Gå til innhold

Hjelp til hjemmekino anlegg! Max 3000k


Anbefalte innlegg

Jeg skal endelig kjøpe hjemmekino anlegg!

 

For meg så er det IKKE viktig med DD surround lyd.

 

Det som er vitkig er:

-BASS

-God lyd

 

 

Anlegget skal KUN brukes til film.

 

 

Jeg har sett på disse to fronthøytalerne:Link

 

Så vil jeg kjøpe en forsterker. Noen gode forslag? Ser at at høytalerne yter 250w hver. Da burde det holde med en 500w forsterker? Eller kan jeg se på gamle forsterkere og gjøre et billig kupp?!

 

Og så et lite, men vitkig spørsmål:

Er høytalerne jeg fant bra nok til bass?

 

 

Svar så fort dere makter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja....

Hmm...

Nå er jo selve definisjonen av hjemmekino at en får DD, DTS ++ i 5.1, 6.1 eller 7.1 kanaler så selve spørsmålsstillingen din er et paradoks i seg selv.

i tilleg yter ikke høyttalerne 250W, de har en termisk og mekanisk tolleransegrense for tilført effekt på 250W. Om de, som det feilaktig står opplyst på Komplett, hadde hatt en uteffekt på 250W RMS ville det vært en verdenssensasjon.

Og på forsterkern er det ikke så nøye med at det står digre klisterlapper med XXXX WATT i store bokstaver. Det har nada å si hvor mange watt den yter, det som teller er strømforsyninga :)

 

Når det er sagt er det ikke mye en kan anbefale når du har et budsjett som de fleste bruker på bare DVD-spillern.

Men en kan da alltids prøve.

 

Regner med at du:

1: Er ute etter kun to høyttalere

2: Driter i lydkvalitet så lenge det dundrer

3: Kjører DivX og DVD filmer fra datan

 

Da ville jeg rett og slett handla inn følgende:

Forsterker

Høyttalere

 

Du skal lete lenge etter noe som er såpass til det du har å rutte med...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Eltax er et merke som burde assosieres ( huff så vanskelig ord ) med varer på Clas Ohlson. Eltax gir ikke god bass eller god lyd som du er ute etter. Hvis man skal ha gode høyttalere som skal være av typen 250watt så må man opp i over 5000kr.

 

den Pakka som Jalla førte opp er grei. De er brukt. Kun den nåværende eieren som vet hvordan de er blitt brukt. Om f. eks høyttalerne er brukt til å spille veldig høyt med vrengebass.

 

Spar mer enn 3000kr. spar til i hvertfall det dobbelte. Kanskje også det 3 dobbelte. Da kan vi gi deg mer hjelp

Lenke til kommentar

Hei

 

Du har helt rett med det jeg er ute etter Jalla. Er veldig usikker på om den basskassa gir noe bra risting.

 

Forsterkeren så bra ut, men nå fikk jeg 600 kr avslag hos komplett.

 

Dvs at jeg får eltax forsterkeren og de to eltax høytalerne til netto 3000,-

 

Vil jeg bli skuffet ang bassen? Det vil ikke bli koblet opp flere høytalere til forsterkeren. Kun de fra eltax.

 

NB! Jeg er tunghørt og har ikke nytte av surround. :(

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Hva synes dere? Bør jeg jeg gå for det første? 3000k fra komplett

Eller bør jeg se på det brukte anlegget eller det som sky hawk foreslo?

 

Jeg har sett på de første høytalerne hos en kammerat av meg. Ble veldig imponert! Problemet er om forsterkeren leverer varene slik at jeg får nytte av høytalerne!

Lenke til kommentar
Jeg har sett på de første høytalerne hos en kammerat av meg. Ble veldig imponert! Problemet er om forsterkeren leverer varene slik at jeg får nytte av høytalerne!

Viss du ble veldig imponert over de der eltax-høyttalerne, bør du ta deg en tur til nermsete hifi-sjappe og be de sette på et skikkelig annlegg, da skal eg love deg at du aldr mer vil høre en jævla lyd fra de der eltax-greiene.

 

Spesielt for deg som er tunghørt bør du stase på skikkelige høytalere. Far min oppdaget en ny verden da han kjøpte seg skikelige høyttalere.. :yes: Det er spesielt mellomtone registeret som ofte "mangler" på billige høyttalere og derfor gir tynn og det eg vil kalle for "hermetikkbokslyd." Da kan du bare skru på så masse bass du vil, men lyden blir aldri bra.

 

viss du likevell skal kjøpe eltax-høyttalerne, kan du like godt bare kjøpe eltax- forstern og, for lyden blir uansett sørgelig :(

 

Edit: leif

 

Edit2:

 

Såg nå at du ikkje har tenkt å koble til flere høyttalere på forsterkern. DA er det overhodet ikkje noke poeng i å kjøpe seg surround forsterker vell??? Da holder det med 2 kanaler. Og det blir da et stereoanleg... Om du vil kalle det et hjemmekinoannlegg får vere opp til deg ;)

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Hmm Tror jeg må skuffe deg blaster88. Hvis jeg allikavell ikke blir fornøyd bruker jeg angreretten ;)

 

Men jeg trenger å vite om forsterkeren er OK til eltax høytalerne. Kan hende jeg kjøper noen aktive høytalere til bruk i surround en gang i tiden. Kan de da kobles opp mot forsterkeren sammen med de andre? Eller er utstyret som Skyhawk og Jalla bedre?

Lenke til kommentar

Skal du ha stereoanlegg så kjøp heller en tokanaleS forsterker med muskler, men uansett er den forsterkern jeg foreslo over himla mye bedre enn Eltaxskiten. Elatx og deslike kunne likegodt vært kjørt direkte fra lager til Franzefoss for min del så hadde folk sluppet å bli plaga av all møkka som markedet flommer over av.

 

Harde ord, men sant...

Lenke til kommentar

Enig..!

 

Hva skal du koble aktive høyttalere til en forsterker for? Høyttalerne er som du sier aktive.. De har egen forsterker. Eneste de da trenger er signal og det er ikke noe en forsterker gir uten videre.

 

Og legg merke til hvordan Komplett ikke oppgir hvordan effekten på forsterkeren er målt. DIN effekt, RMS.. etc Hadde det vært RMS watt hadde den trekt vesentlig mer enn 320 watt fra strømnettet under drift. Med andre ord jalla watt etter min mening. (No offence Jalla :p )

 

Høyttaler

Forsterker

 

Et eksempel funnet på noen få minutter.. Passe dritt dette også men så mange ganger bedre enn Eltax

Med litt pruting får du nok dette for omtrent det samme som du har tatt deg råd til.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar
Med andre ord jalla watt etter min mening. (No offence Jalla :p )

Dette blir balltre ja :p

Hehe, vet at jeg med valg av nick er laglig til for høgg, men valgte dette som en egen påminnelse om å alltid være på vakt ovenfor meg selv mhp uriktige uttalelser.

Mener det er en smule satirisk og paradoksalt fordi jeg somregel befinner meg i andre enden av det som vi nordmenn leser in i det uttrykket :p

 

Sorry for OT raffegutten.

Ellers står jeg ved mine anbefalinger og støtter fullt ut det om å spinke og spare til mer heavy saker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...