Gå til innhold

Betraktninger: Canon 17-35 f2.8L/hus/Crop faktor

Anbefalte innlegg

Jeg snuser litt på bruktmarkedet og kommer over et og annet objektiv av nevnte sort.

Jeg lurer på følgende:

- Når sluttet produksjonen av disse?

- Hvilke erfaringer har dere gjort med dette?

- Hva regnes som dyr/rimelig/billig pris for et fint eksemplar?

Mine tanker er som følger:

Jeg har et hus som gir 1.6X Crop faktor. Jeg regner med å ha dette huset i en hel del år, men etter hvert så vil jeg vel bytte i et fullframe hus. Da vil det jo være kjekt med ekstra vidvinkel, men hvis jeg allerede nå kjøper et 24-70 f2.8L USM så vil mener jeg jo at dette vil være veldig bra på et fullframe hus slik at crop faktoren forsvinner(helt eller delvis). At jeg frem til da vil ha det noe smalt på vidvinkel siden kan jeg leve med. Til nøden kan jeg jo bruke kit-objektivet. for å få med det jeg vil. Dette kan jeg leve med.

Nå lurer jeg på om noen andre har betraktninger rundt dette. Går jeg rett på 24-70'en vil jeg vel ha gjort en investering som kan vare veldig lenge, crop faktor tatt i betraktning? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har lest så synes en del dette er et "dårlig" objektiv.

I følge Canon Museum så ser du ut som om 16-35 tok over i 2001 så rundt der vil jeg tippe.

Her er link til Canon Museum Zoom lenses har linket til der hvor 17-35 er.

Her er link til Fred Miranda sin kommentar side om 17-35

Ligger forøvrig minst tre stk til salgs på Foto.no, billigste er 5900.- og dyreste 6500.-

Lenke til kommentar

MHT 17-35; hvis du ikke får det rimelig billig, rundt 3000 kroner, så hold deg unna. Objektivet er riktignok raskt (2.8), men optiske egenskaper er under en hver kritikk, se f.eks.http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...ne=&bokmerker=0 (se f.eks. Toralf Sandåker som mener at det kan være verd en tusenlapp...)

Dessuten; selv 17-40 og 16-35 yter temmelig dårlig på full-frame skal man tro på de som "kan det", så 17-35 er på ingen måte å regne som en god investering om man planlegger fullframe på sikt.

Lenke til kommentar

Takker for innspill folkens! Da glemmer jeg 17-35;)

Men, over til hva jeg tenker om 24-70'en m.h.t crop og fullframe. Kan det være fornuftig å gå for dette nå, selv om det blir litt trangt? Kjøpet jeg fulframe hus senere vil det jo forvandles til god vidvinkelt(videre enn kit objektivet i dag) eller har noe gått meg hus forbi?

Lenke til kommentar
Hva med Canon's nye EF 24-105 f/4L IS USM ?

Pro pris ca. Kr. 9000,-

Skal være tilpasset fullframe.

Får ett eksemplar på prøve i morgen, gleder meg som en unge.  :dribble:

Den får jo skrell så det holder der borte i USA, men vi imøteser dine kommentarer!

Kanskje du selger meg din 24-70 etterpå?

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...