amundsf Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Hei! (Postet først en lignende post i SFF-barebone og stue-PCer. Men fikk imidlertid ikke noe svar der, og ser også at det er liten aktivitet der. Så jeg gjør et forsøk her også.) Jeg er altså ute etter en liten PC og helst HELT uten støy (så godt det lar seg gjøre...). Bruksområdet er først og fremst som en "opptaks PC". Planen er antakeligvis å kjøpe dette TV-kortet, samt denne "kortleseren". Jeg er altså avhengig av å ha PCI slot. Planen var først å kjøpe en mac mini, men problemet med den er at mini'n ikke har PCI porter... Så det er altså "noe sånt noe" jeg er på jakt etter. Men jeg forstår jo at det gjerne blir noe ststørre enn det der da Grunnen til at jeg trenger PCen tilnærmet støyfri er fordi jeg bor på hybel for tiden, og tanken er at denne PCen mer eller mindre skal stå på hele døgnet... Og ettersom jeg bor på hybel må altså PCen stå på samme rom som jeg sover. Derfor må den være så støyfri som mulig. Det er først og fremst å ta opp jeg har tenkt å bruke PCen til, så det er ikke nødvendig med så ekstreme specs. Støyfri er altså nøkkelordet, og ikke ytelse. Hvis det finnes noen ferdige bokser som denne, er jo forsåvidt det det letteste. (Grunnen til den ikke er aktuel er fordi den sjappa der ikke har noe godt rykte etter det jeg har forstått). Hvis jeg må bygge selv er ikke det noe problem, har bygd flere "vanlige" PCer før. Når gjelder slike ferdige PCer er det forsåvidt det samme om PCen leveres fra Norge, Sverige eller Danmark. Faktisk egentlig er fordel om butikken holder til i Sverige eller Danmark Når det gjelder PCer som jeg må bygge seg foretrekker jeg nok at den leveres fra Norge. Jeg er forøvrig KUN på jakt etter kabinett+innhold, og ikke skjerm, tastatur/mus etc. Også noen sånne helt konkrete ting på slutten: Prisantydning: Syns det er litt vanskelig å antyde noen pris på dette. Men en 3.000 - 6.000 kanskje??? I utganspunktet ingen klar prisantydning... Foretrekker nok i utganspunktet Intel-prosessor. Men har AMD en prosessor/system som er mer stille er ikke det noe problem... - Amund Også en ting på slutten som egentlig ikke passer her, men jeg tar det med: Etter det jeg har forstått kan mac programmeres til å starte opp på et vist tidspunkt. Dette er jo en stor fordel når jeg skal bruke den som opptaks PC. F.eks. ved følgende senario: Jeg reiser bort ei helg, og har programert et opptak denne helgen. Så går strømmen av en eller annen grunn. Vips så blir det ikke noe opptak... Ved slike tilfeller vil det være en stor fordel å kunne sette PCen til å starte opp noen minutter før opptaket skal starte, da minimerer man den risikoen... Så altså: Finnes det noen mulighet til å få en PC til å starte opp på et angitt tidspunkt? Endret 30. august 2005 av amundsf Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg vet lite om "mini-pcer". Men ville rådet deg til å gått for et litt større kabinett. Det gjør det mye enklere å lage en støysvak maskin. Grunnene til dette er: -Plass til større vifter, noe som betyr at de kan flytte mer luft på et lavere dreimoment -Lettere å kunne lage et evt. strikkoppheng for hardisker. -Lettere å utføre oppgraderinger da det er et mye større utvalg av vanlige hovedkort. -Bedre luftstrøm i kabinettet, da det er letter å gjemme unna kabler i et større kabinett. For mere info om støydemping se her: http://forum.begin.no/index.php?showforum=69 Om du ikke har ti tommeltotter så kan du evnt lage et godt alternativ selv. Dette proskjektet kan jo være noe å få inspirasjon av: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12995 Her brukes en hovedkort-standart som heter Mini-itx, eller nano-itx. Er ikke helt sikker på tilgjengligheten i Norge på disse. Men med litt leting så finner du sikkert noe. -Lykke til! Lenke til kommentar
amundsf Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Typiskt nok kom det et svar i min opprinnelige tråd i "SFF-barebone og stue-PC" kategorien rett etter at jeg posta her... Endret 31. august 2005 av amundsf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå