Gå til innhold

Hjelp til kjøp av datamaskin. 12000+

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, Oppsettet til Deuz ser ganske bra ut. (dog et par tusenlapper dyrere så det er jo forsåvidt bare å forvente)

Men en liten ting: Når det kommer til CPU så har 1MiB vs. 0,5MiB L2 cache svært lite å si på ytelsen. Det at San diego klokker bedre er også en sannhet med modifikasjoner. Venice klokker ganske likt, men det er overtall av folk som har prøvd eksotisk kjøling på San Diego i forhold til Venice, ergo bare virker det som San Diego klokker bedre. Men nå skal vel ikke LarsP overklokke så da er det vel uinterresant hvilken som klokker best.

Hvis jeg skulle valgt CPU så ville jeg valgt mellom en av de lavere Venice-modellene. F.eks 3200+ og en Athlon64 X2 (dobbelkjerne) 3800+.

3200+ er billig og "mye for pengene", mens X2 3800+ er dobbelkjerne (spennede nyhet å ha i PCen sin). San diego ligger ytelsemessig veldig nært en likt klokket 3200+, men er mye dyrere, prisforskjellen mellom San diego og X2 er relativt liten, men ytelsegevinst og nyvinning-faktoren er mye mye større enn bare litt ekstra L2 cache. Dermed synes jeg at San diego priser seg selv ut og ikke er spesielt interresant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaring. Det er viktig å få med seg at jeg ikke skal bruke datamaskinen til tunge oppgaver eller klokking.

simen1, kan det være smart å bytte ut Raptor-disken med en Hitachi og heller investere de ekstra kronene i et bedre skjermkort allà Club3D Geforce 7800GT?

Leste på blant annet Anandtech/Tomshardware at Hitachi fungerte bra som OS-disk.

Så en oversikt over RAM og kompatibilitet til 939-hovedkort. Ble overrasket over hvor mange som ikke fungerte. Geil fungerer 100% til Abit-hovedkortet?

Noen tips på PSU, evt kommentarer til de andre som har blitt nevnt. Greit å få tingene belyst av forskjellige personer.

-LarsP-

Lenke til kommentar

Etter å ha lest noen tester, må jeg si meg enig. Den doble cachen til San Diego har ikke mye for seg. Så å gå for en billigere ca. like høyt klokket Venice er ikke dumt.

Tingen med dobbelkerne, som du sikkert vet, er at du kan kjøre to tunge oppgaver på en gang, uten at maskin går i sneglefart. Ang. spillytelsen yter vanlige cpuer bedre pr. dags dato fordi de er høyere klokket ("1x 3700+" VS "2x 1900+"). Ville selv nydt godt av dobbelkerne, grunnet min bruk, men om du har bruk for det, og vil ta deg råd må du se selv.

Mott: Når det gjelder ditt oppsett vs mitt oppsett, så bør du legge merke til, at jeg har med 2 stk harddisker kontra din ène Western Digital harddisk. Og allikevel så er ditt oppsett dyrere. Vil da heller si at mitt oppsett er bedre. Tingene du påstår er ikke selvsagt, og langt fra selvsagt er det at Asus har bedre HK enn MSI. Det står på mulighet for SLI, en mulighet de fleste på forumet har en laber mening om.

Når det gjelder prisen på kabinett\M PSU så er Stacker ganske dyr. Og du sier at helst ikke vil betale mer enn 1k for kabinett m\ PSU.

Du kan jo se på mitt først foreslåtte kabinett, Cooler Master Centurion 1 Midi tower SORT 589,- Sammen med PSUen til 600,- blir ikke løsningen så dyr.

Lenke til kommentar
simen1, kan det være smart å bytte ut Raptor-disken med en Hitachi og heller investere de ekstra kronene i et bedre skjermkort allà Club3D Geforce 7800GT?

Leste på blant annet Anandtech/Tomshardware at Hitachi fungerte bra som OS-disk.

Ja, det kan være et greit bytte. Jeg kjører selv OS fra Hitachi T7K250 og er fornøyd med det. (Jeg har prøvd Raptor 74G tidligere)

Så en oversikt over RAM og kompatibilitet til 939-hovedkort. Ble overrasket over hvor mange som ikke fungerte. Geil fungerer 100% til Abit-hovedkortet?

Jeg har ikke prøvd den kombinasjonen selv. Men det med inkompatibilitet var et stort problem for ca 2-1,5 år siden da sokkel 754 var det heteste og minnemoduler skjelden var fabrikktestet med AMD64. Grunnen til at tråden ikke er oppdatert lengre er at det ikke er noe problem lengre. Det er faktisk "evigheter" siden sist jeg hørte noen som hadde problem med kombinasjoner av minnemoduler og hovedkort for Athlon64.

Lenke til kommentar

Ahh, herlig. Nå begynner tingene virkelig å sitte. =)

Kan det være en idè å bruke en annen disk som lagringsdisk, f.eks Samsung eller har det egentlig ingen reell effekt?

Fikk nettopp litt lønn fra min kjære tante så jeg kaster inn de i Tsunami + ThermalRock 450W. :)

Club3D er vel et greit med tanke på at jeg ikke skal overklokke eller noe?

Igjen, takk for alle svarene.

Lenke til kommentar
Kan det være en idè å bruke en annen disk som lagringsdisk, f.eks Samsung eller har det egentlig ingen reell effekt?

Det er litt ytelseforskjell mellom alle alternativene, men ikke noe voldsomme greier som man legger merke til. For en mer spesifikk sammenligning av et utvalg av disker for å se omentrent hvor store eller små forskjellene er så kan du kikke på denne linken.

Club3D er vel et greit med tanke på at jeg ikke skal overklokke eller noe?

Ja, det er et greit valg. (både for overklokkere og ikke-overklokkere)

Lenke til kommentar

Oh, alle de navnene og levrandørene. Tror jeg går for 2 x 250GB Hitachi til HD. Tror ikke Raptor er verdt de 1500,-. Da bruker jeg heller de til 1GB RAM ekstra.

Angående hovedkort så er jeg ikke sikker på hva som er best av Abit og MSI. Noen som kan linke til en test som sammenligner de to?

Blir nok BenQ som DVD-brenner. Lest meget mye positivt om den brenneren. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Oh, alle de navnene og levrandørene. Tror jeg går for 2 x 250GB Hitachi til HD. Tror ikke Raptor er verdt de 1500,-. Da bruker jeg heller de til 1GB RAM ekstra.

Angående hovedkort så er jeg ikke sikker på hva som er best av Abit og MSI. Noen som kan linke til en test som sammenligner de to?

Blir nok BenQ som DVD-brenner. Lest meget mye positivt om den brenneren. :)

Har den Seagate-disken selv. Er veldig fornøyd med den. Kjøper alltid den når jeg bygger maskin til folk.

For noen år siden skulle alle ha Asus eller Abit hovedkort. Etter AMD 64 har jeg fått inntrykk av, og erfart at MSI er helt i toppen både på sokkel 754 og 939. Jeg har bygget maskiner på både nForce 3 og nForce 4-baserte hovedkort fra MSI, både på 754 og 939. Veldig bra kort.

Jeg tror Raptor er verdt det. Du kan eventuelt gå for den billige versjonen på 40 GB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Problemet er at 400GB er i det minste laget, burde helst hatt opp imot 750GB. Det er derfor jeg vurderer å skrote Raptoren, da får jeg en HD til + 1GB ekstra RAM.

Hva i huleste trenger du så mye lagringsplass til? Og ikke si råfilm.

Trenger du virkelig 2 GB ram? Da hadde jeg heller doblet rammen på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Da gjelder prioritere, og hvis du du prioriterer 3x 250gb disker, så bør du nok kutte til 1 gb billig CL2.5 ram, og gjerne ned til x800XL, og gjerne billige kabinett, men som du vet går da spill-ytelsen kraftig ned, da hvis du ikke vil legge ut mer.

