christopherH Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 På grunn av liten bildebrikke får kompaktkameraene stor dybdeskarphet. Hvis du ikke klarer å få kort nok dybdeskarphet med kameraet ditt så må du enten "fake" effekten i photoshop i etterkant, eller kjøpe deg et speilreflekskamera som har større bildebrikke. At du må bruke tele for å få uskarp bakgrunn er som nevnt helt normalt. Sitat hentet fra emnet "Fotografering". Er det slik at det er større problem å få kort dybdeskarphet på kompaktkameraer enn på dSLR kameraer med de samme innstillingene? Er dette i så fall likt på alle kompaktkameraer, eller er det kameraer som er mindre dårlige på dette enn andre? Christopher H Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Dette har med størrelsen på bildebrikken å gjøre, så et kamera med 2/3" vil være litt "bedre" enn et med f.eks 1/2,5". Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 30. august 2005 Forfatter Del Skrevet 30. august 2005 Vil "litt" bedre si ubetydelig bedre? Noen som vet hva som finnes av gode kompaktkameraer (ikke dSLR) med 2/3" sensor på markedet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Vil "litt" bedre si ubetydelig bedre? Noen som vet hva som finnes av gode kompaktkameraer (ikke dSLR) med 2/3" sensor på markedet? Tror faktisk ikke det finnes et kompaktkamera med så stor bildesensor. Hvorfor kjøpe slr da uansett? Det ville garantert vært like dyrt/dyrere og minst like stort, så hva er da problemet med slr? Større bildebrikke=høyere pris og større kamera.¨ Edit: Jeg tror "litt" vil si ganske betydelig. Jeg merker i alle fall svært stor dybdeskarphet på mitt kompakt, men jeg har ikke slr så har vel lite å sammenligne med untatt bilder på nettet av helt andre motiver og med andre innstillinger. Endret 30. august 2005 av Herr Brun Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Vil "litt" bedre si ubetydelig bedre? Noen som vet hva som finnes av gode kompaktkameraer (ikke dSLR) med 2/3" sensor på markedet? Ikke ubetydelig, men langt dra dslr. "Alle" de (fysisk)store toppmodellene med 8 megapixler har 2/3 sensor. Du får bra sløret bakgrunn om du bruker et kompaktkamaera og zoomer ut til max tele og bruker så stor blender som mulig. Sjekk ut f.eks https://prisguiden.no/produkt/21241 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 I gamle dager, da vi hadde film i kameraene, var det objektivene, valg av blender og avstand til fokuspunkt som bestemte dybdeskarphet. Et meget forenklet eks: Bilde tatt med et tele objektiv liten dybdeskarphet, bilde tatt med en vidvinkel stor dybdeskarphet. En ting til, fokus satt til "uendelig", større dybdeskarphet. I kombinasjon med blender: liten blender, stor dybdeskarphet stor blender, liten dybdeskarphet. Men jeg tror det er slik i dag også, minnebrikke eller ikke. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Og du har selvsagt helt rett, det forvirrende er bare at kompaktkameraene SLETTES IKKE har objektiver med omfang 38-114mm eller 28-200mm, siden de bruker mindre billedbrikker og dermed slipper unna med mye kortere brennvidder enn "før". Dette gjør at dybdeskarpheten til et visst billedutsnitt (samme fokusavstand, kortere linse) nå får større dybdeskarphet ved samme blender. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Targa_PCs forklaring noe enkel; dybdeskarphet oppstår i forholdet mellom reell brennvidde, blenderstørrelse, fokusavstand og opptaksmedium - og dette "Circle of confusion" som er litt småtrøblete å forstå, all den tid det er en variabel som er litt forskjellig selv mellom 35 mm-apparater. For å demonstrere hvordan forskjellene på et kompakt, et slr og film er; 200 mm på 35 mm, fokusavstand på 200 cm (portrett), f/2.8 gir 1,5 cm dybdeskarphet. 135 mm (200 mm ekv.) på 20D, samme fokusavstand, samme blender: 2,6 cm 50,8 mm (200 mm ekv.) på Powershot Pro1, samme fokusavstand, samme blender; 6,8 cm 280 mm (200 mm ekv.) på 6x6 mellomformat; 0,7 cm Dette er en bra artikkel: http://dspace.dial.pipex.com/town/pipexdsl...F/DOF%20how.htm DOFmaster-websiden (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) er en av de bedre DOF-kalkulatorene jeg har sett online, også en ok ressurs mht. facts om temaet. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 He he, det var en meget enkel forklaring, men det skrev jeg jo. Et meget forenklet eks: Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 He he, det var en meget enkel forklaring, men det skrev jeg jo. Et meget forenklet eks: hø hø hø... det så jeg ikke Sier det EN gang til, til meg selv dette her altså; lese først, skrive etterpå. Lese først, skrive etterpå Sorry Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Vil "litt" bedre si ubetydelig bedre? Noen som vet hva som finnes av gode kompaktkameraer (ikke dSLR) med 2/3" sensor på markedet? Joda det er flere på markedet. Konica Minolta DImage A2 Nikon CP8400 Nikon CP8800 Olympus C-8080 Sony DSC828 For å nevne noen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå