LarsP Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 (endret) Heisann, jeg er ikke fast inventar på denne delen av forumet, og når jeg først stikker hodet inn så er jeg så frekk at jeg ber om hjelp. Sist søndag så sa min trofaste Athlon XP2200 adjø for siste gang. Ergo, jeg trenger ny datamaskin ganske så raskt. Ok, here is the deal: Jeg trenger en datamaskin som har litt muskler under panseret, men ikke koster så altfor mye. For å prate litt bil: Jeg er ikke ute etter en Ferrari, men snarere en Saab 9-5. Stabilitet er veldig viktig da jeg liker å jobbe uavbrudt i flere timer. Overklokking er et ikke-tema, så de råeste timingene/hvaennderekallerdet er ikke nødvendig. Når vi kommer til prisen så snakker vi om 10-12000(Kan selvsagt diskuteres). Dette er det jeg trenger: Hovedkort: Et greit kort som kombinerer ytelse, funksjonalitet og pris. CPU: Her snakker vi om "gårsdagens" modell, den modellen hvor man får mest for pengene. RAM: 1GB med rask og god RAM, trenger ikke overklokkingsvennlig RAM. Men, den må jo selvsagt være kompatibel med CPU'n. HD: Jeg liker å holde på med blant annet filmredigering. Da trenger jeg litt plass. Disse skal være raske, dog stabile: 2 disker à 300+GB + en rask, liten disk til OS'et. Betaler gjerne litt ekstra for stillhet. Skjermkort: Da jeg fremdeles spiller litt dataspill så er det greit med litt snadder. Men, også her trenger jeg ikke det nyeste nye High-End. Mest for pengene gjelder også her. Lydkort: Trenger et standard lydkort som gir meg litt mer enn det innebygde. Kabinett: Jeg drar ikke så ofte på LAN lenger så vekt er ikke sååååå viktig. Vi snakker et kabinett som er stilrent, rimelig og funksjonibelt. Vifter: Her trenger jeg vel 2/3 vifter+CPU-vifte. At de er stillegående er et must! Om jeg(amatøren) har glemt/utelatt noe så må dere gjerne komme med innspill. På forhånd takk mvh Lars Størseth Pedersen Endret 1. september 2005 av LarsP Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Er ingen ekspert, men kommer allikevel med et forslag: 1x Asus P5LD2 Deluxe, I945P, Socket-775 SATAII,Firewire, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 1x Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800MHz, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 1x Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte 1x Asus Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express, 2xDVI, Retail 1x Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ 1x Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM 1x Chieftec Mesh Medium Tower Sølv w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin 1x PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db) 2x PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) Denne fikk jeg til å koste: Kr.12.120,- Tror den inneholder alt du spurte etter, men droppet lydkort. (tror det som er på HK holder for deg) Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 (endret) Her er et oppsett fra Komplett: Kabinett:Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning. Pent og stillegående kabinett med 450 watts psu. Hovedkort:EPoX EP-9NPA+ Ultra. Testvinner i Anandtechs Nforce 4 Ultra roundup. CPU:AMD Athlon 64 X2 3800+. Dobbelkjerne cpu vil nok gjøre en god jobb med filmredigeringen din. Hardisker: 3 stk Samsung 250GB SATA2. Dette er VELDIG stillegående og raske disker. Her er en test fra Tom's hardware. Del opp den ene disken og ha OS på den. Skjermkort:PowerColor Radeon X800GT. Lydkort:Creative SB Audigy 2 ZS. Testvinner i HW's test. Minne:Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2. Rask og god ram. Vurder også en 2048MB kit fra Twinmos. Da har du hvertfal nok ram. Vifter har jeg ikke satt opp,fordi det følger med kabinettet og cpu. Totalpris med 1024MB ram:11833 kr. Edit:Les også HW's test på Antec Sonata II Edit2:Du skrev ingenting om dvd-brenner,men hvis du skal ha det også anbefaler jeg en BenQ DW1640. Endret 31. august 2005 av Morten K Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Takker for svar. Apropos dobbelkjerne på CPU. Tror nok ikke det vil bli nødvendig da mesteparten av