Retroboy Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Når jeg starter Nvidia nTune får jeg denne meldingen Warning: Your PCI clock is currently set to track the HT bus. If you adjust the clock for the HT bus, the PCI bus clock will change as well. Please consult your motherboard manual to determine how to disable this behavior before proceeding. If this warning appears, follow the directions from the motherboard manufacturer to enter the BIOS Setup and disable the Spread Spectrum features. NVIDIA is not responsible for data loss or hardware damage resulting from ignoring this warning message. Har prøvd å finne ut hvordan jeg går inn i bios og fikser dette, men finner ikke ut av det. Kan noen gi meg et hint hvordan/hvor jeg gjør dette i bios? PC oppsett: CPU: AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB COL: Zalman CNPS7700-Cu HK: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939 GTX: XFX GeForce 7800GTX 256MB RAM: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB PSU: Hiper Strømforsyning ATX 580W HDD: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ IDE: Sony DVD-brenner DRU-800A IDE ENC: Silverstone LC03 Endret 2. september 2005 av Retroboy Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Ja, du går på BIOS; Advaced- jumperfree configuration og setter "Pci Clock syncronisation mode" låst til 33,33 (hos deg står den nok nå til Auto eller "to cpu") Obs; på de først bios på Deluxe fantes ikke dette valget. Vil tro det er rettet fra start med Premium, men hvis ikke må du oppradere bios. Og hvis det crasher pga overklokking er det lurt og sjekke at ikke denne har satt seg tilbake til Auto før man klokker igjen. Btw, lås samtidig pci-e clock til 100 Spread spectrum har ikke jeg på mitt Deluxe, men på mitt andre Asus er det under advanced menyen det også- "disable" Endret 31. august 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 OK, Suverent! Trodde faktisk at det var "Pci Clock syncronisation mode" som foresten står på "auto" hos meg, men jeg prøvde ikke å forandre den(my bad) Spread spectrum har ikke jeg på mitt Premium kort heller (tror jeg) så det få bare være. Driver også å prøver meg på timingsen på RAM'en og har satt følgende Dim Voltage: 2.7x DRAM Clock: 200 Mhz SDRAM CAS Latency: 2.5 on AMD SDRAM RAS to CAS Delay (tRCD): 3 SDRAM Row Precharge (tRP):3 SDRAM Active to Precharge Delay (tRAS): 6 men har ikke funnet ut hvor jeg setter "Dim Voltage: 2.7x", så et sted under advanced i bios hvor jeg kunne sette DDR voltage eller noe slik, mulig du kan hjelpe meg her også. Er det ellers noe her jeg burde tenke på, eventuelt justering av verdier??? Takk for svarene jeg allerede har fått!! Retro..... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 men har ikke funnet ut hvor jeg setter "Dim Voltage: 2.7x", så et sted under advanced i bios hvor jeg kunne sette DDR voltage eller noe slik, mulig du kan hjelpe meg her også. Er det ellers noe her jeg burde tenke på, eventuelt justering av verdier??? Takk for svarene jeg allerede har fått!! Retro..... Ja, spenning til minnet setter du også under Advanced- jumperfree config- og "DDR Voltage" Er kanskje litt rotete denne biosen, vet en jeg en del mener. Selv er jeg vant til den fra fler kort, og syns alle andre er rotete Eneste du må tenke på ved klokking er vel det som er nevnt, PCI Clock 33,33 PCI-e 100, også må du også da passe på at HTT ikke går noe særlig over 1000. Så sett gjerne "hyper Transport Frequency" også ned et hakk, til 4x eller 3x avhengig av hvor langt du skal. (denne finner du under advanced- cpu configurations.) Sjekk gjerne også under samme hovedmeny, men under DRAM configuration, at 1T/2T timing står på 1T. Generelt anbefaler jeg deg og sette minntimings manuelt også. Med mitt Deluxe og Corsair C2 brikker, ble det ved spd (altså alt på Auto) satt som CAS3 og elendige timings... Ellers skulle det bare være å klokke i vei, men sjekk som nevnt pci clock igjen om det crasher pga overklokking. Asus har jo en helt super funksjon som gjør at man stort sett aldri trenger og resette Cmos. Men da setter den alt tilbake til Auto om det chrasjer Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Konge!!! Nå har jeg en skikkelig stabil PC etter å ha fått ryddet opp i driverne til nVidia, så da er det vel bare å starte med justeringene (og ødelegge alt igjen ;-) ) Takk for alle tips!! retro... Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Ok, var inne å satte alle disse verdiene, men jeg får fortsatt samme meldingen fra nTune. Warning: Your PCI clock is currently set to track the HT bus. If you adjust the clock for the HT bus, the PCI bus clock will change as well. Please consult your motherboard manual to determine how to disable this behavior before proceeding. If this warning appears, follow the directions from the motherboard manufacturer to enter the BIOS Setup and disable the Spread Spectrum features. NVIDIA is not responsible for data loss or hardware damage resulting from ignoring this warning message. Har sjekket, bootet og sjekket igjen at alle verdiene er satt slik de skal, og det er de men jeg får fortsatt meldingen! Mulig det er fordi jeg ikke kan finne noe "Spread Spectrum features" i biosen og at det er det som gjør at jeg fortsatt får denne meldingen! Retro... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Ja Retroboy, jeg må innrømme at jeg ikke har så mye erfaring med Ntune. Fikk selv den samme meldingen, men husker ikke om den ble borte av og låse pci clock til 33,33. Har ikke brydd meg noe om Ntune eller firewall osv fra cd'n annet enn og titte på det da jeg fikk det. Klokker med Ai Boost i Windows og ellers med bios. Det er vel det eneste tipset jeg kan gi også. Trodde spread spectrum hadde med begrensning av elektromagnetisk interferens og gjøre, så ser ikke helt sammenhengen... Men er litt på tynn is, så andre får svare bedre på dette, eller klokk med Ai Boost/ bios. Endret 1. september 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Ok, jeg fikk det til ! Gikk inn i bios advanced/Jumperfree configuration/ og satte CPU frequency til 201 i stedet for 200 som den stod på. Og dermed var saken løst ingen flere meldinger fra nTune Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Jepp, det var jo litt snodig... Men da lærte jeg noe nytt her også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå