St.Anders Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 jeg lurer på hva en mac kan bedre en pc??? hva er grunnen til å kjøpe en mac når du lik så gådt kan kjøpe en vanli pc?? er det slik at mac er laget for videoredigering, musikkinnspilling osv?? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg vet om et program som finnes bare på Mac og ikke på Windows som jeg gjerne skulle hatt. Jeg tror Mac gjenerelt er dyrere enn en PC og at det klarer å gjøre mer pr klokkesyklus uten at jeg har kontrollert hvor riktig dette er. Det er jo også avhengig av hva du skal bruke datamaskinen til. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 og mac os X ser utrolig pent ut ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Mac OS X er basert på UNIX. De fleste ville slitt med å gjøre UNIX nybegynner- og brukervennlig. Og OS X er til og med enklere enn Windows i mange ting, og som sagt, det ser sinnsykt fint ut. En Mac kan utnytte minnet den får, ti tusen ganger bedre enn det windows gjør med like mye minne. Macintosh'er er jo multimediamaskiner da, så ja, de er utrolig bra å redigere video og gjøre innspillinger med. Bruker selv min søte lille powerbook g4 12" til videoredigering og musikkinnspilling. Jeg har 512 MB RAM, og det går faktisk fort nok. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Slipper en del virus. Utseende er bra. Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Slipper å tenke se å mye på spyware og virus Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hva kan en Mac som ikke en vanlig Pc kan? -Gjøre hverdagen lettere -Slippe virus, spyware/adware o.l -Ett penere og mer stabilt OS (grunnet hardware sammensetting, drivere og Unix) -Design Bare noen stikkord. Er vel ikke noe en Mac kan som ikke en Pc kan sånn direkte. For og imot bruk går mest på "hvem gjør det best". Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 hva er grunnen til å kjøpe en mac når du lik så gådt kan kjøpe en vanli pc?? Dette spørsmålet er det sannelig ikke enkelt å svare på. (I tillegg til at det er relativt vanskelig å forstå hva du skriver). De aller fleste (alle?) som kjøper Mac gjør dette bevisst - ikke fordi de bare trenger en PC - men fordi de vil ha en Mac. Er nok en vesentlig forskjell her mellom dere "vanlige" Windows-brukere og vi Mac-brukere. Vi har tatt et valg - et annet valg. Dersom du stiller deg selv spørsmålet "hvorfor kjøpe mac når jeg kan kjøpe pc?" behøver du nok ikke å vurdere å kjøpe Mac, enda. Men dersom du er nysgjerrig på hva en Mac kan tilby, hvorfor flere og flere svitsjer - eller kanskje du bare er drittlei virus, spyware, malware o.l. så anbefaler jeg deg å ta en tur til din nærmeste Macbutikk for å ta en titt. Gjennom butikkvinduet vil du først legge merke til designet, en Mac ser simpelthen utrolig bra ut. Dersom du går inn i butikken og går bort til en Mac vil du se hvorfor operativsystemet har fått journalister til å skrive "It leaves WindowsXP in the dust." - Mac OS X må være et av verdens mest stabile operativsystem, i tillegg til at det er stabilt som en god gammel FreeBSD boks. Mac - because I'm worth it. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Må bare si jeg er veldig enig med PiRANhA. Også pga. hans innlegg på Mac1 forumet. Man kan stille seg spørsmålet, hvorfor i all verden skal jeg velge en Mac foran en Pc?Hvorfor ville jeg ha Mac?Kan gjerne gi deg ett svar på det. Kanskje man ikke finner det så spennende, men jeg skriver min historie. Min dataerfaring startet med Amiga platformen for mange år tilbake. Dette var ett utrolig stabilt system, som ALDRI tok ett "krasj". Operativsystemet hadde desverre ikke støtte for all verden, akkurat som Mac. Etter hvert måtte jeg gå over til Pc, siden jeg var avhengig av mange programmer der. Etter hvert ble jeg bare mer og mer lei av virus, adware, spyware, ustabilitet og den monopolistiske stillingen som Microsoft utnyttet (og fortsatt gjør) til de grader. Mac har støtte for mer eller mindre alt du har bruk for utenom "hardcore" spilling. Jeg