Gå til innhold

størrelse på vanntank/ytelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøleefekten vil _ikke_ bedres om du monterer en tank på 1ltr, kontra en på 1dl.

Det er ikke tanken som (i dette tilfelle) kjøler vannet, det er radiatoren din!

Den eneste forskjellen du vil oppleve, er at det vil ta lengre tid før vanntemperaturen stabiliseres med en "stor" tank.

Samtidig vil det ta lengre tid å kjøle ned dette, etter et "race" med max-last på CPU, da vannmengden som skal kjøles ned igjen, er større.

Så får jeg bare passe på å nevne at virkelig stoore tanker (20-30ltr eller mer) vil kunne kjøle ned vannet, gjennom sin store overflate, som helst bør være av metall.

Men i ditt tilfelle: Ingen gevinst med 1ltr kontra 1dl!

Lenke til kommentar

Det hørtes ikke særlig sannsynlig ut? I så fall måtte han ha en tank med kjøleribber! Da kunne det _kaanskje_ ha redusert tempen noe, men ikke med 8grader!

Btw; Når du omtaler tredjepersoner muntlig, kan du gjerne bruke krafttuttrykk, men parfyrmér deg litt når du skriver i forumet. For høflighet´s skyld! :smile:

Lenke til kommentar

Skrue, jeg har faktisk lest om *mange* som har bytta ut den lille tanken til Eheim med en større tank og påstår å ha fått betydelig redusert temp. Har lurt litt på dette og funnet og de alternativene jeg kan komme på er:

- Personene sjekker ikke tempen etter å ha kjørt max load på CPU i en lengre periode mao så har ikke vannet i den store tanken rukket å blitt varma opp, men det har vannet i den lille tanken. (det jeg setter penga mine på)

- Større tank gir lavere temp (har jeg egentlig ikke noe tro på)

- Måten den lille eheim tanken er lagd på gjør at luft piskes inn i systemet og dermed stiger tempen (veeel, det er jo en mulighet :wink:)

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-10 20:34 ]

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt ann på om pumpa også ligger i vannet. De raderer jo varme, og i en liten tank. Vil det bli mindre vann som affekteres og dermed høyere temp, men i en større tank er det mer vann som skal varmes opp. Og derfor tar det lengre tid, noe som det ikke er tid til. Siden vannet sjeldent er i tanken mer enn et par sekkunder!

Snakket litt med en som jobber med kjøling på rigger og båter. Om man skal få maximal utnyttelse av vannkjølinga må man:

1. måle hvor varm pumpen blir

2. måle temperatur på de objektene som skal kjøles.

(og det uten kjøling, som blir veldig vanskelig for AMD folk)

3. Vite hvor mye radiatoren kjøler

4. regne seg frem til riktig vann mengde.

5. Når man vet hvor mye vann man skal ha i systemet, kan man finne ideel størrelse for vanntank.

Tror dette er litt for tungvindt for den normale vannkjøler. Men er sikkert noen guru'er som allerede har benyttet seg av lignende fremgangs måte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...