For å best hjelpe, er det ikke dumt å lese opp hvilket oppsett du til nå har kommet fram til. Anbefaler å bestille alt fra enten Mpx.no eller php.no. Av den enkle grunn at de er ganske mye billigere enn Komplett, men kanskje ikke fullt så gode på support.

(Dog. har fått rikelig av support av MPX).

Lenke til kommentar

Wh1te, vel. En mann har sine behov. Men, tror kanskje jeg starter litt rolig, dvs 2 lagringsdisker.

Etter litt lesning så virker ikke Raptor så dumt alikevel, kaster inn de pengene og setter 2GB RAM på hold.

Ok, la meg oppsummere det jeg har tenkt ut til nå. Håper ingen av varene dere har oppført er tilbudsvarer som har gått ut. ;)

MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939 - 850,00

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED - 1 975,00

Western Digital Raptor 74GB S-ATA - 1 495,00

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM x2 - 1900,00

Thermaltake Tsunami Aluminium Sort - 995,00

OCZ PowerStream strømforsyning 420W - 895,00

OCZ 1024MB Premier Dual Channel - 995,00

POV GeFORCE 7800 GT 256MB PCIe - 3 595,00

Summa Sumarum: 12700,-

Kan forsåvidt leve med den prisen, men setter pris på flere innspill angående pris/ytelse på dette oppsettet.

mvh

Lars Pedersen

Lenke til kommentar

Ok, da virker det som om netshop ikke får inn tsunami-kabinettet før neste måned. Så lenge orker jeg ikke å vente. Noen som har noen kabinetter å anbefale i prisklassen <1000,-?

Og det må ligge inne hos netshop.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Bare for å irritere litt, så har må jeg poste et oppsett som er billigere, men vil allikevel yte bedre i spill. Nøkkelordet er billigere butikk.

Alt fra SHG.no:

ASUS A8ne Nforce4 ultra 763,-

Bra brikkesett. Føler du SLI er noe å ha med seg, legger du til de 2-300, det ser du selv.

AMD Athlon 64 3200+ BULK 1150,-

mer for pengene får en ikke

NorthQ 3315 UFO cpu-kjøler Alu 92mm 177,-

god og stille kjøler

Asus Geforce 7800GTX 256MB 3974,-

Det råeste skjermkortet på markedet.

WD 74gb Raptor 10k rpm 1443,-

Vil ikke si den er værdt pengene, men vil innvilge ditt sterke ønske.

2 stk Seagate 250 GB S-ATA2 951,-

Stille og god disk

Chameleon V Gaming Case 350w 522,-

Kult kabinett til god pris.

Har ikke lagt opp til klokking, så vil tro PSU skal gå.

NEC 3540 16X DVD±RW Dual SORT 365,-

En av de beste DVD brennerne

G.Skill F1 1024 mb Dual-Channel CAS2 982,-

CL 2 ram til vannvittig pris!

totalt: 11278,-

Her vil du få mye for pengene.

Men lurer på om 350w blir litt i underkant med 3 disker, og når pcen presses i spill.

Vil gjerne spørre Simen1 om en kanskje heller burde legge overskuddet i kraftigere PSU. Mange som sier sin mening om PSU, men få har peiling, jeg er en av dem.

Lenke til kommentar

*host* Jeg er da mannen som fikk 1 i teknisk innsikt på sesjon. Ergo, er valget av nettbutikk kanskje den aller viktigste faktoren. Jeg har valgt å bestille delene fra netshop siden de leverer maskinen ferdig montert med tre års garanti for en lav sum. ;)

Og igjen, jeg spiller utrolig lite dataspill. De to siste spillene jeg gjennomførte er forresten "Legend of Kyrandia 2: The Hand of fate" og "System Shock 1", begge to er DOS-spill. =P

Sooo. as a little roundup: Jeg trenger et kabinett som ligger inne hos netshop. Pris: 1000-1500 med(PSU'en kan gjerne være separat) PSU.

Men, for all del, takk for forslaget og all hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...