Gå til innhold

Kabinett i kryssfiner.. trenger tipps ;)

Anbefalte innlegg

Halla =)

har tenkt å lage/kjøpe et kabinett og lakkere, style, og pynte på det til 10. ende avsluttende prosjekt. Har fram til mars neste år å jobbe på, men er ganske fersk innen kabinett mekking. Skal bruke lang tid på dette så alt skal være perfekt når jeg er ferdig :roll:

EDIT: Tror jeg kommer til å kjøpe et Q-tec L-MD Black og så har jeg en strømforsyning hjemme siden den som følger med skal være ganske dårlig.

Det jeg har tenkt å gjøre er: Spraylakkere hele kabinettet innvendig og utvendig, få tak i noen LED' lamper og slikt, pluss ett par vifter.

Håper til slutt å få et så flott produkt som mulig. Jeg simpelthen elsker pcer, og å lage/fikse/style er vanvittig artig :thumbup:

Håper at det er flere av meg der ute..hehe.. Har dere tipps eller råd så er det bare å sende. Setter stor pris på alle svar :yes:

Mvh Kizz

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke velger å kjøre et grovt tema som mener at du kjører å ribbe ei kasse, kutte ut åpninger, støpe/kjøpe/skjære ut deler i plastikk/metall, og så feste de på en eller annen flott måte. Lag noe custom elektronikk, og skift ut knapper på ei viftestyring. Legg inn et voltmeter+ noe andre saker.

Denne og denne (tysk, men fine bilder å hente inspirasjon; les alle sidene.)

Håper dett hjelper.

Hvis du ikke gjør dette får du ikke noe bra om du ikke bygger i tre eller plexi fra scratch.

Endret av Killerquo
Lenke til kommentar
Om du ikke velger å kjøre et grovt tema som mener at du kjører å ribbe ei kasse, kutte ut åpninger, støpe/kjøpe/skjære ut deler i plastikk/metall, og så feste de på en eller annen flott måte. Lag noe custom elektronikk, og skift ut knapper på ei viftestyring. Legg inn et voltmeter+ noe andre saker.

Det blir oxo bra :yes:

Lenke til kommentar

Eh, som sagt er ikke jeg noen ekspert da.. Å bygge pc'n helt fra bunnen av kommer ikke jeg til å greie på under et år... Har ikke stort budsjett, og på skolen er det lite å ta av.

Hvis du ikke gjør dette får du ikke noe bra om du ikke bygger i tre eller plexi fra scratch.

Hvis jeg ikke bygger som visst i den linken, blir det ikke et bra produkt, visst jeg da ikke bygger i tre eller plexi fra scratch?

Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar

Bygger du som i den linken er du garantert en tier :D

Men prøv å trekk noe inspirasjon derfra. Det å legge inn et tema type fabrikk, et viktig element fra et spill (helst noe der det er med elektrisitet, da det er my lettere å gjøre det stilig ved å legge inn noe elektrisk.). Det er absolutt ikke lett å komme på et tema, men gjør du det, og gjenno0mfører, kan det blir knall.

Og lag en worklog som lærer kan se på, bare ikke kopier noe som er gjort før.

Lenke til kommentar

Er veldig fristende å bygge som han har gjort på den tyske linken. Men lissom hele grunnmuren på kabinettet, har han laget det eller kjøpt det? Kan jo kjøpe kabinette eller rammen da, og så lage resten rundt selv. Plexi glass, børstet stål på utsiden (drit pent!!) , vifter, LED', figurer og ting og tang rundt om. Vet lissom ikke helt hvor jeg skal begynne :p

Men dette er fortsatt en plan da :) Veldig artig å snakke med folk her, aldri fått så mye respons på EN dag før :D

Mvh Kizz

Lenke til kommentar

Byggesett? :p

Tror jeg tenker litt mye på den lette veien å lage et kabinett... :ermm:

EDIT: Ser litt ekstra på linken og finner ut til min store glede at han har kjøpt "grunnmuren" . Men da er vel egentlig det ikke noe problem.

Kan vel kanskje spørre om dere har noen Midi Tower kabinett som er billige og sterke å anbefale? Helst veldig billig. Vanvittig dårlig budsjett... :mad:

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Her er kabinettet jeg skal fikse. Q-tech L-MD Black

Skal lakke alt unntatt fronten i en sølv farge. Er det mulig å børste sølvfargen etterpå så det ser ut som børsta stål?

Fronten har jeg planer for å borre 2 hull nede og sette inn 2.stk 80mm vifter, de skal suge luft inn. Bakerst og på taket skal jeg ha 2 stk 120mm papst vifter, gjennomsiktige, utten lys. Samtidig på taket skal det være en hjemmelaget grill, som dekker viften. viften i taket skal også suge luft inn, den bakerst skal suge alt ut.

Harddisker skal festest i strikk (O-ringer) Har 2 stk, begge seagate på 200 og 250 gb.

Skal prøve meg på å modde en temperatur måler, og feste den diskre i kabinettet. Er en guide her en plass.

Skal også ha en viftestyrer i front, tenkte å feste den bak et av de svarte dekslene, og få til et "trykk-system". Altså jeg trykker på et av de svarte dekslene, og det detter framover, og vipps. Der er viftestyreren. Det skjer med cd/dvd rom når du skal sette i cd. Tøft

Det samme hadde jeg tenkt å gjøre med lys-styrereren.

Legge et neon-rør bak hovedkortet, så du ikke får lyset midt i trynet.

Så skal jeg fikse døren og sette inn et plexiglass. Er en guide her et sted som viser fint hvordan man gjør det. Litt i tvil om jeg skal bruke sota glass, eller vanlig.

Med litt svette og blod skal vel dette gå? ;)

Mvh Kizz

Lenke til kommentar

Hei, dette høres virkelig ut som du skal overhale kabinettet :p

Trur det kommer til å bli bra! Skal ikke lage en worklogg ut av det da? Skal oxo modde gamle kabinettet mitt på skolen i et prosjekt, og hadde vært kult om du hadde lagt ut en worklogg :) Jeg skal gå for sota jeg men klart blir oxo bra, spørs om hvor mye du vil se av det som er inni kabinettet ditt ;)

Lenke til kommentar

Ja... :blush: Fint visst det er en sånn guide eller no til å se på da..

Leste workloggen din m3tro89!! Fy flate!! Det var bare sinnsjukt bra jobba!! Men liksom karakteren 5,9.. Er det en 6 eller? :p

Men det å bygge alt fra scratch, hva med feste til hovedkort, PSU, harddisker, Dvdrom osv, må jeg lage det selv da?

Og det med sponsorer: Bør en ikke ha gjort et par prosjekt tidligere, så en har litt erfaring før en begynner å mase om slikt?...

Mvh kizz

EDIT: Det med å lage ting selv, skal nok greie det :) Høres kanskje litt sånn teit ut sånn jeg har skrivi det... :p

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Hei, dette høres virkelig ut som du skal overhale kabinettet tongue.gif

Trur det kommer til å bli bra! Skal ikke lage en worklogg ut av det da? Skal oxo modde gamle kabinettet mitt på skolen i et prosjekt, og hadde vært kult om du hadde lagt ut en worklogg smile2.gif Jeg skal gå for sota jeg men klart blir oxo bra, spørs om hvor mye du vil se av det som er inni kabinettet ditt wink.gif

Fikk ikke med meg den... Leste det nå. ;) Ja skal seff lage en worklogg! hehe.. Tror du jeg kommer til å få en god karakter, visst jeg kjøper kabinettet og gjør sånn som jeg hadde tenkt eller? Selfølgelig ville det blitt bedre om jeg hadde bygd helt fra starten av, men det er vel ikke så mye som trekker opp. Utseende skal være et Midi tower kabinett likevel, så.. Men er jo gøy å bygge da. :)

OF: hadde lite å gjør på, så jeg bygde opp den pcen jeg har nå med sketchup. :p

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Leste workloggen din m3tro89!! Fy flate!! Det var bare sinnsjukt bra jobba!! Men liksom karakteren 5,9.. Er det en 6 eller? :p

Tusen takk..

Ja, 5,9 gjelder som 6er ;)

Men det å bygge alt fra scratch, hva med feste til hovedkort, PSU, harddisker, Dvdrom osv, må jeg lage det selv da?

Ja, men det er jo ikke noe problem ? Se gjerne på andre worklogger på forumet, får mange gode ideer av det.

Og det med sponsorer: Bør en ikke ha gjort et par prosjekt tidligere, så en har litt erfaring før en begynner å mase om slikt?...

Egentlig er nok ikke det er dum ide, men noen sponser også første prosjekt.

Tips: Prøv hos vendur. så får du kanskje en vifte elns. ;)

Lenke til kommentar

Visst jeg skal bygge i alu/stål, da må jeg ut å kjøpe en stor stålplate eller 2 og så hjem å måle opp hvor store det forskjellige sidene er og så sette de sammen? Synst det virker litt tungvint.. I forhold til å kjøpe et kabinett...

Skal sende en mail til vendur.no ja. ;)

Lenke til kommentar
Visst jeg skal bygge i alu/stål, da må jeg ut å kjøpe en stor stålplate eller 2 og så hjem å måle opp hvor store det forskjellige sidene er og så sette de sammen? Synst det virker litt tungvint.. I forhold til å kjøpe et kabinett...

Skal sende en mail til vendur.no ja. ;)

Tungvindt ?

Kom igjen, ikke noe latskap her !

Men det hadde kanskje vært lettere å lage kabinettet i et matriale som, eks. tre ;)

Lenke til kommentar
Men det hadde kanskje vært lettere å lage kabinettet i et matriale som, eks. tre wink.gif

Ja tenkte tanken.. I MDF plater. Bruker ikke annet på skolen. Kjøper ikke annet heller :p

er det noe fare med temperatur i tre? blir det svart?.. Må vel være ganske hett da..

EDIT: Er litt sløv idag.. :p

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...