sitter med GOD samvittighet med MacOsX og er glad for at Microsoft ikke skal prøve å styre mine bruksvaner. Jeg er for ett fritt samfunn med "fair" konkuranse og ikke noen som prøver og styre pga. stor andel $$$ og kontakter. MacOsX er også mer logisk, stabilt, penere grafisk grensesnitt enn Windows noen gang vil komme til å ha. Jeg høres kanskje ut som en fanboy, noe jeg ikke er. Jeg har rett og slett innsett realiteten og bevist velger det som passer mitt bruksområde. Jeg kjøper heller en spillkonsoll som PS3 istedenfor å ha en "powered by Microsoft" maskin. Skal sies at jeg også har en x86 med Fedora Linux maskin som jeg er godt fornøyd med. Endret 1. september 2005 av nikhuse Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 jeg regner en vanlig pc som mere fleksibel til all mulig bruk i forhold mac. regner med at mac er mere tilpaset enkelte ting en en pc - og er derfor dyrere. designet har sikker med at det er få som kjøper mac mens en pc er det mange som kjøper og men har ikke tid til desig- men det er begynt å komme . at windows aldri kan ha finere gresesnit en macentosh ( tol sjansen på navnet) er nå overdrevet. windows kan ha like bra grensesnit som mac hvis microsoft vil det. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 jeg regner en vanlig pc som mere fleksibel til all mulig bruk i forhold mac. Jaha? Hva er det en PC er "mere" fleksibel til? regner med at mac er mere tilpaset enkelte ting en en pc - og er derfor dyrere. Det er dette som er problemet med dere mac-kritikere - dere regner med og dere tror altfor mye i forhold til hva dere egentlig vet. designet har sikker med at det er få som kjøper mac mens en pc er det mange som kjøper og men har ikke tid til desig- men det er begynt å komme . Selv med en 5er i norsk klarer jeg ikke å forstå hva du mener her. Hvem er det som ikke har tid til design? Kan man dessuten unnskylde elendig design med hvor utbredt et produkt er?! at windows aldri kan ha finere gresesnit en macentosh ( tol sjansen på navnet) er nå overdrevet.windows kan ha like bra grensesnit som mac hvis microsoft vil det. Men hvorfor vil de ikke dette da? Dette var dessuten et utrolig dårlig argument - det blir rett og slett altfor dumt å si "...Windows kan være like bra som Mac, hvis Microsoft vil det". Det er en grunn til at Mac OS X får bedre kritikk enn Windows, mye av dette ligger i ordet innovasjon. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Jeg kjøpte min første Mac for nesten et og et halvt år siden. Etter en lengre tid med frustrasjon over XP på maskinen min, etterfulgt av Linux, ville jeg ha noe som bare fungerte. Det at maskinen ser veldig bra ut, og har alle mulighetene som Linux tilbyr er selvfølgelig ikke negativt. I tiden jeg har brukt Mac har jeg funnet ut at OSX er den største grunnen til at jeg er så glad i macen min som jeg faktisk er Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) jeg er sikker på at grunnen til at mac er dyrere er at de bruker mere tid og resurser i designet. og oprattivsytemet treger i grunne a bare ta hensyn til få typer maskiner windows må ta hensyn til mange maskiner. jeg leste at intel skal lage harware til mac men det blir lagt inn sperer for å legge inn andre oprativsytemer - i hverfall windows . hvorfor ? hvis mac er bedre en pc så burde jo også windows virke bedre på en mac. hvorfor ikke lage macos til pc ? det er ikke alt utstyret som uten vidre kan kobles til mac - antagelig fordi mac ikke tilater produsenten å tilpasse det - de ønsker gjøre det selv. hvis mac blir like bilig som pcen så kommer saynligvis flere til å velge mac. jeg har også fått det intryket at macentosh er det siste maskinen spille produsenten velger. angåend feksibelitet så holder mac igjen for de vil gjøre mesteparten selv slik at ikke mange andre slipper til- for å lage utstyr. på denne måte er de litt sære . det kan godt hende at dette virker bedre på mac - att den er mere stabil og slik . Endret 3. september 2005 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Bro2 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Hei, Nettikette...hinthint Endret 3. september 2005 av Bro2 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 hvis mac er bedre en pc så burde jo også windows virke bedre på en mac. Les litt om det grunnleggene innen Mac OS først så kan du stille spørsmål. windows må ta hensyn til mange maskiner. For noe tull, det er ikke antall maskiner som teller. Microsoft bruker milliarder i reklame og de fleste programmer blir lagt ut til Windows. