Mr. Fiskum Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 mamma kjøpte to kayaker i sommer til familien, og jeg og mine brødre har holdt på en del! noen tips om hvordan man skal rulle? her kan alt om kayak stå! Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Om du skal lære deg eskimorulle, burde du ha noen små elvekajakker å øve deg på. Jeg har personlig aldri prøvd, men jeg har hørt at du må holde overkroppen under vann så lenge som mulig, dvs båten skal først opp av vannet, ikke kroppen. Du må selvfølgelig ta i et krafttak mens du har padleåren i en sånn stilling at du får dratt til hele veien rundt. Kajakk er dritmoro, og fantastisk trening for hele overkroppen! Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Har kajakk som jeg bruker til trening og fluefiske .Har satt på et "spyd" til lodd og tau som jeg ankrer opp med,slik at jeg står stille i elva. Hvis du søker litt på nett finner du sikkert noen video snutter, om hvordan eskimorulla blir utført. Lenke til kommentar
Mr. Fiskum Skrevet 31. august 2005 Forfatter Del Skrevet 31. august 2005 Om du skal lære deg eskimorulle, burde du ha noen små elvekajakker å øve deg på. Jeg har personlig aldri prøvd, men jeg har hørt at du må holde overkroppen under vann så lenge som mulig, dvs båten skal først opp av vannet, ikke kroppen. Du må selvfølgelig ta i et krafttak mens du har padleåren i en sånn stilling at du får dratt til hele veien rundt. Kajakk er dritmoro, og fantastisk trening for hele overkroppen! vi har ikke noen liten elvekajakk. Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 å rulle kan gjennomføres på 2 måter, enten med muskelkraft eller teknikk.... Muskelkraft metoden: legg årebladet parallelt med vannet, da åren ned i vannet, kraften vil kunne rulle deg tilbake.... Teknikk: (virker bra for meg) Når du har teknikken inne klarer du fint å rulle rundt uten åre... Legg deg bakover slik at du kommer så nært kayaken som mulig, legg årebladet med ca 45grader vridring mot vannet og ca 45grader ut framover (tenk når du holder den rett ut vil det være 90 grader mellom åren og båten) trekk åren bakover (ikke nedover da dette krever med krefter)mens du vrir kroppen mot overflaten (viktig å ikke slippe ryggen opp igjen før du er oppe). Uansett hvilken teknikk du bruker, husk følgende: Øv i kontrollerte miljø, gjerne med maske eller neseklype. HA ALLTID UTLØSNINGS TRÅDEN TIL TREKKET PÅ UTSIDEN AV TREKKET!!!! De siste som har druknet ( i norge) i kayak har ikke kommet seg ut pga de har satt på trekket feil. Kan faktisk selv takke en tilfeldig forbipasserende for at jeg ikke druknet på denne måten for noen år siden. Å se livet passere i en langsom revy under vann er ikke gøy... Kom dere ut på vannet :-) Padling er en helårsport. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Kan faktisk selv takke en tilfeldig forbipasserende for at jeg ikke druknet på denne måten for noen år siden.Å se livet passere i en langsom revy under vann er ikke gøy... Shit, det må ha vært forj*vlig... Klarer man ikke å dytte av trekket uten utløsningssnoren? eller kanskje du får panikk? Uansett forstod jeg ikke helt den teknikkmetoden... har du link til bilder, videoer etc? Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 (endret) Kan faktisk selv takke en tilfeldig forbipasserende for at jeg ikke druknet på denne måten for noen år siden.Å se livet passere i en langsom revy under vann er ikke gøy... Shit, det må ha vært forj*vlig... Klarer man ikke å dytte av trekket uten utløsningssnoren? eller kanskje du får panikk? Uansett forstod jeg ikke helt den teknikkmetoden... har du link til bilder, videoer etc? Litt om teknikken her. Eskimorulle En video: Eskimorulle video Endret 1. september 2005 av ghbing Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Kan faktisk selv takke en tilfeldig forbipasserende for at jeg ikke druknet på denne måten for noen år siden.Å se livet passere i en langsom revy under vann er ikke gøy... Shit, det må ha vært forj*vlig... Klarer man ikke å dytte av trekket uten utløsningssnoren? eller kanskje du får panikk? Uansett forstod jeg ikke helt den teknikkmetoden... har du link til bilder, videoer etc? Det kommer ann på hvilken type trekk du bruker, dersom du har et neopren trekk (som er helt tett) vil du ikke klare å komme deg ut. Dersom du bruker trekk som minner mer om stoffet i en regnjakke så klarer du det nok ganske sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå