Gå til innhold

QPVision QPV37 LCD-HD05 - ikke fornøyd

MistaPi

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått min nye 37" QPVision LCD-TV i hus, men jeg ble ganske skuffet over hvor dårlig kontrast forholdet det var. Altså at mørke områder ikke blir skikkelig mørkt men heller ganske mye over i grått.

Jeg vurderer nå å bytte inn TV'en, men før jeg kjøpte den leste jeg meg frem til at Plasma og LCD måler kontrast ratio anderledes, at i "real world" situasjoner ligger plasma på ~200:1 selv om dem er opplyst til 3000:1, mens LCD ligger på typisk på 350-450:1. Vil det si at alle flat skjermer idag sliter med dårlig kontrast forhold? Jeg har dog sett Plasma skjermer der dette problemet er minimalt.

Hvilken TV er å anbefale for en som er sær på dette? Kravene er 37"+, HDTV oppløsning og prisklasse 20-25.000,- (kanskje noe over).

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største fordelen til plasma er at den kan slå av en pixel helt, dvs null lys/svart, mens en LCD har lys bak panelet som står på hele tida og lager farger avhengig av hvilke pixler den slipper lys gjennom. Desverre klarer ikke LCD panelene å stenge ut dette lyset helt for å lage svarte pixler og det blir dermed grått. Grovt forenklet sagt. Håper det ikke ble forenklet til det ble feil :-)

Det første du bør prøve er å se om du kan skru ned lysstyrken på bakgrunnslysene. Denne er typisk satt for høyt fra fabrikken. Når denne justeres ned vil den grå bakgrunnen bli mørkere og bildet mere behagelig å se på.

LCD vs Plasma finnes det masse info om på nettet, muligens avforum.no og ihvertfall på avsforum.com.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestemt meg for en Philips 37PF7320 LCD-TV. Jeg var å så på denne på El-kjøp i dag og jeg syns svartnivået var en del bedre på denne, pluss at også bildet ellers var bedre. Samme pris var det også, så da var det liten tvil.

Jeg får heller bare prøve å leve med at svart blir noe grått.

http://www.p4c.philips.com/files/3/37pf732..._10_pss_nor.pdf

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...