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 jeg er sikker på at grunnen til at mac er dyrere er at de bruker mere tid og resurser i designet. og oprattivsytemet treger i grunne a bare ta hensyn til få typer maskiner windows må ta hensyn til mange maskiner. At visse Macintosh-modeller er noe dyrere skyldes selvfølgelig bl.a. også designet, men ikke bare derfor! Det hører vel også med til saken at du kan få en komplett iBook til under 9.000,- kr, noe som er ganske billig for en slik bærbar. Resten skjønte jeg ikke - kan du være så snill å skrive skikkelig norsk? Prøve i hvert fall? Troverdigheten er ikke akkurat på topp heller når du skriver "macentsoh" eller "oprattivsytemet". jeg leste at intel skal lage harware til mac men det blir lagt inn sperer for å legge inn andre oprativsytemer - i hverfall windows . hvorfor ? Jeg tror du har misforstått her. Det er riktig at Intel skal levere CPUer til de nye Macene, men jeg tror du sikter til den sperren som skal forhindre at Mac OS X for x86 CPUer (Intel) skal bli installert på "vanlige" x86 PCer. Windows blir forresten etter all sannsynlighet mulig å installere på de nye Macene, da i et dual-boot miljø. I dag må vi dessverre nøye oss med emulatoren, Microsoft VirtualPC. hvis mac er bedre en pc så burde jo også windows virke bedre på en mac. hvorfor ikke lage macos til pc ? Fordi Mac OS X er et Apple produkt utviklet ekslusivt for Apple maskiner, også kalt Macintosh. Capiche? det er ikke alt utstyret som uten vidre kan kobles til mac - antagelig fordi mac ikke tilater produsenten å tilpasse det - de sikker vil gjøre det selv. Hvordan i all verden vet du hva Apple gjør "bak kulissene"? Dette er bare en latterlig påstand som man egentlig ikke trenger å besvare engang... hvis mac blir like bilig som pcen så kommer saynligvis flere til å velge mac. ...riktig. Flere og flere svitsjer jo til Mac as we speak, men dette kommer av flere grunner - du må ikke fokusere altfor mye på selve prisen. jeg har også fått det intryket at macentosh er det siste maskinen spille produsenten velger. Mye skyldes DirectX (les= Microsoft) og mye skyldes rett og slett at Mac-folk ikke bruker sine Macer til spilling. angoend feksibel så hoder mac igjen for de vil gjøre meteparten selv slik at ikke mange andre slipper til- for å lage utstyr.på denne måte er de lit sære . Hjelp? Er det noen andre som skjønner hva du "skriver" her? det kan godt hende at dette virker bedre på mac - att den er mere stabil og slik . Jepp, Mac er ganske stabilt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 der nac folk vet dere egentelig hvor mange pcer det er ute i verden ? dette må microsoft absolut ta hensyn til ritignokk så stiller de også krav til disse produsentene - så derfor har de mere å ta hensyn til. windows må jo virke for felere prosesore typer. mens macos kan nermest tilpases noen få prosesor. hvor mage er det som lager prosesorer til mac ? virker det nyste oprativsytemet til mac på maskinene noen generasjonr tilbake. på windows platformen gjør nå dette . hvor mange skjermer kan man koble til en mac med det rette skjermkortet ? hvordan er det å koble macen til en tv eller video skjerm i tileg til standard skjermen ? går det ann å legge inn andre oprativsytemer uten å vere avhengig av macoset ? på pcen kan man f.eks legge inn linux uten at man har windows eller dos indtalert Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 mens macos kan nermest tilpases noen få prosesor. hvor mage er det som lager prosesorer til mac ? virker det nyste oprativsytemet til mac på maskinene noen generasjonr tilbake. på windows platformen gjør nå dette . hvor mange skjermer kan man koble til en mac med det rette skjermkortet ? hvordan er det å koble macen til en tv eller video skjerm i tileg til standard skjermen ? går det ann å legge inn andre oprativsytemer uten å vere avhengig av macoset ? på pcen kan man f.eks legge inn linux uten at man har windows eller dos indtalert Forstår du ingenting? MacOS er tilpasset PPC prosessoren, laget av AMD, MacOS skal kun kjøre på Macintosh'er, derfor er det slik. Spørs hva du mener med noen generasjoner tilbake, men ja, en del av dem virker faktisk. 1 ekstra skjerm kan kobles til, men hvis du kjøper en monitorsplitter på f. eks. Clas Ohlson så kan du kjøre så mange som splitteren tillater. Det går helt fint å koble mac'en til tv/video skjerm (hva enn du nå mener med videoskjerm), så sant det du skal koble den til har en vga inngang. Nei, det går ikke an foreløpig, tror btw ikke at det kommer til å funke heller. Dessutten er det bare bra, for da hadde alle fjortissene bare gått rundt og sagt at "Mac suger", når de kjører f. eks. Windows på den. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 elg-elg123: Grunnen fordi det er så mange PC maskiner i verden er fordi Microsoft driver med korrupsjon og milliarder av penger til reklame. Mac OS har alltid hvert et bedre operativsystem. Hvis du ikke skjønner det så voks opp. Uten kunnskap skjer det masse rare ting her i verden. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Vel, har kanskje ikke den største erafringen med Macintosh-er og OSX, men vet da litt. OSX har bedre ytelse og kjører mer stabilt av forskjellige grunner. OSX er blant annet laget for den bestemte maskinvaren i en MAC. OSX er generelt bedre enn XP, da den bygger på en bedre kode-system. I tillegg til andre faktorer. Ja, MAC-er er dyrere blant annet fordi de har et eksklusivt design. Dessuten er det ikke så mange som kjøper MAC, dermed må prisen bli satt deretter. Masse-produksjon fremmer lavere priser. MAC-en masseproduseres ikke i samme grad som maskinvare til PC-er og PC-er, dermed blir de dyrere. Dessuten har prisen også noe å gjøre med markedsføring. Apple markedsfører MAC-ene sine som eksklusive, dette bevisst. De selger MAC-en til en god slump penger, nettopp fordi MAC er eksklusivt. Når det kommer til virus, spyware og annet er OSX suveren i forhold til XP. Det er svært få virus designet til å rote med OSX og OSX programmer. Dette fordi storparten av markedet bruker XP/2000 og ikke OSX. Dermed slipper du å tenkte på Antivirus-programmer og andre sikkerhetsprogrammer. Altså, du sparer penger. På den videregående skolen jeg går på er det visse regler hva anngår å koble seg til nettverket. Hvis du har en vanlig PC med 2000/XP må du ha tillatelse fra lærer, samt antivirus ol. Dersom du har mac er det bare å koble seg til. Dette sier jo litt. Når det kommer til bruksområdet av OSX/MAC er det nesten ingenting å klage over. MAC-en kan du bruke til så mangt, blant annet til videoredigering, bilde-redigering, skrivebehandling, 3D-rendering osv. Greit de fleste spillene kommer ikke til OSX, men dette er noe man vitterligen kan leve med. MAC-ene er ja raskere enn PC-er. Dette er i bunn og grunn bare på grunn av at OSX er speiallaget til å kjøre på MAC-en sin maskinvare. Windows sluker dessuten minne og maskinkraft så det tyter etter. Om det har gått en eller to år uten at du har formatert din windows-innstalasjon er PC-en så treig at det er til å grine av. Du bruker minne som aldri før, og dette helt uten grunn. Dette slipper du på MAC-en da den kjører like fint etter et år som da du innstallerte OSX. En stor fordel ville jeg si. Du får dessuten Windows Office 2004: MAC til OSX, noe som er alt annet en negativt. Du får der dessuten med Messenger og Explorer. Dette ble et litt langt innlegg, men det får nå være så. Tror jeg avslutter her nå. Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg