Skrue Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Sitter med et "foreldet" PSU her, som er utstyrt med en 20-pins ATX-kontakt. ATX-kontakten på mitt nye MSI K8T Neo glefser imidlertid etter fire pinner til, dvs det er kun tre av dem som er "aktive". Som nedestående tegning fra manualen til MSI viser, er det kun pinne 11, 23, og 24 som behøver tilførsel i en eller annen form: Pinne 11 =12v, pinne 23 =5v og pinne 24 ="jord" Pinne 12 = NC (No connection) Ved å sage av den riktige biten på en annen ATX-kontakt, er det mulig å montere denne i de siste fire tilkoblingene. Om jeg nå "låner" hhvis 12v og 5v og "gnd" fra en av de andre pinnene (eksemplevis 11, 21 og 17) til de (foreløpig tomme) tilkoblingene, så har jeg på sett og vis løst problemet. Tror jeg. Er klar over at denne "fixen" vil medføre en ekstra belastning på de aktuelle kablene som strømmen lånes fra, men tverrsnittet på disse bør i utgangspunktet være godt nok. Alternativt kan man jo bruke en ledig molex-kontakt for hhvis 12v, 5v og jord, da unngår man jo ekstra belastning på ATX-kablene. Om noen har synspunkter på denne løsningen, så tar jeg gjerne imot disse! Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 jeg vet ArcticOC har gjort dette, han tok strøm ifra en molex kontakt om jeg ikke husker feil.. Man bør vel ta ifra en molex kontakt, hvis ikke kunne man jo bare ha kjøpt en overgang..? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Tror MSI har bomma litt i manualen sin . Ihh til fom ATX12v20 spec er pin 12 i main 24molex ikke NC men en ekstra +3.3v Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Jeg innbiller meg at en slik fix er litt unødvendig. Den nye standarden er laget for å møte behovet for større belastninger i framtidig utstyr. Når du har en PSU med 20 pinner så gir den ikke så mye strøm at den trenger 24 pinner. Antar at grunnlaget er å redusere belastningen på pinnene, kablene har ingen problemer. Det er kun en parallell kobling med eksisterende pinner. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 har du sett de psuene der du kan koble det vi før kalte p4 kontakten sammen med den 24 pinst atx kontakten? det burde jo også funke på andre psuer Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 ArcticOC har en liten "guide" om dette her:http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3925799 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Akkurat Fiesta, det ser ut til at flere har vært inne på samme tanken før meg! Samtidig vil jeg jo si at det er forskrekkelig av MSI å informere feil om kontaktene i ATX-forbindelsen da! Er glad for at jeg kom på å starte denne tråden, jeg velger jo absolutt å tro på de opplysningene de forskjellige har kommet med her! Samtidig takk til alle for raske og flotte innspill! Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Her er det litt mer utfyllende beskrevet... http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=399247&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå