

Eg formulerte meg litt feil, det eg ville poengtere var at det at ein Mac er meir sikker er enda ein fordel du får om du velger Mac, du velger ikkje Mac fordi det er mindre Spyware og Virus.

Mac har ikke mindre, vi har ikke i det hele tatt.

Selfølgelig er det fokus på behov, har noen sakt noe annet? Hvorfor tror du jeg har en PC og en mac? Hvis jeg ikke hadde hatt behov for det så hadde jeg ikke hatt det.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Jaja, hadde forventet litt høyere standard fra en som har noen tusen inlegg her. Men vil du virkelig hakke på små ting kan du ikke reagere når det går andre veien. Siden vi snakker om dette, så viste jeg ikke at windows har en søkemotor som kan søke i ( i som i inni) dokumenter. Vil du være snill å vise det, for det hadde jeg trengt på win maskinen min. Til står det da virkelig ikke, det står da i. Hvorfor du trodde det var "til" kan jeg ikke helt forstå. For å si det sånn Windows har ikke det. Hvis du har null peiling på det så kunne det jo vært en ide å vite hva du snakker om.

Så du forventer at alle med eit par tusen innlegg har ein større kunnskap om Mac enn andre? Om så, kva uttalelser er det som strider mot min "erfaring"?

Eg hakker ikkje på småting, eg berre svarte på det eg las, for det eg las var feil informasjon, du kan søke i dokumenter i Windows. I søkefunksjonen til Windows kan du søke etter "A word or phrase in the file", om du samtidig har fleire filer med dette ordet, kan du i tillegg begrense søket etter filnavn.

Det står ingenting om Spotlight i det første sitatet, ved å scrolle nedover fant eg ein link til Spotlight der eg las litt om korleis det fungerer, men du kan framleis søke i dokumenter i Windows.

Til står det da virkelig ikke, det står da i. Hvorfor du trodde det var "til" kan jeg ikke helt forstå.

Den var eg ikkje heilt med på, kva meiner du?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Hei, jeg er en PC-bruker som ikke har så veldig stor brukererfaring m Mac. Jeg vil gjerne få påpeke at selvfølgelig blir et virus, trojaner ol. spredt raskere og har større utslagskraft i et PC miljø. For det første har virus et mye større spredningsnett enn virus spesielt skrevet for Mac, da 90% av verdens pc-brukere sitter på et x86 system. Om vi tar for oss folkene som lager disse skadelige programmene, så kommer de selv ofte fra et x86 miljø og det blir derfor mest naturlig å lage disse programmene for systemer de kjenner. En annen motivasjonsfaktor er at det er en enighet i flere miljøer, om at Microsoft er den store stygge ulven.

Jeg ser for meg at det blir værre fremover for Mac brukere, nå som folk også får øynene opp for at Apple er av samme sort som Microsoft. Det blir mer tydelig at de ønsker å tvinge folk over til deres fil-systemer dersom man vil f.eks handle musikk online hos Apple. Apple har vel aldri vært noe bedre enn andre aktører som Microsoft eller IBM, men problemet er at denne gangen opprører de en mye større gruppe enn de noen gang har gjort tidligere(Ipod brukere). Flere får øynene opp for Jobs' monopolplaner og vil gjerne være med på å "sabotere" disse planene. Og de som måtte tro at Mac på noen måte er "sikkert", får tro om igjen. Operativsystemet oppdateres jevnlig for å tette igjen sikkerhetshull.

http://www.macintoshsecurity.com/modules.p...e=article&sid=5

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/

Steve Jobs

Steve Jobs er en like stor tjuvradd som resten av gjengen. Siste eksempel jeg kommer på var da han stjal widgets og implementerte de i OS'et.

Han juger: hver gang han introduserer en ny utgave i G serien, forteller han gjerne at den er mye raskere enn en tilsvarende PC(pr. pris), noe som alltid blir tilbakevist i tester.

Jeg aner ikke hva hans motiver for å gå over til Intel-baserte CPU er, men jeg aner at det har noe med ytelse og fremdrift å gjøre. Om Apple har brukt en prosessor som er mer skreddersydd for Photoshop, bryr meg midt der sola aldri skinner. For meg er dette nok et bevis på hva x86 gjengen har sagt hele tiden. x86 gir mer ytelse for pengene. PS. Jeg bruker photoshop mye.

Han tror folk er dumme(Ipod Shuffle)

I bruk:

Aner ikke, men jeg ser for meg at OSX er mer stabilt enn XP, akkurat som PS2 er mer stabilt enn Mac, det er nemlig enklere når man selv har oversikten over hvilken hardware som støttes og OS'et ikke må være bakoverkompatibelt. En bieffekt er at det er fordyrende. Mac-utstyr er dyrere enn PC, da de slipper den harde konkurransen som er i x86 verdenen. Personlig har jeg svært lite problemer med WinXP.

Så, om man vil ha en dyr, fin maskin, så kjøp gjerne Mac. Det er en bra allround maskin.

Om du vil ha en billigere, fin maskin, med større muligheter, så kjøp PC.

Lykke til og ikke tro på menigheten.

Takk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Forskjellen her er vel at når du bruker Windows søkefunksjonen så må den gå igjennom alle filene etter tekststrengen, noe som tar tid, mens i Spotlight har du en database du slår opp i.

Sier seg selv at det blir en viss forskjell på hastighet...

Ettersom eg bare nylig har fått min første Mac(en 12" iBook) så har eg enda ikkje hatt tid til å sette meg inn i så alt for mye enda...

(Har noen eldre Powerbooks osv. også, men de er bare for samlinga mi, ikkje for å brukes)

Blitt litt for mye surfing og spilling...

(Holder på med Master of Orion III... Hardt, veldig hardt... )

Lenke til kommentar
Hei, jeg er en PC-bruker som ikke har så veldig stor brukererfaring m Mac.

Perfekt start! :)

Jeg vil gjerne få påpeke at selvfølgelig blir et virus, trojaner ol. spredt raskere og har større utslagskraft i et PC miljø.

Jasså? Når ble x86 synonym med Windows? Lær litt om x86 arkitekturen først.

For det første har virus et mye større spredningsnett enn virus spesielt skrevet for Mac, da 90% av verdens pc-brukere sitter på et x86 system. Om vi tar for oss folkene som lager disse skadelige programmene, så kommer de selv ofte fra et x86 miljø og det blir derfor mest naturlig å lage disse programmene for systemer de kjenner.

Her bommer du stygt. Nå er det på tide å ta et endelig oppgjør med "alle bruker Windows" og "ingen bruker Mac" argumentasjonen. Ta f.eks. webservere, de aller fleste servere kjører Apache - hvorfor blir ikke disse like hardt rammet av trojanere og andre ormer? Hvorfor er det alltid Microsoft IIS (Windows NT plattform) som blir hardest rammet? Her ser du selv at din "alle bruker" argumentasjon simpelthen ikke holder mål.

Statistikk er som kjent en fin ting; kom over en liste over de 50 websidene med lengst oppetid, 47 av disse kjører Apache - ingen av disse kjører Microsoft programvare, hverken plattform eller serverprogramvare. Så hvordan anvender du din "alle bruker" argumentasjon her da, Mr. Kinsky? Som du helt sikkert (ikke) vet er jo Mac OS X basert på FreeBSD som igjen er en av de mest stabile operativsystemet i verden. Du har også glemt et utrolig viktig faktum; sikkerheten til Windows - og hvordan Windows er bygget - er dårligere enn sikkerheten til open-source operativsystemene GNU Linux og BSD, du kan vel med andre ord si at det er enklere å angripe en Windows-boks.

Jeg ser for meg at det blir værre fremover for Mac brukere, nå som folk også får øynene opp for at Apple er av samme sort som Microsoft. Det blir mer tydelig at de ønsker å tvinge folk over til deres fil-systemer dersom man vil f.eks handle musikk online hos Apple.

Filsystem? Hva mener du? Filsystemet til Mac (HFS) er det da ingen som påtvinger deg når du handler fra iTunes?

Apple har vel aldri vært noe bedre enn andre aktører som Microsoft eller IBM, men problemet er at denne gangen opprører de en mye større gruppe enn de noen gang har gjort tidligere(Ipod brukere). Flere får øynene opp for Jobs' monopolplaner og vil gjerne være med på å "sabotere" disse planene.

Sabotere? Wtf? Hvorfor øker populæriteten rundt Apple-produkter som aldri før da? Prøv å ringe Office Line butikken i Oslo og se om du får svar i butikken innen 10 minutter. Dersom ditt ønske er at folk skal erklære krig mot Apple regner jeg med, at folk er intelligente nok til å forstå at Apple er et privat selskap som igjen er avhengig av salg for å kunne få hjulene til å rulle. Det er derfor utrolig at du først nå "legger merke til" Apples planer om å få flere til å kjøpe deres produkter. Skal vi sabotere Narvesen også? Jeg syns jeg så noen reklameplakater rundt hjørnet (de vil få flere til å kjøpe pølser)...

Og de som måtte tro at Mac på noen måte er "sikkert", får tro om igjen. Operativsystemet oppdateres jevnlig for å tette igjen sikkerhetshull.

Fins det ett komplett operativsystem uten sikkerhetshull i verden? Ethvert operativsystem med litt respekt for seg selv trenger oppdateringer - sånn er det bare. Vanskelig å forstå?

Steve Jobs er en like stor tjuvradd som resten av gjengen. Siste eksempel jeg kommer på var da han stjal widgets og implementerte de i OS'et. Han juger (...)

Hva er poenget med å gå til personangrep? Selv om Microsoft henter mange av de nye funksjonene i Vista fra Mac OS X, er det vel ingen som er såpass barnslige og kaller Bill Gates for en tyv?

Jeg aner ikke hva hans motiver for å gå over til Intel-baserte CPU er, men jeg aner at det har noe med ytelse og fremdrift å gjøre.

Korrekt. For å sitere deg selv "x86 gir mer ytelse for pengene".

Han tror folk er dumme(Ipod Shuffle)

Du, skjerp deg.

Aner ikke, men jeg ser for meg at OSX er mer stabilt enn XP, akkurat som PS2 er mer stabilt enn Mac, det er nemlig enklere når man selv har oversikten over hvilken hardware som støttes og OS'et ikke må være bakoverkompatibelt.

Det er dette mange betaler for - en maskin som fungerer uten problemer og som er stabil. Hvem har forresten sagt at operativsystemet ikke er bakoverkompatibel? Prøv å ikke vær så bombastisk dersom du "aner ikke".

Så, om man vil ha en dyr, fin maskin, så kjøp gjerne Mac. Det er en bra allround maskin.

Om du vil ha en billigere, fin maskin, med større muligheter, så kjøp PC.

Større muligheter? Tenker du på Counter-Strike da eller?

Lykke til og ikke tro på menigheten.

Ditto.

Lenke til kommentar

Må bare legge til noe PiRANhA som du sikkert glemte. Det mange tror er at sikkerhetshull vil si virus og andre irriterende programmer. Det er jo da ikke tilfellet. Hull=tilgang.

Og Kinsky, du burde virkelig bytte ut x86 med Windows. Finnes mange millioner Linux brukere og andre operativsystemer. Windows har sikkerhetshull, virus, adware, spyware o.l. OsX har sikkerhetshull avogtil. Og majoriteten av de som lager virus til Windows, er programerere som har bred kunnskap innen Unix og NT baserte systemer. Hadde de kunnet lage virus til Unix systemer, så hadde de gjort det. Virus har kun ETT formål. Lage ett h*lvette.

Lenke til kommentar

Vell , det reklameres svert sjelden for mus til mac med mere en knapp på.

Hadde mac monopol .... jeg må vist forklare litt bedre.

Dere sier at mac ikke brukes til spilling .bare dette ville ha vert et krav.

Så hadde det vert et krav om at aple måtte levere bilige maskiner også ( uten design). Det er også mere . bare se på hvor mye rart en vanlig pc blir brukt til.

Alt dette måtte de ta hensyn til.

jeg lurer også i grunne hvor mye hensyn aple tar til de gamle maskinene når det kommer med nytt opratisytem og maskiner.Microsoft gjør det i gnaske stort monn.

En gerasjon pc er f.eks sranget fra 486 til pentium eller fra pentium 3 til pentium 4.

Er foresten ganske sikker på at hadde cpuen til mac hadt like stor rengne kraft som en til pcen så hadde macen vert betydelig raskere en den er.

Windows er jo ganske tungt å kjøre.

skulle ønske windows var like lett å kjøre som macos.

Lenke til kommentar
Vell , det reklameres svert sjelden for  mus til mac  med  mere  en  knapp på.

Kødder du? Du har vel ikke vært på apple.no i det siste? Nok engang (unnskyld at jeg sier det) dummer du deg ut - hva med å faktisk lese litt rundt før du kommer hit og (åpenbart) snakker om ting du overhodet ikke har peiling på?

Så hadde  det  vert et  krav  om at  aple måtte  levere bilige  maskiner også ( uten  design).

Hørt om Mac mini?

jeg lurer også i grunne hvor  mye hensyn  aple tar til de  gamle maskinene når  det  kommer med  nytt opratisytem og  maskiner.

Jeg vil påstå at Apple faktisk tar hensyn til eldre hardware, systemkravene til Mac OS X Tiger er en G3, G4 eller G5 maskin med 256Mb RAM og 2-3Gb plass.

Microsoft  gjør det  i gnaske  stort  monn.

Haha, jada... :!: (Les= Windows95, XP eller Vista...)

Lenke til kommentar

forskjellen er at du nesten bestandig må gå til aple sine reklamesider eller se i et speifiser apleblad for å få noe serlig informnasjon om mac.

Reklame for pcen kommer i alle blader og aviser .

Det var det jeg mente.

Mac mini for lage siden i pcwold ( tror det er noen år siden ). desuten så ser de designet ut.

aple er jo i grunne en litt annen spesiel type pc

svert mange som ønsker å spille kjøper egne maskiner til dette: playstaion, xbox.

pcwold som jeg abonerer på tar med aple nyheter.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Mac mini  for lage  siden i pcwold ( tror  det  er  noen  år  siden ). desuten så ser  de designet ut.

Mente med det?Så du noe for noen år siden?Cube du sikter til?Alle datamaskiner har jo en form for design. Forskjellen er bra eller dårlig design. Hvorfor i all verden skulle Apple lage stygge maskiner?

aple er jo i grunne en litt annen spesiel type pc

Mac er en Mac. PC (Personal Computer av IBM).

svert mange som ønsker å spille kjøper egne maskiner til dette: playstaion, xbox.

Ja??

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...