Gå til innhold

Den mellomstore X2 3800+ overklokkingstråden...

Anbefalte innlegg

Nå er AMD Athlon 64 X2 3800+ på lager i 100-tall hos netshoppene. Så nå er det på tide med en tråd for overklokkingsresulteter. Er den så god å overklokke som ryktene og testene skal ha det til?

Post hastighet, fsb, vcore og hovedkortet du brukte. Annen skryt som benchmarks er også velkommen :thumbup:

Poster mine resultater om ikke så lenge. Men jeg vil gjerne se hva dere andre har fått til. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klokket min først til 2700Mhz (10x270 / 1.500v), og den var stabil i windows. Men etter litt Prime95 testing (X2), fikk jeg regnefeil på den ene kjernen. Så nå har jeg satt ned hastigheten til 2650Mhz (og kjører på 1.5v VCore) og nå ser prime testene ut til å gå uten feil. :w00t:

Edit: MBM5 melder om at 12v railen min kun har 11.52v spenning idle, og 11.33v når begge kjerner har 100% load. Er ikke dette litt lite? Ny PSU kanskje? Har F/S 400W nå...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Har hatt et par frys v 2650Mhz, men kun når jeg spiller WoW. Ved prime95 kjøring ser alt ut til å være i skjønneste orden, og cpu temp er da faktisk høyere enn når jeg spiller WoW. Kan det være prosessor eller minne som er skyld da? Det kan også selvfølgelig være at mitt 400W F/S er litt for lite, og jeg trenger noe som kan levere mer strøm.

Jeg kjører prosessor 265Mhz bus, og minne på ("333") 221Mhz (442 DDR). Mistenker dette for å være litt kranglete av seg og forårsake frys? Har OCZ 2x1024 brikker med 2-3-2-5 latency. Har kjørt det på 2.5-3-3-6 / 2.9v. Lurer på å prøve 2.5-4-3-7. (1T)

Lenke til kommentar
WoW skal være følsom ved overklokket CPU.

Ja, men det skal da Prime 95 også være?? Er i hertfall dønn stabil etter ca 1 times kjøring, ingen feil.

Så jeg tror kanskje det kan være noe med strømsforsyningen? Jeg mener, når en tester med Prime 95, bruker jo skjermkortet minimalt med strøm i forhold til ved spilling. Så kanskje det kan være den sammenlagte lasten fra skjermkort og prosessor(er) som får maskinen til å fryse??

Lenke til kommentar
Så jeg tror kanskje det kan være noe med strømsforsyningen? Jeg mener, når en tester med Prime 95, bruker jo skjermkortet minimalt med strøm i forhold til ved spilling. Så kanskje det kan være den sammenlagte lasten fra skjermkort og prosessor(er) som får maskinen til å fryse??

Basert på egen erfaring er jeg enig med deg her, Krapfoss. For eksempel har jeg opplevd at memtest86 har passert feilfritt, men i SuperPi og Prime95, som altså involverer prosessoren mye mer, var plutselig ikke minnet stabilt lengre. Det vet jeg fordi CPU var "dokumentert" stabil, og fordi problemene forsvant hvis jeg brukte divider på minnet. Både SuperPi og Prime95 (høy FFT) fungerer temmelig bra også til minnetesting. CPU bruker jo 12v, ikke 3,3v, men erfaringen min tyder uansett på at det er en sammenheng her.

Når man fyrer opp et krevende spill vil grafikkortet utgjøre en ytterligere "strømsluker", og økt last gir større fare for fluksueringer. Grafikkortet trekker jo også av samme rail som CPU, noe som ihvertfall bør føre til en indirekte påvirkning. I et overklokket system hvor man tøyer grensene, virker det påfallende logisk for meg at dette er forklaringen. En kraftig strømforsyning, og et hovedkort med stabil strømkrets vil dog ha mer å gå på.

Det virker som om du bør klokke ned ett lite hakk for å få total stabilitet over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Tenker jeg gjør begge deler - klokker ned til 2600 og kjøper meg et nytt PSU. Det jeg har nå har kun en stk 12v-rail (gamle typen F/S 400w) og 20-pins atx-kontakt.

Hadde en 3200+ (samme multiplier som X2 3800+) på samme hovedkortet før, og da var fsb/ram dønn stabilt på 2600Mhz. (260Mhz x10 / 217Mhz ram)

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Har faktisk hatt litt problem med frys når maskinen min stod idle en 20-30 min (CnQ er skrudd av!). Så til min store skrekk at "Power Scheme" stod til "Minimal Power Management"! Regner med at "Always on" skal løse dette problemet. Så sjekk dette dere andre som leker med X2...

Edit: Jeg opplever fremdeles frys ved lav CPU-load / Idle. :(

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Du må så absolutt skaffe deg en ny 24pins psu ja. Sliter selv med min 3700+ som undervolter 0.05 volt. Og det med 12 voltsrailen på 12.5 volt.

Jeg har jo nettopp kjøpt meg ny psu: MIST 500w den har 24 pins strøm til hovedkortet:P Hvorfor trenger jeg ny psu?? :hmm:

Nei, du skulle ikke trenge ny PSU da :!: Tror det er til meg han henvender seg, siden jeg har en halvsur 400w som ikke er spesielt egnet til overklokking...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...