Emblo Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Canon har snudd opp ned på forestillingene om at fullformats-brikker bare har noe for seg i proff-kameraer. Med innføringen fullformats-brikke i EOS 5D, og til den lave prisen, MÅ Nikon komme med fullformats-brikke nå. Jeg antar det er annonseringen av dette som er verdensnyheten på torsdag. Det er vel ikke usannsynlig at det er D3 som annonseres. Og et slikt kamera bør ikke være langt unna, og det bør ikke koste skjorta.. Nikon må bite i det sure eplet nå, og ikke lenger tviholde på DX-formatet over hele linjen. Markedet vil nå oppdage fordelene en fullformats-brikke har, bl.a. mhp støy, og for ikke å snakke om en mye større og bedre søker. Og for markedet er det størrelsen som teller mer enn noe annet.. Det er åpenbart at pris alene ikke lenger er noe argument mot fullformat. mvh Ole Lenke til kommentar
znapper Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg vil påstå at et kamera til 26000-28000kr ER ment for pro segmentet og ikke amatørsegmentet. - Fullformat krever også mer av optikken, og for Canon sin del, betyr det MYE penger i optikk (L klasse objektiver) for å ha kant til kant skarphet på tilfredstillende nivå. Det blir rett og slett altfor dyrt om man skal ha en "kit" objektiv som koster 7000-8000 kr som starter, da kommer pakka på 34000-35000kr for 5D og et passende objektiv som leverer god kvalitet. Dersom nikon leverer et fullformat under 15000,- har de Canon dødaren etter min mening, det er i dette DSLR prissegmentet (8000-10000) canon drar inn flest penger på global basis. - Det er nemlig ikke mange som investerer i kamerasystemer som begynner på 30000-60000. Lenke til kommentar
Emblo Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Ok, jeg trodde kanskje en fullformats-brikke stilte MINDRE krav til optikken enn en liten DX-brikke. Mulig jeg har misforstått. Likevel, fullformat tror jeg kommer. Like sikkert som at produksjonskostnadene går ned, og markedet er der. I overskuelig fremtid tror jeg systemene vil leve side om side, DX i de aller billigste speilrefleksene (kr 5-8000,-), og fullformat over dette. Men hva vet jeg.. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Ok, jeg trodde kanskje en fullformats-brikke stilte MINDRE krav til optikken enn en liten DX-brikke. Mulig jeg har misforstått. Dette er vel egentlig, ja, begge deler; begge typer stiller store krav til optikken. Med DX/APS-C -størrelse og høy oppløsning øker kravene til optikkens oppløsningsevne, men optikken trenger kun ha høy oppløsningsevne i det området som "brukes av sensoren". Imidlertid, med full frame er også oppløsningsevnen i kantene relevant for bildekvaliteten, og gitt at det er vanskeligere å produsere optikk som kan tilfredsstille slike krav så krever også fullframe mye av optikken. Gitt at Nikon klarer å ha "cutting edge" mht. oppløsning på DX-sensor, klarer å holde støy på et minimum gitt brikkestørrelsen, fortsette å produsere høykvalitets lyssterk DX-optikk (hvor er f.eks. canons motpart til 17-55/2.8 eller 10,5 fisheye?) så er det ikke noen nødvendighet tross alt med fullframe, selv om markedet kanskje er i ferd med å kreve dette. Fullframe kommer foreløpig til å koste flesk for de kvalitetsbevisste vinvinkelbrukerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå