foudre Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Har ønsker om å bruke visse lyselementer (eg. kald katode) og muligens også vifter i et lite byggeprosjekt som utover de elementene ikke vil ha noe som helst med PC å gjøre. Disse elementene må jo tilkobles strøm Som det f.eks. står ang. katodene: "tilkobles 4-pins drevkontakt (12VDC)". Siden jeg ønsker å bruke elementene utenfor en PC (og jeg kun har laptop, ie. ingen desktops strømforsyning å koble dem til), hvordan kan jeg på en trygg og grei måte få tilført strøm til disse elementene? Hvis i det hele tatt mulig! Takker for alle forslag - er 100% noob på dette området ("no, really?" I hear you mutter...) -foudre Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Om du har f.eks noe på rommet som trenger 12V strøm (radio, lampe..osv) så kan du bruke den 12V der til å få strøm til neon lysene. Bare klippe ledningene, koble dem riktig og det vil lyse. Har selv gjort det på rommet Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Eller du kan kjøpe en psu og en sånn en og bare koble hehe den der jeg linka til er egentlig litt smart den men det blir jo lit lettere det som _tHokA_ sier da. Lenke til kommentar
foudre Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 Om du har f.eks noe på rommet som trenger 12V strøm (radio, lampe..osv) så kan du bruke den 12V der til å få strøm til neon lysene. Bare klippe ledningene, koble dem riktig og det vil lyse. Har selv gjort det på rommet Lyst til å utdype bittelitt? Fremgangsmåte etc. Som sagt; noob Lenke til kommentar
foudre Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Eller du kan kjøpe en psu og en sånn en og bare koble hehe den der jeg linka til er egentlig litt smart den men det blir jo lit lettere det som _tHokA_ sier da. Jeg har tenkt på muligheten for å kjøpe en PSU å bare ha stående der, men for det første så er det et meget begrenset budsjett på dette lille prosjektet, og for det andre så er litt av formålet med det jeg skal lage å få ned plassbruken på skrivebordet, så en PSU stående ved siden av vil egentlig ødelegge hele (nei, halve) poenget (den andre halvdelen av poenget er at jeg bare vil bygge noe, uten å bruke ei formue ) Endret 30. august 2005 av foudre Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Om du har f.eks noe på rommet som trenger 12V strøm (radio, lampe..osv) så kan du bruke den 12V der til å få strøm til neon lysene. Bare klippe ledningene, koble dem riktig og det vil lyse. Har selv gjort det på rommet Lyst til å utdype bittelitt? Fremgangsmåte etc. Som sagt; noob F.eks 12V lampe har 2 ledninger ifra omformer. Ene er + og andre er - Da må du finne hvem av dem som er pluss og hvem som er minus. Etter det kobler du sammen den som er pluss av dem to til pluss inngangen på invertern til neonlyset (rød kabel), og til slutt den siste kabelen på den svarte som går til neonlys inverter Lenke til kommentar
opticus Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) du kan evt koble på en splitter inni harddisk kassen på strømkontakten inni der så du får en ektra kontakt du kan koble lyset på om det er mulig da EDIT: en slik Endret 30. august 2005 av opticus Lenke til kommentar
foudre Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 (endret) du kan evt koble på en splitter inni harddisk kassen på strømkontakten inni der så du får en ektra kontakt du kan koble lyset på om det er mulig da EDIT: en slik Får forklare for dere andre hva jeg bygger, så dere skjønner hvorfor opticus foreslår det han gjør: En liten hylle i plexiglass til to eksterne harddisker Kald katode er ment å ha under den nederste hyllen, og kaaanskje en liten vifte eller to bak (for disse eksterne diskene blir så fort varme..). Diskene _kan_ stå oppå hverandre, men da blir de ENDA varmere, evt. så kan de stå ved siden av hverandre, men da tar de så mye plass - ergo vil jeg bygge denne lille greia. (Selvsagt bare unnskyldninger for å leke litt..) EDIT: Liker opticus' forslag, hvis det funker, men har ikke veldig lyst til å åpne harddiskboksen Grov tegning: Endret 30. august 2005 av foudre Lenke til kommentar
foudre Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Om du har f.eks noe på rommet som trenger 12V strøm (radio, lampe..osv) så kan du bruke den 12V der til å få strøm til neon lysene. Bare klippe ledningene, koble dem riktig og det vil lyse. Har selv gjort det på rommet Lyst til å utdype bittelitt? Fremgangsmåte etc. Som sagt; noob F.eks 12V lampe har 2 ledninger ifra omformer. Ene er + og andre er - Da må du finne hvem av dem som er pluss og hvem som er minus. Etter det kobler du sammen den som er pluss av dem to til pluss inngangen på invertern til neonlyset (rød kabel), og til slutt den siste kabelen på den svarte som går til neonlys inverter Hummm...jeg tror faktisk jeg skjønner hva du mener Siden du sier du har gjort det selv på rommet ditt - du har ikke mulighet til å legge ut et bilde eller to av det du har gjort, så ikke plutselig rommet mitt blir fubar etter en "liten" feilkobling Lenke til kommentar
foudre Skrevet 7. september 2005 Forfatter Del Skrevet 7. september 2005 Problemstillingen er i og for seg løst, i den forstand at en kamerat hadde en gammel PC og skjerm å gi bort, så da leker jeg meg med det i stedet. Takk for hjelpen uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå