Gå til innhold

Hva er forskjellen på CPUene?

GZ~

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min første bærbare nå.

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på de forskjellige cpu merkene? Jeg har forstått det som at forskjellen på billig og dyr utgave av cpuen (som f.eks pentium M vs celeron M) har mye å si i forhold til støy og batterikapasitet. Er dette så vesentlig at jeg bør gå for den dyre utgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært liten forskjell mellom Celeron M og Pentium M. Ytelsesmessig er de ofte like gode på samme klokkefrekvens! Men når det kommer til batterilevetid og støy, er Pentium M en god del bedre takket være SpeedSted teknologien, som klokker ned prosessoren etter det som trengs. Dette støtter ikke Celeron M.

Eulogy: Hvordan klokka du din Celeron M? Var det i en bærbar PC? Hvor varm er den?

Lenke til kommentar

Det blir en smakssak om det er verd prisen eller ikke for deg personlig. Jeg vil bare forklare forskjellene (dvs. fordelene med den dyre utgaven) så kan du selv vurdere om du synes det er verd prisøkningen.

• Pentium-M yter litt bedre enn Celeron-M selv på samme klokkefrekvens. Forskjellen er ikke stor, men i området 5-15% avhengig av utgave (400FSB eller 533FSB).
  • Celeron-M er siktet inn på budsjettmarkedet og kommer dermed kun med litt lavere klokkefrekvenser (1,2-1,6 GHz) mot Pentium-M sine 1,5-2,26GHz. (Det kommer riktignok noen lavere klokkede spesialversjoner av Pentium-M men disse tar jeg ikke med i sammenligningne her)
  • Pentium-M bruker "speedstep", dvs. at den justerer ned hastigheten dersom det ikke er behov for den fulle hastigheten. Dette sparer mye batteritid på generell bruk siden generell bruk = ganske lett bruk. Celeron-M kjører på full hastighet hele tiden og bruker maks strøm fra batteriet hele tiden.
  • På grunn av speedstep og det lavere strømforbruket ved generell bruk så utvikler Pentium-M mindre varme. Noe som betyr mindre behov for kjøling og dermed gode muligheter for at vifta kan ta seg lange pauser og dermed gjøre PCen stille i bruk.

Om dette er verd prisforskjellene får bli opp til deg og ditt bruksområde.

Prosessorene bruker forresten samme sokkel og brikkesett så det er mulig å oppgradere en maskin med Celeron-M til Pentium-M i framtiden.

Edit: Det finnes også flere valg innenfor bærbare: Pentium4 (desktop-prosessorer, disse bør man styre langt unna), Athlon XP-M (middels greit, men utdatert, kjøp heller Celeron-M), Athlon 64 Mobile (Bra ytelse og strømforbruk samt 64bit, men faktisk en smule utdatert det også), og Turion64 (Nytt navn på Athlon64 Mobile, med nye finesser og lavere strømforbruk. Disse er gode konkurrenter til likt klokkede Pentium-M både på pris, ytelse og varmeutvikling).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er svært liten forskjell mellom Celeron M og Pentium M. Ytelsesmessig er de ofte like gode på samme klokkefrekvens! Men når det kommer til batterilevetid og støy, er Pentium M en god del bedre takket være SpeedSted teknologien, som klokker ned prosessoren etter det som trengs. Dette støtter ikke Celeron M.

Eulogy: Hvordan klokka du din Celeron M? Var det i en bærbar PC? Hvor varm er den?

Du har vel hørt om pinmod? Vel, det er ikke den metoden jeg bruker :p

Jeg har noe som heter dipswitch i min Z71V. Switchene har flere innstillinger, blant annet for 533FSB prosessorer, og en for 400FSB. Hvis jeg lar den stå på innstilling for 533FSB og jeg bruker en prosessor med 400FSB så klokker den seg opp. Ja, det er i en bærbar. Temperaturene varierer, blir litt varmt, men det må jeg leve med. Den er alltid mellom 58-62 grader. Ikke så nøye, får snart en Pentium-M i posten, og da skal den også overklokkes, men jeg regner med at temperaturene blir lavere da.

Lenke til kommentar
For de som liker ett-ords-konklusjoner: Turion! (ble litt overrasket selv her)

Hvorfor ble du overrasket?

Jeg har selv en AMD64 Turion basert bærbar PC, og før jeg kjøpte denne leste jeg nettopp den testen. Ja, Dothan har mer cache, men hva hjelper det når ramen som brukes med prosessoren har for høy latency?

Selve prosessorene er jo igrunnen veldig like, men Thurion trekker det lengste strået mest pga chipsetet i f.eks ferrari pcene. Rett og slett fordi det er laget for å jobbe best mulig sammen. AMD har jo lenge vært frempå på prosessorsiden, så jeg må si at jeg ikke ble overrasket over at de her tar ett stort skritt inn i den bærbare verdenen.

Lenke til kommentar

m99: Jeg ser Dustin Sklavos kaller kjernen i Pentium-M for "sonoma", men jeg er uenig i det. Sonoma er etter min mening 2. generasjon av Centrino og altså 2. generasjon med pakkeløsning av CPU, brikkesett og WLAN. Denne pakkeløsningen kaller han "Alviso", noe jeg også er uenig i. Alviso er etter min mening kun en av de tre kompoentene i pakkeløsningen: brikkesettet.

Når det gjelder kodenavn på CPU'en så kaller jeg alle 90nm Pentium M for "Dothan" uansett om de har 400FSB eller 533FSB. (Forskjellen på FSB'en er ikke noe annet enn forskjellig multiplier). Den høyere TDP'en kommer av at FSB-kontrolleren bruker mer effekt når den er klokket til 533 i stedet for 400.

LifEstEElEr: Enig! Celeron-M (med 1MB L2 cache) er også Dothan. Men de kan være en av to utgaver: 1. Den som er en Pentium-M med halvparten av cachen slått av. 2. En Dothan som er laget kun for å bli Celeron-M (og dermed ikke 2MB L2 cache i utgangspunktet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...