Gå til innhold

Hvilke lagringsdisk er best?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye harddisker, å hvilke er de beste?

Kan ikke huske jeg har hatt noe annen enn "Seagate" og har vært utrolig fornøyd med de. (aldri noe tull) Men nå er jeg litt i tvil hva jeg skal kjøpe, fant noen ”Western Digita” l disker som virket interessant.

Hva er SATA2 og hvor mye har 16MB bufferstørrelse å si på en disk fremfor 8MB.

Å har gjennomsnittlig søketid noe å si? (ms)

Har tittet på

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM og

Western Digital Caviar 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt Seagate hvis det er bare til vanlig lagring. De er stille og har aldri hatt noen probelmer med de.

Western Digital er vel best hvis du skal ha det til systemdisk. Jeg har selv en WD Raptor til systemdisk. Veldig rask, men bråker litt.

SATA2 vet jeg ikke så mye om, men det er sikkert noen som kan svare på det.

Lenke til kommentar

Hvis du spør etter "den beste" harddisken, så vil du få like mange svar som det er produkter. Hvis du har bare gode erfaringer med Seagate, kan du like godt holde deg til det merket. På en lagringsdisk trenger du ikke bruke penger på 16 MB buffer.

netshop.no har et meget godt tilbud på Seagate 250 GB sata til 875 kr. denne uken.

Btw; det heter "hvilken", ikke "hvem" harddisk :p

Det er ingen standard som heter SATA-2, det blir brukt feilaktig på SATA-disker som har overføringshastighet på 3 Gb/s, NCQ og hot swap.

SATA-2 var derimot navnet på arbeidsgruppen som utviklet SATA-standarden med nevnte spesifikasjoner. Det korrekte skal være å oppgi grensesnittet (PATA eller SATA), overføringshastigheten og eventuelle tilleggfunksjoner.

Idag heter arbeidsgruppen SATA-IO :whistle:

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Benytter selv kun WD. Har ikke noen spesielle grunner for det. Kjører raptorer som OS-disk og 2*200 for lagring. Alt jeg installerer legger jeg på OS-disken og alt annet på lagringsdiskene (+ backup). Kjører alltid emd kjøling på diskene og har enda ikke hatt noen problemmer med disse diskene.....*bank i bordet*

Lenke til kommentar
Jepp... Tanken var å ha en WD Raptor til systemdisk.

Holder med den minste utgaven?

(legger kun Windows på den, alt annet vil bli lagret/flyttet(mine dokumenter) til de andre diskene)

etter det jeg ser rundt her så er vist den største raptor disken mest stille

Lenke til kommentar

Har 2 seagater og 4 WD disker, alle er s-ata. Etter min mening støyer seagatediskene mere en WD diskene. Høres ut som et pukkverk. :p I tillegg har Seagate diskene en svak idle støy. Kontaktet seagate om dette og de kunne fortelle meg at dette var en sikkerhetsfunksjon som fantes på alle diskene dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...