rendringen lar jeg kameraten min ta seg av da han har et par PC'er dedikert nettopp til det. Så det jeg trenger er en rimelig CPU som likevel sparker litt ifra. Morten K: Tror kanskje en Raptor-disk eller noe lignende vil være en bedre løsning som OS-disk. Eller? Spørsmålet er vel hvor mange vifter jeg kommer til å trenge, det kabinettet du skrev opp stod oppført med en vifte. Bør jeg ikke ha minst en til? DVD-spiller/brenner har jeg fra før. mvh Lars Pedersen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Hovedkort: Et greit kort som kombinerer ytelse, funksjonalitet og pris. Her er det mye å velge mellom, men jeg tar utgangspunkt i et system med Sokkel 939. Da er det greit å velge f.eks et hovedkrot med nforce4 Ultra brikkesettet. F.eks. Abit KN8 Ultra til 849kr CPU: Her snakker vi om "gårsdagens" modell, den modellen hvor man får mest for pengene. Her velger jeg en enkeltkjerne Athlon64 siden de med doble ennå er litt for dyre for min smak og trolig for dette oppsettet også. (må ofte litt for mye på andre punkter for å få det innenfor budsjettet.) Forslag: Athlon64 3000+ som koster fra 1211kr inkludert en OK kjøler. Hvis du velger en annen kjøler så kjøp heller en 3200+ siden du får den uten kjøler til ca 1300kr og kjøp f.eks en Zalman ...7000Cu kjøler til noen få hundrelapper. RAM: 1GB med rask og god RAM, trenger ikke overklokkingsvennlig RAM. Men, den må jo selvsagt være kompatibel med CPU'n. Uten overklokking kan man gjerne velge i de laveste prisklassene. F.eks Geil Value 2x512 MB PC3200 CL2,5 DDR-ram som koster fra 839kr HD: Jeg liker å holde på med blant annet filmredigering. Da trenger jeg litt plass. Disse skal være raske, dog stabile: 2 disker à 300+GB + en rask, liten disk til OS'et. Betaler gjerne litt ekstra for stillhet. S-ATA er vel ganske selvfølgelig nå til dags. Etter en rask kikk på prislistene utmerker Seagate barracuda 7200.8 250GB seg som billigst og tilfeldigvis også som en av de mest stillegående diskene (Samsung er vel hakket forran og Hitachi omentrent like stillegående). Så da velger jeg en par sånne til 2x875kr (tilbud på netshop). Uten det tilbudet kan du like gjerne velge modellene fra Hitachi eller Samsung. Som OS-disk så forstår jeg at du ønsker deg en rask Raptor. Ønsket innvilges Pris: fra 1459kr for 74GB-utgaven (den raskeste og mest stillegående av de to) Skjermkort: Da jeg fremdeles spiller litt dataspill så er det greit med litt snadder. Men, også her trenger jeg ikke det nyeste nye High-End. Mest for pengene gjelder også her. Jeg er litt usikker på hvilken prisklasse du sikter deg inn på her, men jeg får komme med to forslag da: Radeon X800GT 256MB (litt raskere enn det mer kjente geforce 6600GT og litt billigere) pris: fra 1391kr Radeon X800XL 256MB (sammenlignbart med geforce 6800GT men ikke fullt så dyrt. Forresten synd det siste prisfallet på 6800GT kun gjelder AGP-versjonene) Pris fra 2289. Lydkort: Trenger et standard lydkort som gir meg litt mer enn det innebygde. Jeg har inntrykk av at innebygde lydkort gir kvalitet nok for vanlige høytalersett opp til rundt tusenlappen. Hvis du har dyrere høytalersett enn det så er jeg ganske blank på hva du skal velge men setter av 300kr på budsjettet til dette. Kabinett: Jeg drar ikke så ofte på LAN lenger så vekt er ikke sååååå viktig. Vi snakker et kabinett som er stilrent, rimelig og funksjonibelt. Oi, her er det mye smak og behag ute og går. Her må du nesten kikke litt på prislistene selv, lese testene som er linket der, evt. brukererfaringer og velge og vrake. Jeg setter av 1000kr til dette i beregningen min. Vifter: Her trenger jeg vel 2/3 vifter+CPU-vifte. At de er stillegående er et must! Her setter jeg av 300kr til 3 stk stillegående 120mm vifter. (f.eks "NorthQ Silent Tornado"). Total prislapp i følge prisguiden med det råeste skjermkortet ble forbløffende nært det du spurte etter: 9.997kr etter mine beregninger. Men dette er en litt kunstig pris siden jeg bare plukket det billigste i prisguiden. Reell pris handlet fra en eller to plasser og med frakt havner fort på en tusenlapp ekstra. Altså rundt 11.000 kr. Hvordan passer dette for deg? (Jeg regner med det trengs en del justeringer før oppsettet blir perfekt) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 Takk for meget godt svar simen. Det jeg tenker litt på er dette: I min tid var det normalt at ethvert hovedkort ble levert med noen AGP-slot'er. Ettersom jeg kan se så har KN8 Ultra ingen. Brukes AGP ikke lenger? =P Så har vi RAM'en: Hvordan er ytelsen på den modellen fra Geil (er den betraktelig dårligere i forhold til de dyrere modellene?) og bør man vurdere 2GB? HD: Hvordan er Samsung i forhold til Seagate? Ser at de er ca 150,- dyrere. Betaler gjerne det om det betyr økt ytelse/senket støynivå. Det er det jeg kommer på sånn i farten. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) I min tid var det normalt at ethvert hovedkort ble levert med noen AGP-slot'er. Ettersom jeg kan se så har KN8 Ultra ingen. Brukes AGP ikke lenger? =P Så har vi RAM'en: Hvordan er ytelsen på den modellen fra Geil (er den betraktelig dårligere i forhold til de dyrere modellene?) og bør man vurdere 2GB? HD: Hvordan er Samsung i forhold til Seagate? Ser at de er ca 150,- dyrere. Betaler gjerne det om det betyr økt ytelse/senket støynivå. Joda AGP finnes fortsatt det,men det er på tur ut av markedet. Det er PCI-Express som har tatt over for AGP. Hvilken ram du skal velge kommer ann på om du skal overklokke eller ikke. Hvis du ikke skal klokke vil du ikke merke noe forskjell på dyr og billig ram. Hvis du ikke skal overklokke foreslår jeg derfor at du kjøper 2048MB med billig ram. Jeg har selv Seagate disker. De er gode de og rimelig stille,men Samsung er VELDIG stille og har samme gode ytelse. Jeg kjøpte nettopp en Samsung disk til mine svigerforeldere og ble veldig imponert over hvor stille og kald den disken er. Edit:Hvis du skal ha billig og god 2048MB ram,så ta en titt på Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT. Endret 2. september 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 (endret) I min tid var det normalt at ethvert hovedkort ble levert med noen AGP-slot'er. Ettersom jeg kan se så har KN8 Ultra ingen. Brukes AGP ikke lenger? =P AGP er byttet ut med porten PCI express x16. Begge deler er rettet inn mot grafikkort og grafikkortene jeg valgte har begge PCIe-x16 så det er så kompatibelt som det kan bli. Det er riktig at AGP-porten er på vei ut. Så har vi RAM'en: Hvordan er ytelsen på den modellen fra Geil (er den betraktelig dårligere i forhold til de dyrere modellene?) og bør man vurdere 2GB? Ytelsen er ikke nevneverdig forskjellig fra dyrere brikker. Dyrere brikker går stort sett ut på å overklokkingsegenskaper, noe du har sagt du ikke trenger. Det eneste du kan gjøre på orginal hastighet er å betale 4-500kr ekstra for CL2-brikker i stedet for CL2,5. Dette vil gi en ytelseforbedring i størrelseorden 0-2%. Jeg mener en sånn oppgradering er ganske bortkastede penger. Om du bør gå for 2GB kommer an på bruken. Jeg tror ikke det er mange som har bruk for så mye ram nå, men på den andre siden så er minneprisene fantastisk lave for tiden så hvorfor ikke? Man kan jo få bruk for det senere i PCens levetid. HD: Hvordan er Samsung i forhold til Seagate? Ser at de er ca 150,- dyrere. Betaler gjerne det om det betyr økt ytelse/senket støynivå. Både Samsung og Seagate er bra. Både kvalitet (holdbarhet) og støynivå er på nivå med hverandre. Ytelsemessig henger de noen prosenter bak tilsvarende mer støyende disker fra Hitachi, Maxtor og WD. Jeg mener den Seagaten som er ukens tilbud på netshop nå er et meget bra kjøp. Edit: Morten K kom meg i forkjøpet. Endret 2. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Agres Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Her er et oppsett fra Komplett: Kabinett:Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning. Pent og stillegående kabinett med 450 watts psu. Hovedkort:EPoX EP-9NPA+ Ultra. Testvinner i Anandtechs Nforce 4 Ultra roundup. Nei! Ikke kjøp Epox 9NPA+ Ultra OG Antec Sonata 2. Kjøpte nettopp denne kombinasjonen, og de funker rett og slett ikke ilag. SmartPower2.0 PSUen som følger med Antec Sonata 2en gir for dårlige signaler til Epox hovedkortet. Sjekk denne tråden for mer informasjon om hvorfor du ikke bør kombinere disse: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=460897 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. september 2005 Forfatter Del Skrevet 2. september 2005 (endret) Her kom svarene flyvende inn ser jeg. Takk for all respons, kjempehyggelig. Jeg velger å bygge videre på simen sitt oppbrinnelige utkast. AGP er byttet ut med porten PCI express x16. Begge deler er rettet inn mot grafikkort og grafikkortene jeg valgte har begge PCIe-x16 så det er så kompatibelt som det kan bli. Det er riktig at AGP-porten er på vei ut. Takk for oppklaringen, noe sånn jeg antok. Ytelsen er ikke nevneverdig forskjellig fra dyrere brikker. Dyrere brikker går stort sett ut på å overklokkingsegenskaper, noe du har sagt du ikke trenger. Det eneste du kan gjøre på orginal hastighet er å betale 4-500kr ekstra for CL2-brikker i stedet for CL2,5. Dette vil gi en ytelseforbedring i størrelseorden 0-2%. Jeg mener en sånn oppgradering er ganske bortkastede penger. Om du bør gå for 2GB kommer an på bruken. Jeg tror ikke det er mange som har bruk for så mye ram nå, men på den andre siden så er minneprisene fantastisk lave for tiden så hvorfor ikke? Man kan jo få bruk for det senere i PCens levetid. Ok, da går jeg for det forslaget du la frem. Tror dog jeg slenger med 2 brikker til slik at jeg ender opp på 2GB. Tror ikke jeg kommer til å trenge noe mer så da kan jeg like gått bruke opp de 4 slot'ene HK'et har. (Dårlig norsk?!) Både Samsung og Seagate er bra. Både kvalitet (holdbarhet) og støynivå er på nivå med hverandre. Ytelsemessig henger de noen prosenter bak tilsvarende mer støyende disker fra Hitachi, Maxtor og WD. Jeg mener den Seagaten som er ukens tilbud på netshop nå er et meget bra kjøp. Da blir det høyst trolig Samsung eller Seagate alt etter hva som er rimeligst når jeg kjøper datamaskinen. ---- Jeg hadde et 3com Nettverkskort (ca 200,-) i min gamle datamaskin. Det innebygde bør vel holde i massevis denne gangen? Igjen, takker for all respons. Endret 2. september 2005 av LarsP Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Nei! Ikke kjøp Epox 9NPA+ Ultra OG Antec Sonata 2. Kjøpte nettopp denne kombinasjonen, og de funker rett og slett ikke ilag. SmartPower2.0 PSUen som følger med Antec Sonata 2en gir for dårlige signaler til Epox hovedkortet. Sjekk denne tråden for mer informasjon om hvorfor du ikke bør kombinere disse: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=460897 Det problemet ser jo helt merkelig ut... Jeg bruker ALDRI anbefale ting som ikke fungerer sammen. Jeg annser Antec som et solid og godt merke,men det der får jo enhver til å tvile... Lenke til kommentar
whom Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 (endret) Kaster ut et oppsett fra MPX ut i vinden som burde passe deg bra. MPX: MSI K8N NEO4-F 798,- Testet av hw.no, og skulle ikke være noe å si på den. AMD Athlon 64 3700+ ''San-Diego'' 2499,- Pengene må puttes inn èn plass, og høy klokk i tillegg dobling av cache, fra billigere kjernen, "Venice", er ingen dum idè Club3D Geforce 7800GT 256MB 3095,- Det nest-beste. 2x Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA2 1878,- En må betale mye for en 300gb disk, kontra 250 gb, så lønner seg heller å kjøpe flere 250-disker. Vil si at Hitachi har så godt som utkonkurert raptoren, med mindre en har spessielle behov. 7200rpm-disken med desidert lavest oppstartstid, og ang. støy er den på linje med Seagate, men bak Samsung. Etter erfaring. Cooler Master Centurion 1 Midi tower SORT 589,- Ganske stilrent. Se på dyrere Tsunami hvis den ikke er helt deg. ThermalRock 450W 600,- Har den selv, og duger så absolutt. Kommer med viftestyring. BenQ DW1640 PRO 16X DVD±RW Dual SORT 365,- Simpelthen den beste. Patriot 2048MB DDR400 CL2 2gb for å være på den sikre siden, i tillegg til rimelig ytelse. Anbefaler også Zalman Chipset Kjøler 61,- Nforce4 chip-set viften har en tendens til å være ganske så bråkete, og det er ingen dum idè å bytte ut viften med noe passivt, som jeg selv har gjort. Total sum= 12221 + frakt Ble det 200 kr du ikke hadde, vet du etter Simen1 sitt innlegg hvor du kan gå gå ned. Edit: leif Endret 3. september 2005 av Deuz Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Da begynner brikkene å falle på plass: HK: Abit KN8 Ultra CPU: Athlon64 3200+ RAM: Geil Value 2x512 MB PC3200 CL2,5 DDR-ram (x2) HD: Seagate(evt Samsung) 250GB (x2) | WD Raptor 74GB Skjermkort: Radeon X800XL 256MB DVD-brenner: BenQ DW1640 PRO Lydkort: Creative SB Audigy 2 Vifter: Zalman 7000Cu | NorthQ Silent Tornado (x2?) Er fremdeles litt i tvil når det kommer til kabinettvalg. Noen forslag? Bra isolert med tanke på støy, enkelt å montere i det, "Kaldt" kabinett. Det bør ikke koste stort mer enn 1000,- med PSU. Lenke til kommentar
whom Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Jeg synes da Tsunami er lekkert, men smak og behag. Ved å sammenligne ditt oppsett med mitt, kan jeg ikke se hvor "bang for the buck"- fornøyd du blir, men greit, kanskje du er trofast til den dyrere butikken Komplett. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Deux sitt forslag er mye bedre. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Her er et oppsett: H A N D L E K U R V Varenummer Status Beskrivelse Stk á I alt 310808 Asus A8N-SLI/Premium, nForce4, S939 1.404,00 1.404,00 350816 Kingston HyperX KHX3200ULK2/1G, 2x512MB 1.575,00 1.575,00 320836 Zalman CNPS7700-CU Multi Køler 281,00 281,00 340980 Asus EN7800GT/2DHTV/256M, 7800GT 3.443,00 3.443,00 420386 Western Digital 2500JS, 250GB, SATAII 980,00 1.960,00 750675 NEC ND-3540, DVD±RW, Black 364,00 364,00 321001 AMD Athlon64, 3700+, S939, BOX, San Dieg 2.197,00 2.197,00 810446 Coolermaster Cavalier 1, Black 677,00 677,00 820137 ThermalTake 680Watt, Dual Fan, ATX2.0 1.032, 00 1.032,00 Varebeløp inkl. moms: NOK 12.933,00 Varebeløp moms: NOK 2.586,60 Dette er et kjæmpebra oppsett Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Deuz: Jeg handler inn delene der de er billigst. Trenger absolutt ikke å kjøpe alt på Komplett. Det kan godt hende jeg vraker Raptoren til fordel for en kraftigere CPU. Kan godt hende jeg prater tull nå, men for meg virker Geil som en mer meritert RAM-produsent enn Patriot(?). 2GB Geil-RAM koster jo bare 1700,-. Tsunami var skamlekkert, men hvor mye vil det komme på med PSU? Takker for respons. Lenke til kommentar
whom Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Hvor mye et slikt oppsett vil komme på? Må til å quote eget oppsett. Raptor (har den selv) er ikke så overlegen lengre i forhold til de nye 7200 rpm diskene, særlig Hitachi. Den bråker også mer. Her har du mitt foreslåtte oppsett med en ørliten forandring, Tsunami. Alt fra MPX.no: MSI K8N NEO4-F 798,- Testet av hw.no, og skulle ikke være noe å si på den. AMD Athlon 64 3700+ ''San-Diego'' 2499,- Pengene må puttes inn èn plass, og høy klokk i tillegg dobling av cache, fra billigere kjernen, "Venice", er ingen dum idè Club3D Geforce 7800GT 256MB 3095,- Det nest-beste. 2x Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA2 1878,- En må betale mye for en 300gb disk, kontra 250 gb, så lønner seg heller å kjøpe flere 250-disker. Vil si at Hitachi har så godt som utkonkurert raptoren, med mindre en har spessielle behov. 7200rpm-disken med desidert lavest oppstartstid, og ang. støy er den på linje med Seagate, men bak Samsung. Etter erfaring. Tsunami SVART 965,- lekkert. ThermalRock 450W 600,- Har den selv, og duger så absolutt. Kommer med viftestyring. BenQ DW1640 PRO 16X DVD±RW Dual SORT 365,- Simpelthen den beste. Patriot 2048MB DDR400 CL2 2gb for å være på den sikre siden, i tillegg til god ytelse. Mange som har kjøpt denne rammen på forumet, og har enda ikke hørt noe negativt om den. Skal du spare penger, er det ikke dumt å bytte til Veritech 2x 512mb (som jeg har selv til 725,-). Total sum= 12536 + frakt Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Haha, mente egentlig bare kabinett+PSU. Skal gå inn i tenkeboksen. Takker for svar. =D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå