moray Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Noen som kan si noe om hvordan disse låter? Disse: ---- Link ----- Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) vet tråden er litt gammel, men her kommer replayen min:) Jeg holder på å spille inn mine nå. Det er ganske spessielle høytalere må jeg si. Kjennetegnet på slike rørforsterkere er en myk og varm lyd. Planen min var å bruke de til pc'en, men nå er jeg blitt litt usikker. De er nemmelig litt større enn jeg trodde:) Lyden høres ganske så bra ut. Til nå har jeg hørt på bare to plater, Leonard Choen -Ten New songs, og Dune & The London Session Orchestra -Forever, og lyden er absolutt godkjendt. Watten i disse høytalerene må ikke forveksles med bonus/elkjøp-watt. Forsterkerene er av klasse A og yter utrolig bra. Ellers er det et par småting som muligens vil plage meg litt i det lange løp: -2 powerknapper, en på hver høyttaler. -2 volumhjul, igjen en på hver, hvilke betyr at om du vil skru volumet ned, må du bort til begge høytalerene. ok, det er jo til å leve med, men når lyden skal opp igjen må du så klart stille på begge igjen. Om den ene blir stilt litt mindre enn den andre, får du skjevt lydbilde og må bortigjen for å stille. -Høytalerene er beregnet for 220V. I norge har vi stort sett 230, om du ikke bor veldig langt fra en trafokiosk da. I manualen står det: "Do not overuse the product when the voltage is 10% (best not over 5%) over the required voltage To reduce damage to the system, you should use AC adaptor to regulate." Ikke søren om jeg drasser 80kilos spenningsstabilisatoren min inn i stuen (stabiliserer til 220V 10A med 1% feilmargin) for å tilfredsstille høytalerene. At høytalerene ikke er laget for 230V kommer til å plage meg, men det er ikke sikkert det kommer til å ha noe å si. Ellers er det noe positivt med høytalerene også (bortsett fra det opplagte). Det er en liten switch bak begge høytalerene sammen med en ekstra RCA plugg. Dette muliggjør tilkobling av for eksempel mp3spiller i tillegg til cd-spilleren. Så det var vel det. Høytalerene må spilles inn i noen ti-talls timer til før lyden kan kommenteres på et skikkelig grunnlag, men som sakt høres det veldig lovende ut. Jeg får avslutte med å oppgi hva som blir brukt til innspillingen av høytalerene: Cd-spiller: Marantz CD6000 OSE KI Signature kabler: Taralabs RSC Prime G2 høyttalere: (denne klarer du vel å gjette) Empire M20 MK II Endret 24. november 2005 av capy Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 230 V er innenfor 5%, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Du kan jo sjekke stikkontakten med et multimeter for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
capy Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) Ja, vet. 4,5% ved 230V, og det er akkurat 230V jeg har. hva jeg har testet siden i går: skrudd volumet på fullt uten avspilling fra cd-spiller. Det var neimen ikke mye støy å høre! ellers har jeg testet Lee Dorsey. Madonna fikk også svinge seg, men det første som slo meg var hvor spinkel bassen var. Til vanlig står annlegget å går med ett par Dali 8008 og en Marantz forsterker. Men det er jo klart; 2*4" spiller ikke like mørkt og fyldig som 4*8". Noen andre som har gått til annskaffelse av disse høytalerene? Det hadde vært litt gøy å høre hva andre syntes om de! Må legge til at damen ble litt redd for prisen på disse høytalerene, for da jeg åpnet pakken er det første du ser 2 tøyhansker. Jeg sa selvfølgelig at de var så dyre at vi måtte bruke silkehansker når vi tok på de:) hanskene er for å ikke få fettmerker på tubene (korter ned på levetiden), noe jeg tror de ikke har fått med seg i "User's Manual", men nå vet dere i alle fall det. Endret 25. november 2005 av capy Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Var urovekende lav pris på disse høyttalerne for å ha rør-klasse A forsterker. Samt 2 potmetere er ikke noe særlig. Sikker god lyd, men blir mye justeringer, samt matchede 300 rør koster sin del når disse ryker. Lenke til kommentar
moray Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Blitt svart på denne, gitt. Det at det er to volumkontroller vil i det lange løp irritere meg det er jeg helt sikker på. Så sikker at det ikke blir noe kjøp på meg tror jeg. Klart man kan bruke en CD spiller med volumkontroll, men. Takk fyldig og oppklarende svar. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 For de av dere som faktisk har testet disse høyttalerne. Hvordan er det med trøkk? Har jeg forstått det rett når jeg tror det er 4" elementer som står i dem? Og er det egentlig ikke litt rart å kalle slike ting for monitorer når rør etter sigende skal ha så stor innvirkning på lyden? JEg vurderer disse røverne selv, men jeg bruker også maskinen min til å se filmer på (man har ikke plass til egen tv og dvdspiller når man bare har 11 kvm. Ihvertfall ikke med den planløsningen jeg har), og, når man ser filmer kan det være greit med litt trøkk. Samtidig hører jeg mye mer på musikk enn å se film, og da vil jeg gjerne ha noe som låter godt den veien. For ikke å snakke om de få tingene jeg gjør på musikalsk og radiorelatert basis. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 For de av dere som faktisk har testet disse høyttalerne. Hvordan er det med trøkk? Har jeg forstått det rett når jeg tror det er 4" elementer som står i dem? Og er det egentlig ikke litt rart å kalle slike ting for monitorer når rør etter sigende skal ha så stor innvirkning på lyden? JEg vurderer disse røverne selv, men jeg bruker også maskinen min til å se filmer på (man har ikke plass til egen tv og dvdspiller når man bare har 11 kvm. Ihvertfall ikke med den planløsningen jeg har), og, når man ser filmer kan det være greit med litt trøkk. Samtidig hører jeg mye mer på musikk enn å se film, og da vil jeg gjerne ha noe som låter godt den veien. For ikke å snakke om de få tingene jeg gjør på musikalsk og radiorelatert basis. 5235557[/snapback] Har ikke hørt dem, men noe av min erfaringer sier at 4" elementer flytter ikke mye luft. Dette er helt klart ikke noe hjemmekinohøyttaler. Dette er nok en monitor. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Har ikke hørt dem, men noe av min erfaringer sier at 4" elementer flytter ikke mye luft. Dette er helt klart ikke noe hjemmekinohøyttaler. Dette er nok en monitor. Hehe. Du har nok rett i det, men jeg er ikke 100% sikker på at det er 4" sak da, selv om det er det jeg mener jeg har hørt. Noen som faktisk har disse monitorene eller som kan en gang for alle enten avlive eller bekrefte min frykt? Lenke til kommentar
capy Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Det er ikke mase trøkk i høytalerene nei. Det vil si; de kan spille noen lunde kraftig, men er ikke laget for hjemmekino. Hver høyttaler har en 4" bass og en 1" diskant. De er altså ikke laget for dunk-dunk musikk. Litt info fra manualen: Power Amplifier: Power output: 10W Frequency Response: 20Hz-30KHz (1W output) 30Hz-18KHz (rated power) S/N:86dB (A-weighted) Speaker unit: Power Output: 15W * 2 Frequency Response: 55Hz-20KHz Input Sensitive: 86dB Impedance: 4 ohm Gross Weight: 15kgs Dimension: 530*380*280 Jeg ville ikke kjøpt disse høytalerene om jeg bare skulle ha 1 par høytalere i stuen. Kanskje ett 2.1-system passer bedre for 11kvm. satelittene tar som oftest ikke stor plass og subben kan gjemmes under sofaen eller lignende. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Det er ikke mase trøkk i høytalerene nei. Det vil si; de kan spille noen lunde kraftig, men er ikke laget for hjemmekino. Hver høyttaler har en 4" bass og en 1" diskant. De er altså ikke laget for dunk-dunk musikk.Jeg ville ikke kjøpt disse høytalerene om jeg bare skulle ha 1 par høytalere i stuen. Kanskje ett 2.1-system passer bedre for 11kvm. satelittene tar som oftest ikke stor plass og subben kan gjemmes under sofaen eller lignende. Kjempegreier! Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Så ser jeg hva jeg velger meg når pengene triller inn på kontoen min rundt januar. 2.1 settet deres er fristende, men det er litt for svakt for noe hjemmekino oppstyr ettersom det tross alt bare er en 6.5 tommers sub på det. Nå skal jeg riktignok ikke ha noen stor greie da, siden jeg faktisk har urovekkende liten plass på hybelen. Planløsningen her er forferdelig dårlig. Men til musikk er disse bra? Det er vel ikke helt nøytral lyd en blir bydd på ettersom de tross alt er rørbaserte... Edit: Jøss. Ble innlegg 1500 dette. Endret 4. desember 2005 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
capy Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Nei, det er ikke noen "monitor"-høytalere. Lyder blir rundet av og lager et ganske mykt lydbilde. Slikt passer veldig bra til klassisk, vokal og andre u-dunk-dunk-musikk-grener:) Hvordan lyd skal høres ut, er veldig individuelt. For meg, virker lyden helt grei. Det forbauser meg hvor lavt støynivå som kommer fra forsterkeren. De som ønsker klar, varm, myk lyd, men samtidig klarer seg med svak bass, er det bare å løpe å kjøpe. Selv kommer jeg nok til å gå over til Marantz forsterkeren og Dali 8008 høytalerene igjen. Må bare finne ut hva jeg kan bruke M20-høytalerene til:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå